larsverm Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 En skulle tro det var mest praktisk med en grense for reg-dato, muligens 1.1.89, eller kanskje det i praksis gjelder f o m 89-modeller. Ellers kunne det i en periode før (88, kanskje delvis 87) fås som ekstrautstyr... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest ReVolvolution Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Pøh, vel det er vel bare å slenge på katalysator, og ta den vekk igjen etter utført kontroll.. Verre er det ikke :) Det gjør jeg på alle mine biler, uten problem.. :) :) :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Husk også på lambda verdien da. Er ikke bare å slange på en katalysator og tro at avgassverdiene blir bra. Motoren skal kontrolleres på tomgang og rus. Fra 1/1.1989 skal Co være på maks 0,5% på tomgang og 0,3% på rus. Lambda skal være mellom 0,97 og 1,03 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Husk også på lambda verdien da. Er ikke bare å slange på en katalysator og tro at avgassverdiene blir bra.Motoren skal kontrolleres på tomgang og rus. Fra 1/1.1989 skal Co være på maks 0,5% på tomgang og 0,3% på rus. Lambda skal være mellom 0,97 og 1,03 nettopp. jeg får aldri de verdiene der på et motoren min. når dem lagde motoren min hadde dem sikkert ikke begynnt å tenke på kat en gang :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 nettopp. jeg får aldri de verdiene der på et motoren min. når dem lagde motoren min hadde dem sikkert ikke begynnt å tenke på kat en gang :P B21FT ble jo levert med katalysator og lambda.. (Ja, K-Jetronic, Lambda og katalysator). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Hadde ikke Volvo katalysator på California-biler på 70-tallet? Men jeg skal ikke uttale meg om dette var aktuelt i kombinasjon med turbo, eventuelt hva slags konsekvenser det ville få. Bare som kommentar til #19. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 B21FT het den, selvfølgelig - muligens med mindre hk enn B21ET...? Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 B21FT het den, selvfølgelig - muligens med mindre hk enn B21ET...? FT = el sprut ET = Mekanisk sprut tror ikke ET motoren kommer med kat (B230ET kommer kanskje med det men det er el sprut det og) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 FT = el sprut ET = Mekanisk sprut tror ikke ET motoren kommer med kat (B230ET kommer kanskje med det men det er el sprut det og) B21FT er ikke elektrisk sprut ;) Og jo B21FT kom med kat, den ble levert med det i statene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 B21FT er ikke elektrisk sprut ;)Og jo B21FT kom med kat, den ble levert med det i statene. Stemmer det, men de hadde en egen versjon av K-jet. Med lambdaregulering v.h.a. en frekvensventil som reguelerer bensintrykket. Samme hadde B21F & B27/28F. :) Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Alle BILER registrert f.o.m. 01.01.1989 skal ha katalysator. Øyvind Gantenbein - Bygg om motoren din til B210FT med katalysator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 noe så dumt. hvis vi snur på hisorien og setter f.eks en f motor i en et gammlere karosseri og fjerner kat'en på denna så kan du banne på at de hadde sagt at du må ha kat på den. men men regler er regler, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. hehe. må man godkjenne hos bt eller kan man ta det på verkstedet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Ombygging/modifisering må godkjennes hos BT Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jo-Erik Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Hei, mye prat her. Min bil er en 88 mod 240 med b230f... Orginalt montert kat, viste den på et lokalt verksted (uten kat). Og co målingene var helt perfekt! I fra 89 er det et krav om kat i alle biler som ble kjøpt nye det året, og er fortsatt et krav den dag i dag. Et annen problem er å få godkjent en motor som er eldre en bilen din, i din bil. Andre veien er det ikke noe problem. Dette på grunn av utslips krav, som var mildere før. Men du kan jo bytte sprut da, f,eks konverter et f sprut, kjøpe en justerbar btr og ikke lade så aaaaaaalt for mye... he he. mvh stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Fra og med 89 modell vel, hvis det er levert orginalt. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.