Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp av bruktbil

Ranger emnet

Burny

Anbefalte innlegg

skal du kontakte tv2 hjelper deg fordi du/dere kjøpte en bil som den står til 12tusen kr?:chairshot

ps: du nevner fint i tråden over at dere "herjer" litt...hva forventer du av en bil til den prisen da?:hellothere:

NEI, var ikke det jeg sa.. Mener at han har litt sånn stil, snike seg unna osv. Skrike i telefonen.

Men for faen da, en bil som har blitt EU godkjent for 2mnd siden skal da for faen ikke være så trafikkfarlig at styrestaget blir herpa og nesten dreper sjåføren. + at dødsgangen på det rattet er noe av det værste jeg har sett.

Om bilen koster 12 tusen eller 100 er likegyldig akkurat nå.

De som Eu godkjente den holder igjen papirene fra eu kontrollen, for de vet at de har driti seg ut.

Jeg er ikke født igår jeg heller, skjønner at det er en billig drittbil osv. bla bla bla.

Men syns ikke det er vesentlig i denne saken.

Ingen som skjønner tankegangen min ang. dette eller?

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Idag begynte den og styre av seg selv, dro over i motsatt fil, og var hundredeler unna front mot front. Ut i grøfta og opp på veien igjen, regner med at styrestaget røyk. Senere på dagen døde batteriet i fart, og nå kommer bilen igjen steder.

Har han fortsatt ingenting han skulle ha sagt?

Bilen blir iallefall levert tilbake imorra, og pengene blir krevd tilbake.

Har snakka med forbruker rådet osv, og de mente han kunne heve kjøpet.

Selger tar sjelden telefon, og begynner og få litt "tv2 hjelper deg" stil.

Hmm.. bilen begynte å styre av seg selv, du/dere var hundredeler unna front-mot-front.. og så kjører dere likevel videre med bilen????? - siden batteriet "døde" i fart senere på dagen???

Og nå skriver du jo også at dødgangen er det verste du har kjent/sett..

Jeg er faen meg glad jeg ikke har møtt deg/dere langs veien.

Og nei, han har fortsatt ingen verdens ting han skulle ha sagt. Det er en bil som ble solgt som den sto (til 12000 kr), og dere visste om endel mangler FØR han kjøpte den. Defekt 2. gir burde gi en pekepinn om at det ikke står helt bra til med bilen ellers, og dermed burde dere ha kontrollert den nøye.

Ang. papirer fra EU-kontrollen så har vel bileier kopi av denne. Så da er det jo bare å ta kontakt med biltilsynet og melde fra om at bilen har blitt godkjent med feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. bilen begynte å styre av seg selv, du/dere var hundredeler unna front-mot-front.. og så kjører dere likevel videre med bilen????? - siden batteriet "døde" i fart senere på dagen???

Jeg er faen meg glad jeg ikke har møtt deg/dere langs veien.

Og nei, han har fortsatt ingen verdens ting han skulle ha sagt. Det er en bil som ble solgt som den sto (til 12000 kr), og dere visste om endel mangler FØR han kjøpte den. Defekt 2. gir burde gi en pekepinn om at det ikke står helt bra til med bilen ellers, og dermed burde dere ha kontrollert den nøye.

Hvorfor han kjørte videre vet jeg ikke.

Bilen blir iallefall levert tilbake imorra, og blir ikke dratt fra verkstedet før de har fiksa bilen eller levert tilbake penger.

Så er tydlig at han har noe han skulle sagt, ettersom han har sjekket nøye, og har KRAV på og heve kjøpet.

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, var ikke det jeg sa.. Mener at han har litt sånn stil, snike seg unna osv. Skrike i telefonen.

Men for faen da, en bil som har blitt EU godkjent for 2mnd siden skal da for faen ikke være så trafikkfarlig at styrestaget blir herpa og nesten dreper sjåføren. + at dødsgangen på det rattet er noe av det værste jeg har sett.

Om bilen koster 12 tusen eller 100 er likegyldig akkurat nå.

De som Eu godkjente den holder igjen papirene fra eu kontrollen, for de vet at de har driti seg ut.

Jeg er ikke født igår jeg heller, skjønner at det er en billig drittbil osv. bla bla bla.

Men syns ikke det er vesentlig i denne saken.

Ingen som skjønner tankegangen min ang. dette eller?

ikke missforstå meg no!, jeg håper dette ordner seg for dere! ser at dere har kjøpt katta i sekken, men problemet er at dere visste en god del av det før dere handlet..jeg er redd for at det skal bli veldig vanskelig å få igjen pengene eller fikset bilen på selgers regning.

Dog det du nevner anngående eukontroll, så har du et godt utgangspunkt der!

lykke til!

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke missforstå meg no!, jeg håper dette ordner seg for dere! ser at dere har kjøpt katta i sekken, men problemet er at dere visste en god del av det før dere handlet..jeg er redd for at det skal bli veldig vanskelig å få igjen pengene eller fikset bilen på selgers regning.

Dog det du nevner anngående eukontroll, så har du et godt utgangspunkt der!

lykke til!

Ja, jeg dette vet jeg.. Kameraten min gikk dessverre rett på da han fikk lappen samme dag og trengte bil fort. Men toppet seg liksom litt med den nesten krasjen..

menmen, får se hva som skjer imorra.:)

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke noen jurist, men så vidt jeg vet så gjelder ikke kjøpsloven kun for salg fra bedrift til privatperson. Så kameraten din kommer neppe noen vei med å pusse forbrukerrådet på gamle eieren. Ved kjøp mellom privatpersoner regnes partene som likeverdige, og kan inngå avtaler utenom det som gjelder i kjøpsloven. Det som gjelder da er at kontrakten er bindende, og siden annet er vanskelig å bevise, gjelder det som er skrevet i kjøpskontrakten, og så vidt jeg skjønner står det der at bilen selges som den står, mao så er det pent lite å si på saken. Hvis det derimot står i kontrakten at bilen selges ferdig eu-godkjent, men i realiteten ikke er det, så kan kjøpet heves, hvis saken går gjennom rettsvesenet. Er bilen EU-godkjent, men er i en tilstand som ikke kan skrives til vanlig slitasje etter eu-kontroll, f.eks store rustskader, så hadde jeg gått til sak mot verkstedet. Om ikke annet så blir det mye styr for den som har tatt "kompis-godkjenning" på bilen.

Om dette fører fram, eller i det hele tatt er verdt det, kan jeg ikke si noe på.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener også som han over at det er noe å hente på denne eukontrollen!

Altså du kan ikke si at en bil er eugodkjent, og 2 mnd senere så detter foringene eller styrekulene av ?:P

synes ikke det er heilt etter regelen nei..

så kan godt ha vært som nevnt over "kompis-godkjenning"

og no har altså den personen drete litt på draget:lol:

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting: En EU godkjenning betyr at bilen ikke er trafikkfarlig i DET ØYEBLIKKET godkjenningen skrives ut. Hva en bil blir brukt til etterpå er det ingen som vet. En bil kan ha vært kræsja og bygd opp igjen flere ganger på fire måneder, chassisnr kan være byttet, forstilling kan være skiftet o.s.v. M.a.o, en EU kontroll er ingen garanti, og om batteriet er flatt som et papirark og eksospotta er rusten så har ikke dette noe og si for godkjenninga

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...