ThoooR Skrevet September 2, 2003 Rapporter Share Skrevet September 2, 2003 Hei Jeg har et par små problemer med min 2.2i motor (Rekord E -86) som jeg tenkte jeg kunne liste opp, for så at dere der ute som er gode på dette kan si deres mening om hva jeg burde gjøre...:confused: -Ventiltikking... eller noe som høres slik ut iallefall.. -Noen ganger når jeg starter tenner ikke alle sylinderne... (nye plugger?) -Når jeg kjører i 60-70 i 3-4 gir lugger ("nøkker") bilen (motoren) nå og da.. (nytt luftfilter?) -Motoren blir under vanlig kjøring rimelig varm, på temp. meteret er nåla på d høyeste streket (før rødt) Jeg håper d er noen der ute som vet hva jeg burde gjøre! :cool: (og ikke kom med "kjøp ny bil, hvis jeg hadde hatt penger så.. klart... :P ) Siter -96 Saab 9000 2,3T -Litt futt.. -86 Rekord 2.2i -Masse ville gamp ;-p -Spiker nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondaGirl Skrevet September 2, 2003 Rapporter Share Skrevet September 2, 2003 Hey... Jeg har hatt en sånn Opel... Har verkstedhåndbok til den ennå.. Der står det om ulyd i ventilmekanisme: Kan skyldes dårlig oljetrykk pga hydrauliske ventilløftere.. Hvis motoren har gått mere enn 150k, bør lokket på oljepumpen byttes, og ventilenes grunnjustering sjekkes.. Måtte ofte bytte fordelerlokk og rotor på min Opel fordi den lugget... Forsøke å bytte termostat.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet September 3, 2003 Rapporter Share Skrevet September 3, 2003 Det er mye rart som kan feile bilen din. Opelmotorer tikker lett om det er litt lite olje. Er du forresten sikker på at det ikke er tikkingen fra innsprøytingen du hører? kan forveksles med ventiltikking. At bilen ikke tenner på alle sylindrene kan være fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger. Kan være lurt å skifte alt sammen en gang i blandt i alle tilfelle. Det at motoren av og til "lugger", kan kanskje være en gåen pluggledning. Sjekk alle vakuumslanger for lekkasjer. Det er ikke mye som skal til før motoren fusker. Motoren blir varm om det for eksempel er dårlig gjennomstrømming i kjølesystemet, gammel motorolje, feil blanding (bensin/luft) eller feil tenning. Dette var bare noen tips jeg kom på i farta. Har slitt en del med gamle Opler selv. Når jeg ser gjennom hele lista di, synest jeg det ser ut som dårlige pluggledninger kan ha mye å gjøre med problemene dine: Motoren blir varm: Dårlig gnist på en eller flere plugger gjør at motoren må jobbe hardere på de som fungerer: mere varme. Motoren "nøkker" : Som sagt, dårlig kontakt i pluggledningen gjør at en av sylindrene slår seg "av og på" Motoren starter ikke på alle sylindre. Samme som over "Ventiltikking" : Overslag fra pluggledningen til gods kan høres ut som en tikkelyd det også. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThoooR Skrevet September 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2003 Må bare takke for de gode og informative svarene :) Jeg skal se på de tingene som dere nevner for så å drive litt feilsøking.... Må bare nevne....jeg har merket i d siste at motoren har et ganske høyt tomgangsturtall etter jeg har kjørt en tur (rett etter jeg starter den har den d ikke), men hvis jeg trykker fort gå gassen kan det roe seg ned til et mere akseptabelt nivå... (har ikke turteller så jeg kan ikke si nøyaktig..) men det har har sikkert noe med de andre feilene å gjøre... D er ikke noen av dere som vet om det er vanskelig å innstallere et instrumentpanel fra en Berlina modell? (med turteller ++) ? :rolleyes: Siter -96 Saab 9000 2,3T -Litt futt.. -86 Rekord 2.2i -Masse ville gamp ;-p -Spiker nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet September 4, 2003 Rapporter Share Skrevet September 4, 2003 ta å skru av fremre kamdeksel og se om den hvite plastskruen som hindrer kammens vandring sideveis er intakt! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Ang. tikking: Bytta olje på Audien min, til helsyntetisk Castrol, og ALL ventiltikking forsvant. Det skal nevnes at den gamle oljen liknet mere på svart grøt enn olje, pluss at det var litt lite olje på motoren. Bytta seff oljefilter også. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Kristian Skrevet September 6, 2003 Rapporter Share Skrevet September 6, 2003 Instrument med turteller er det ferdig lagt opp ledninger til, berre å løsna 8 skruer og dra ut pluggane og kopla det til det nye og skru fast allt igjen....... Tikking er vel standard på CIH motorar min er no nyoverhalt, men tikker litt....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.