Gå til innhold

krav til catalysator

Ranger emnet

Øyvind Gantenbein

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk også på lambda verdien da. Er ikke bare å slange på en katalysator og tro at avgassverdiene blir bra.

Motoren skal kontrolleres på tomgang og rus.

Fra 1/1.1989 skal Co være på maks 0,5% på tomgang og 0,3% på rus.

Lambda skal være mellom 0,97 og 1,03

nettopp. jeg får aldri de verdiene der på et motoren min. når dem lagde motoren min hadde dem sikkert ikke begynnt å tenke på kat en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21FT er ikke elektrisk sprut ;)

Og jo B21FT kom med kat, den ble levert med det i statene.

Stemmer det, men de hadde en egen versjon av K-jet. Med lambdaregulering v.h.a. en frekvensventil som reguelerer bensintrykket.

Samme hadde B21F & B27/28F. :)

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe så dumt. hvis vi snur på hisorien og setter f.eks en f motor i en et gammlere karosseri og fjerner kat'en på denna så kan du banne på at de hadde sagt at du må ha kat på den. men men regler er regler, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. hehe. må man godkjenne hos bt eller kan man ta det på verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mye prat her. Min bil er en 88 mod 240 med b230f... Orginalt montert kat, viste den på et lokalt verksted (uten kat). Og co målingene var helt perfekt! I fra 89 er det et krav om kat i alle biler som ble kjøpt nye det året, og er fortsatt et krav den dag i dag. Et annen problem er å få godkjent en motor som er eldre en bilen din, i din bil. Andre veien er det ikke noe problem. Dette på grunn av utslips krav, som var mildere før. Men du kan jo bytte sprut da, f,eks konverter et f sprut, kjøpe en justerbar btr og ikke lade så aaaaaaalt for mye... he he. mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider