Gå til innhold

B23e, ledninger fra Boschenheten

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver med mitt for tiden jeg nå, og nå har jeg tatt ut en B23e fra en volvo 245. Skal ha denne motoren inn i 242'n min, men har et problem. Jeg har bygd om 242'n med 86 modell nett. Motoren er 84. På det nye nettet finner jeg ikke disse to kontaktene:

SUC52049.jpg

som kommer fra boschenheten på høyre innerskjerm:

SUC52050.jpg

 

Hva er disse ledningene for noe, og hvor går de henn?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, er interessert hva de er til.. Så på en 245 jeg har med B21e motor, der gikk disse to til Coilen... I verste fall må jeg rive ut elektriske nettet fra denna 245'n jeg demonterer og bytte det i 242'n også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha med formotstanden også. Koble sånn at den blå ledningen med + går gjennom motstanden og til 15 på coilen, og en ledning fra den ekstra kontakten (som ikke er i bruk) på startmotor-releet direkte til coilen. Hjernen skal ha konstant strøm hele tiden under drift så den må få strøm fra før formotstanden.

 

Hensikten er at strømmen til coilen begrenses av formotstanden når motoren går. Når du vrir på starteren vil startreleet gi strøm direkte til coilen uten å gå gjennom formotstanden. Dette er for å gi coilen ekstra spenning til å tenning under start fordi det blir spenningsfall over batteriet mens du bruker startmotoren.

 

De to ledningene (blå og rød/hvit) som forsvinner inn i kabelen på torpedoveggen går altså bare til coilen via starteren. Fra den andre siden av kontakten du holder går altså strøm til hjernen og styresignalet (rød/hvit) Jeg har gjort lignende ombygninger flere ganger, men husker ikke så godt så det kan godt være det er litt feil det jeg sier her. På min egen bil dreit jeg i hele den tenninga du har der og monterte den bryterløse tenninga som sitter på bla230a og er en del simplere.

 

Håper dette var til noe hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte hele tegninga di;) Det var noe sånt jeg regnet med. På motoren nå har jeg stiftløs tenning, noe som har fungert perfekt! Kan jeg bare sette over den fordeleren, med den coilen og alt, eller vil dette bli feil igjen?

 

Er like greit å ha det som det er originalt,men hvis jeg kan gjøre det lettvint, så gjør jeg det!

 

Dette var til hjelp, får se hvordan det blir når jeg tar ut motoren av den gule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare sette over den fordeleren, med den coilen og alt, eller vil dette bli feil igjen?

 

Det burde fungere fint det ja! Bra du tar med coilen også, det hadde jeg glemt. Den er jo litt sterkere enn de som sitter i systemer uten formotstand.

 

Håper du får alt til å virke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår