Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp av bruktbil

Ranger emnet

Burny

Anbefalte innlegg

God kveld.

Har seg sånn at en kamerat kjøpte sin første bil i Forrige uke, på onsdag.

En 1991mod Ford Sierra 2.0 is

Hadde vært og sett på bilen, og prøvekjørt 2 dager før han kjøpte den.

Viste seg at 2.gir ikke funka, dette visste han om.

På onsdag fikk han lappen, og dro for og hente bilen. Da ventet vi først på selger i 1,5 time på en parkeringsplass, selvom han sa han var rett rundt hjørnet hver gang vi ringte han. Han skulle til Fredrikstad og hente skiltene til bilen. Etter lenge så kom han da, og sa at han ikke hadde fått ut skiltene pga. manglende forsikring. Noe som kameraten min hadde ordnet. Han tilbød oss og få låne en Rosa Hundai pony til neste dag, og hente sierra´n da.

Det var greit, og kjørte selger tilbake til verkstedet hans, der sto sierra´n. Med batterilader på.

Bilen selges som den sto, med defekt 2.gir. Selges som den står, skreiv de i kontrakten.

Og nå, etter noen dager har følgende skjedd:

-Mistet bakpotta i fart på E6

-Batteri flatt, ubrukelig.

-Bensintank halveis løsna

Pluss at EU godkjenning i August mest sannsynlig var trikset med av selgers verksted, mangler papirer på godkjenninga osv.

Spørsmålet er,

-Kan kjøpet heves?

-Kan man kreve at Selger erstatter nye deler?

Er det fucked?

Selger tar heller ikke telefon lenger..

Takker for hjelp..

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

God kveld.

Har seg sånn at en kamerat kjøpte sin første bil i Forrige uke, på onsdag.

En 1991mod Ford Sierra 2.0 is

Hadde vært og sett på bilen, og prøvekjørt 2 dager før han kjøpte den.

Viste seg at 2.gir ikke funka, dette visste han om.

På onsdag fikk han lappen, og dro for og hente bilen. Da ventet vi først på selger i 1,5 time på en parkeringsplass, selvom han sa han var rett rundt hjørnet hver gang vi ringte han. Han skulle til Fredrikstad og hente skiltene til bilen. Etter lenge så kom han da, og sa at han ikke hadde fått ut skiltene pga. manglende forsikring. Noe som kameraten min hadde ordnet. Han tilbød oss og få låne en Rosa Hundai pony til neste dag, og hente sierra´n da.

Det var greit, og kjørte selger tilbake til verkstedet hans, der sto sierra´n. Med batterilader på.

Bilen selges som den sto, med defekt 2.gir. Selges som den står, skreiv de i kontrakten.

Og nå, etter noen dager har følgende skjedd:

-Mistet bakpotta i fart på E6

-Batteri flatt, ubrukelig.

-Bensintank halveis løsna

Pluss at EU godkjenning i August mest sannsynlig var trikset med av selgers verksted, mangler papirer på godkjenninga osv.

Spørsmålet er,

-Kan kjøpet heves?

-Kan man kreve at Selger erstatter nye deler?

Er det fucked?

Selger tar heller ikke telefon lenger..

Takker for hjelp..

Hva gav han for bilen?

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000kr

Vel, ikke skal jeg forsvare selger men om man kjøper en bil i denne prisklassen er det desverre slike ting som kan skje.

I mine øyne er det jo ikke snakk om store påkosten for å få fiksa feilene, og dette er jo og betegne som slitedeler. Mitt tips for å få fikset dette billig er å dra på en hugger å kjøpe batteri og eksospotte.

Alternativt så koster dette 1000-1500 i nye deler. Når det gjelder tanken så er det vel bare å feste den.

Om bilen er eu-godkjent eller ikke er jo bare å sjekke med biltilsynet. Disse manglene trenger ikke å ha noe med en eu.kontroll å gjøre uansett.

Man må nesten regne med å skru litt om man kjøper en gammel Sierra, og om bilen var så ille hvorfor fant dere det ikke ut mens dere var og kikka/prøvde bilen...

Nå vet jeg at endel kommer til å påberope seg kjøpsloven og blablabla, men å kjøpe en bil i denne prisklassen medfører en del risk.

Det jeg ikke skjønner er at den hadde vært godkjent nå i august når det er en 91 modell, enten er den registrert i 1990 eller så skal den inn neste år.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke skal jeg forsvare selger men om man kjøper en bil i denne prisklassen er det desverre slike ting som kan skje.

I mine øyne er det jo ikke snakk om store påkosten for å få fiksa feilene, og dette er jo og betegne som slitedeler. Mitt tips for å få fikset dette billig er å dra på en hugger å kjøpe batteri og eksospotte.

Alternativt så koster dette 1000-1500 i nye deler. Når det gjelder tanken så er det vel bare å feste bilen.

Om bilen er eu-godkjent eller ikke er jo bare å sjekke med biltilsynet. Disse manglene trenger ikke å ha noe med en eu.kontroll å gjøre uansett.

Man må nesten regne med å skru litt om man kjøper en gammel Sierra, og om bilen var så ille hvorfor fant dere det ikke ut mens dere var og kikka/prøvde bilen...

Nå vet jeg at endel kommer til å påberope seg kjøpsloven og blablabla, men å kjøpe en bil i denne prisklassen medfører en del risk.

Det jeg ikke skjønner er at den hadde vært godkjent nå i august når det er en 91 modell, enten er den registrert i 1990 eller så skal den inn neste år.

Lykke til.

Ja, det vet jeg også. Er ikke store feil, men likevel.

Skjønte bare ikke hvordan den kan ha gått igjennom EU kontroll med sånne feil, derfor vi sjekker dette opp.

Batteri og potte kan skaffes billig, bare lurte på om siden dette ryker få dager etter, om det var noe han visste om. Så hadde de vært realt og f.eks møtes på halveien eller noe..

Modellen er jeg ikke 100% sikker på, bare tippa. Kan hende det er 90mod også, er nyeste typen med runde lykter.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte bare ikke hvordan den kan ha gått igjennom EU kontroll med sånne feil, derfor vi sjekker dette opp.

Jeg går ut ifra at bakpotta hang på ved eu-kontroll, om batteriet er dårlig har ingenting med eu og gjøre. Og en tank kan faktisk løsne 3-4 mnd etter eu.kontroll...

Dette er vanlig slitasjefeil, om selger viste om det er en annen sak men det er det opp til dere å bevise... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. en bil til 12 lapper som ramler litt fra hverandre er vel ikke mer enn forlangt.. er tross alt ingen ny bil.. og veldig mye kan skje like etter en eu liksom.. såfremt bilen henger sammen på eu så kan ikke noen si noe da,når verkstedet ikke finner feil.. og som det ble sagt her.. kjøpskontrakt med "selges som den står" så er det ikke mye man kan gjøre.. bilen er er sett og prøvekjørt.. selger har oppgitt at 2gir er defekt.. så er bare å bite i det sure eplet og koste på sin gamle sierra noen kroner:)

1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får nok bite i det sure eplet. Kjøper man en 15 år gammel bil, så vet man også hvilken risiko man tar og hva man bør kikke etter. Vet man ikke det, bør man enten ha med seg en som vet det, eller sørge for at NAF tester bilen før du kjøper den... Stikkord ved reklamasjon på bruktbilkjøp fra privatperson er om dere kan sannsynliggjøre at bilen var i vesentlig dårligere stand enn forventet ved salg. F.eks. hvis selgeren sier at motoren er overhalt, og det viser seg at ingenting er gjort osv. At bakpotte og tank løsner noen dager etter kjøpet kan ikke selger klandres for. Kan like gjerne skyldes grisekjøring av en med ferskt førerkort i hånda.

Dere har prøvekjørt bilen før dere kjøpte den, og hadde god anledning til å kontrollere den. Når det i tillegg står i kontrakten at bilen selges som den står, så vet man også at det innebærer risiko å kjøpe bilen.

- Dere visste at det var en 1991 modell - en 15 år gammel bil

- Dere visste at bilen hadde defekt girkasse - likevel kjøpte dere den

- Dere visste at bilen hadde dårlig/defekt batteri - dere så den sto på lading

Hvorfor i alle dager noen kjøper en førstebil med defekt girkasse er igrunnen rart nok i seg selv.... dere får ta med erfaringen som dere har fått til neste bruktbilkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg som selger min for 6tusenkr men NY motor og NY clutch og heile pakka..jaja..

Hehe, det visste jeg ikke noe om..

Men, jeg forstår dette dere sier. Er enig selv, men bare lurte på om det hadde vært noe håp for og få dekt litt av defektene.

Dette er småplukk ja, får prøve og ordne dette selv. Og håpe bilen holder etter det..

En førstebil/billig bil er til for og Hærjes litt med:D

Denne tråden kan slettes..

Takker for råd.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag begynte den og styre av seg selv, dro over i motsatt fil, og var hundredeler unna front mot front. Ut i grøfta og opp på veien igjen, regner med at styrestaget røyk. Senere på dagen døde batteriet i fart, og nå kommer bilen igjen steder.

Har han fortsatt ingenting han skulle ha sagt?

Bilen blir iallefall levert tilbake imorra, og pengene blir krevd tilbake.

Har snakka med forbruker rådet osv, og de mente han kunne heve kjøpet.

Selger tar sjelden telefon, og begynner og få litt "tv2 hjelper deg" stil.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider