Gå til innhold

[LØST] Dårlig tomgang ved kald bil (< 500rpm)

Ranger emnet


Kalbakk

Anbefalte innlegg

Har 1.8l

Sliter med dårlig turtall på tomgang når bilen er kald.

Når bilen er kald så går den ikke på tomgang i det hele tatt, men etter 5 min så blir den kanskje liggende på 200rpm.

Når bilen har fått kjørt en stund og blitt varm ligger den rett under 1000rpm på tomgang.

 

Har byttet

* Plugger

* Fordelerlokk og rotor.

 

Byttet ikke pluggledninger når pluggene ble byttet for en stund siden, men det kan vel ikke ha så mye å si?

Har ikke sjekket om den trekker falsk luft, jeg burde kanskje det?

 

Problemet løst:

Det viste seg at det var forgasserflensen som hadde sprukket nesten hele veien rundt. Skrudde av forgasseren(enklere en det ser ut til) og byttet flensen. OBS pass på fjern rusk fra den gamle flensen, slik at dette ikke finner vei inn i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lånte bilen til en kammerat av meg i fjord vinter, på den måtte man ruse motoren skikkelig og lenge med en gang man starta opp fra kald bil :P

ellers så bare stoppa den og man måtte slite lenge for å få start på den igjen... Bilen har nå havarert, så vil anbefale å prøve å få fikset dette så fort som mulig ;)

 

mulig det begynner å bli noen sprekker på flensen din, sjekk den. Min sprakk hele veien rundt for litt siden, var ikke spesiellt trivelig:P

 

Btw. hva mener du med "flensen"? Hva er det forno?....

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet med startgass i går, men det kom ikke fram noe mer av det.

Viste helt hvor mye gass som skal til for at det skal slå ut, men hvis det en sprekk et sted så skal det vel ikke så mye til?

Dvs turtallet økte ved et tidspunkt, men jeg klarte ikke å gjenta det så det var vel heller tilfeldig.

 

Tips til noe annet som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får sjekke flensen litt grundigere. Tror du jeg vil se sprekker uten å ta den av?

 

Opplevde noe annet på tomgang i går. Sto i oppoverbakke ved et kryss og motoren gikk kun på tomgang. Plutselig stopper den, helt død. Prøver å starte uten hell. Faen tenker jeg, men prøver å trille bakover for å snu og vende bilen andre veien. Med bilen stående med fronten nedover startet den. Kan dette tyde på sprekk i flensen? Ville kanskje ikke tro det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok g62 vanntemp-føler tror jeg...

 

Mulig innsugs-flens ja kr 400-500 på vw eller 149kr på biltema...

15min og skifte

La bilen gå på tomgang, ta tak i plast-røret mellom luftfilterboks og

innsuget og løft det rett opp, da stopper bilen tenker jeg. ikke alltid startgass

funker på det der pga "gassern" suger seg fast...

Sjekk samtidig gummi-slangen fra innsug til plast-rør som er til bremse-kraftforsterker (vakum) Ikke få ganger det er hull på undersiden av den...

952HK / 3 biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok g62 vanntemp-føler tror jeg...

 

Mulig innsugs-flens ja kr 400-500 på vw eller 149kr på biltema...

15min og skifte

La bilen gå på tomgang, ta tak i plast-røret mellom luftfilterboks og

innsuget og løft det rett opp, da stopper bilen tenker jeg. ikke alltid startgass

funker på det der pga "gassern" suger seg fast...

Sjekk samtidig gummi-slangen fra innsug til plast-rør som er til bremse-kraftforsterker (vakum) Ikke få ganger det er hull på undersiden av den...

 

Du hadde rett :) Løftet på plastrøret og da viste det seg å være en svær sprekk i forgasserflensen. Det hadde ingen effekt å spraye med startgass siden gasseren suger seg fast, som du sa.

Kjøpte ny forgasserflens på mekonomen i stad, så nå er det bare å finne ut hvordan den byttes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde rett :) Løftet på plastrøret og da viste det seg å være en svær sprekk i forgasserflensen. Det hadde ingen effekt å spraye med startgass siden gasseren suger seg fast, som du sa.

Kjøpte ny forgasserflens på mekonomen i stad, så nå er det bare å finne ut hvordan den byttes :-)

 

For å bytte den må du av med plastboksen oppå gasseren. Den er festet med 3 skruer. to av dem er vel antageligvis gjemt under to plast-deksle. Når du så har kommet deg under den finner du fire skruer inni forgasseren som du skrur ut. når dette er gjort skal det vel bare være å løfte gasseren rett av. så finner du 4 skruer til som flensen er festet med;) lykke til=)

Chevrolet S10 2.2L 1998-mod

X - Golf Mk3 1.8 GL (Prosjekt / Til salgs når ferdig)http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=163671

X - Volvo 240GLE Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte den må du av med plastboksen oppå gasseren. Den er festet med 3 skruer. to av dem er vel antageligvis gjemt under to plast-deksle. Når du så har kommet deg under den finner du fire skruer inni forgasseren som du skrur ut. når dette er gjort skal det vel bare være å løfte gasseren rett av. så finner du 4 skruer til som flensen er festet med;) lykke til=)

 

Det gikk veldig greit :-)

Som du kan se i første innlegg fikk jeg det til, men det var kanskje litt teit å oppdatere det innlegget i stedet for å skrive et nytt innlegg :p

Takk uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår