oeb Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Hvorfor skal alle ha "Godkjent med turbomotor 220 hk" i vognkortet? Aldri vært noe problem her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Hvorfor skal alle ha "Godkjent med turbomotor 220 hk" i vognkortet?Aldri vært noe problem her.. ikke blitt stoppa? pleier dem ikke skjekke dette? hvis jeg må ordne med den katalysatoren så gidder jeg ikke godkjenne (hvis ikke det er noen som tar det litt under bordet da) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Hei, mye prat her. Min bil er en 88 mod 240 med b230f... Orginalt montert kat, viste den på et lokalt verksted (uten kat). Og co målingene var helt perfekt! I fra 89 er det et krav om kat i alle biler som ble kjøpt nye det året, og er fortsatt et krav den dag i dag. Et annen problem er å få godkjent en motor som er eldre en bilen din, i din bil. Andre veien er det ikke noe problem. Dette på grunn av utslips krav, som var mildere før. Men du kan jo bytte sprut da, f,eks konverter et f sprut, kjøpe en justerbar btr og ikke lade så aaaaaaalt for mye... he he. mvh stian skal jeg bygge om så blir det datasprut. noen som har komplett til en grei/billig penge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo@gutten Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 er glad bilen min er en 79 modd jeg :D Siter volvo 850.95 bruks prosjekt volvo 240 GLE.79 prosjekt volvo 242 L.77 go bil volvo 142 70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 fra 1.1 1989 kom det krav om katalysator på samtlige biler som ble tatt ny inn i landet. Derfor er det ikke nødvendigvis katalysator-krav på en 1990modell audi 80 fra et ugabugaland som hadde andre krav, men det er en annen diskusjon. (Ja, det ble faktisk produsert audi 80 uten katalysator fram til 1993... men de gikk til feks pakistan) Men, det er ikkenoe problem å sette på en 3" kat på feks 3" jt-anlegg da gutta. Har gjort det jeg, og det gikk som smurt. Bremsa 220hk og var blid og fornøyd, selv MED kat på 1 kilo ladetrykk. Jeg tviler veldig sterkt på at 3" kat'en min lager nevneverdig motstand til anlegget til at jeg taper effekt, og jeg kjører 100% lovlig. Så kan bt og politiet rive seg i øra så mye dem vil på teknisk kontroll... for ting er faktisk i ORDEN... står stempla i vognkortet alt sammen. takk. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 B21FT ble jo levert med katalysator og lambda.. (Ja, K-Jetronic, Lambda og katalysator). derfor den heter F da, det står også for katalysator. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 10, 2007 Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 noe så dumt. hvis vi snur på hisorien og setter f.eks en f motor i en et gammlere karosseri og fjerner kat'en på denna så kan du banne på at de hadde sagt at du må ha kat på den. men men regler er regler, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. hehe. må man godkjenne hos bt eller kan man ta det på verkstedet? Nei, her tar du feil. Det har seg faktisk sånn at om du har en 1980 bil, har du ikke lov å montere katalysator på denne uten videre. Jeg har en 1979 242 og motoren min er fra volvo 96g0. Godkjkente denne uten katalysator og den stod kravene. Jeg fikk vel 0.4 ved rusning og 0.2 på tomgang tror jeg.. husker ikke helt Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 hva koster det for en 3" kat? og hvor handler jeg? har jo 3" eksos Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
74016v Skrevet April 10, 2007 Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 hva koster det for en 3" kat? og hvor handler jeg? har jo 3" eksos http://www.kollevold.no Siter 740 B230A.."under oppbygging edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 10, 2007 Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 http://www.vangbo.no/katalysatorer/ kjøpte min der for ca 2000kr... gikk rett igjennom eu, uten hull:) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 10, 2007 Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 Det kom aldri noe krav om katalysator i 89, men det kom avgasskrav som var så strenge at det ble problematisk uten katalysator, derfor mesteparten av bilene fikk det. Men er ikke alle Norke biler førgangsregistrert i 89 som hadde det, mamma kjøpte for eksempel en ny Subaru L-serie 1,8 GL i det året som taxi, denne var ikke utstyrt med katalysator, dette av den enkle grunn at det var en overligger. Sikker på at Lamdaen skal ligge innenfor +-0,03 av 1 lambda, hva da med foreksempel Renault, som jobber med ett annet idèelt blandingsforhold en 14,7:1? Dett får jeg sjekke i PKK-boka på jobb i morra. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 10, 2007 Rapporter Share Skrevet April 10, 2007 ikke blitt stoppa? pleier dem ikke skjekke dette? hvis jeg må ordne med den katalysatoren så gidder jeg ikke godkjenne (hvis ikke det er noen som tar det litt under bordet da) Blir da stoppa fordi om det står godkjent i vognkortet :) Aldri hatt noe problem med at dem vil under pansret og gnåle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 11, 2007 Rapporter Share Skrevet April 11, 2007 Det skader ikke å ha en bil som er godkjent og som sådan gjør at du slipper regress i tilfelle uhellet er ute. Du kan faktisk risikere å få skylden i en ulykke som du ikke selv "lagde"; nettop pga din bil ikke er i "forskriftsmessig stand" (da kan du risikere regress). jeg ville kjøpt en "race cat" eller en sånn tom kat som de selger i USA. b.t. kan ikke se om du har noe inni den akkuratt og om du kjøper sånn cat test pipe eller hva det heter, hehe.. så har det jo ingenting å si. vær obs på at noen motorer ikke liker å kjøre uten kat, men det gjelder primært nyere motorer med to lambdasensorer (da motoren kan tro kat er d.f.) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet April 11, 2007 Rapporter Share Skrevet April 11, 2007 Det kom aldri noe krav om katalysator i 89, men det kom avgasskrav som var så strenge at det ble problematisk uten katalysator, derfor mesteparten av bilene fikk det. Men er ikke alle Norke biler førgangsregistrert i 89 som hadde det, mamma kjøpte for eksempel en ny Subaru L-serie 1,8 GL i det året som taxi, denne var ikke utstyrt med katalysator, dette av den enkle grunn at det var en overligger. Sikker på at Lamdaen skal ligge innenfor +-0,03 av 1 lambda, hva da med foreksempel Renault, som jobber med ett annet idèelt blandingsforhold en 14,7:1? Dett får jeg sjekke i PKK-boka på jobb i morra. Sutt lut du a... Sjekk kilder før du skriker ut om usanheter... http://www.ssb.no/agassn/ http://www.nbf.no/Saksarkiv/Forhandlersaker/2003/Annet03/bilnorge-vrakpant.htm http://www.sft.no/artikkel____31930.aspx :google Nå begynner jeg å bli passe lei bedreviterne fra bygda som har hørt det igjennom kusina til bestemora til onkelen til broren til kammeraten som sier at "sånn er det bare.." Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet April 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2007 problemet er at jeg er egentlig ikke sikker på om det hjelper å kjøpe kat til bilen min. som jeg skreiv i begynnelsen jeg har en 90mod 240 som jeg har satt en b21et (mek sprut) i. hvis jeg skal bruke f.eks 2000 kr og tid til å sette på en kat og det fortsatt ikke er riktig co utslepp. og får problemer etter kontroll pga at de vil ikke sleppe meg ut på veien med denne bilen. da kjører jeg heller uten godkjenning, men det jeg har mest lyst til er å få den godkjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.