Gå til innhold

Volvo 242 VOC prosjekt

Ranger emnet

_Sjakalen

Anbefalte innlegg

På tide med en liten update..!

Fikk bilen hjem fra EU-ok. Ba om en ordentlig smørbrødliste, og kan trygt si at jeg fikk det;) med 2 ener feil og 11 toerfeil fikk jeg litt å lese. Viste seg at av de 11 var det 2 feil jeg ikke var klar over, så det er bra! Det verste var at jeg har 2 rusthull i gulvet under førersiden, men det blir en kveld på jobben te far med sveiseapparat og plater så er det godt som gull. Buret skal sveise i rett over nyttår.

Hadde forøvrig en samtale med biltilsynet idag, som ga meg time for godkjenning 19 januar.. det kan gå akkurat på grensa til at bilen blir godkjent før løpet som er 27 januar. Men jeg gir meg ikke.

Har nå fått kastet delebilen og begynt på den gule fare. Motor,girkasse,bensintank,bensinrør,panser, front og interiør er nå ute. På julaften skrudde jeg av automatkonverteren fra B23e motoren og ordnet svinghjul fra B21 som jeg satt på igår.

Idag satt jeg i tanken, la opp bensinpumpen, og bensintilførselen til bensinfilteret. Jeg mangler retur-røret, så må lage dette iløpet av morgendagen. Imorgen håper jeg på å få ordnet retur-rør, satt på clutch,girkasse og få motoren nedi der den skal.

Ting tar tid, det er sikkert og visst, men dette er gøy! Bilder kommer, må lade detta kameraet først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er en B23e som går inni. Har lagt opp litt mer ledninger idag, så ikveld går tiden unna til clutch montering/sentrering og sette på girkasse. har vel et lite håp om å få inn motoren.. hehe.. prøvestarting imorra??? Lov å håpe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøverig kan jeg komme med litt OT-info, har idag fått bekreftet følgende: Jeg har fått 2 supporter-"gjenger", den ene er familien, Første-Sving, og den andre er en gjeng kamerater som kaller seg HN-Support! Jeg håper dette går greit bare jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg vi sees på skogen! Idag har jeg ringt til Norges Bilsport Forbund og forhørt meg litt ang. vognlisens og godkjenning, de er positive, selv om jeg kommer helt på grensa, lisensen min og kartleseren's kommer snart i posten!!

Har også vært på jobben tel far og henta Sam-støtdempertårnstag, monteres etterpå, etter at motoren kommer nedi. Ting tar tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor montert

Girkasse montert

Mellomaksel montert

Støtdempertårnstag montert

Torpedotårnstag montert

Har igjen å koble/ordne tenningen, og gjøre ferdig fronten. Mikser 81 låvelykter med gamle smale blinklys på siden. Kan bli greit nok;) Skulle gjerne lagt opp bilder,men har ikke strøm på kameraet og finner ikke den hersens ladekabelen.

Godt nytt år folkens, nå reiser jeg bort for helgen!:driving

Blir vel lesing i Haynesboka og finne ut denna tenninga..:bok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Dagens update.. Har gjort alt klart og skulle starte motoren på tirsdag.. og motoren gikk rundt. det kom bensin, men ingen gnist. Gjorde alt mulig, ingenting hjalp. Byttet ledningsnett i går kveld 0000, og var ferdig klokka 0300 i morges, etter mye klundring. Skulle da starte motoren, men starteren gikk ikke rundt. feilsøkte i 3 timer, før jeg fant ut at en jumper hadde detti av nede ved midtkonsollen. starteren gikk rundt, og med en liten dusj startgass hørte jeg at den tente og alt var iorden.

Trodde jeg...

Hvor var bensinen?

Ingen bensin. Pumpa gikk ikke.. Måtte til Gran og flytte volvoen til kompisen min som fikk en hjullaster over seg... prøver da strøm rett på pumpa, og da går vogna.

Ny feilsøking. må da bytte hele bakre delen av ledningsnettet. Gjorde dette, så fant jeg ut at reléet også var ødelagt. bytter det og motoren starter.. Hurra!

Helt til en mistenkelig lukt kommer av bensin. Bensinspruten sto ut av bensinpumpa under bilen.. Ut igjen, og prøve på nytt! Joggu godt en ikke har fritidsproblemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, det beste som kan skje har skjedd!

Bilen går! Bilen går som bare det! Nå skal jeg helle på kjølevæske, sette inn førersete og dra på prøvetur! Gir blaffen i panser og interiør MÅ ut og prøve dette:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

På tide med en virkelig oppdatering her!

Kort forklart, det virker som dette ikke går til Lygnasprinten.

Bilen skulle bli godkjent på fredag på gjøvik trafikkstasjon, godkjenne bur, stoler og seler. Dette gikk såklart ikke. Tiden ble for knapp, og buret ble halvferdig,fikk laget ferdig en stolbrakett og selene ble bare skissert hvordan skulle bli. Har bilder her fram til fredag, så ser dere hvordan det ser ut:

SUC52132.jpg

klar til å begynnes med! Hadde det ikke vært for han med ryggen til og fattern så kunne jeg glemt hele Rally Hadeland!

SUC52149.jpg

hovedbøylen som skal inn med en del andre rørdeler!

SUC52172.jpg

hadde ALDRI klart dette uansett, uten at far min hadde hjulpet til som han gjør. Er han evig takknemlig for detta!

SUC52145.jpg

Platene under dashbordet ble sveiset sammen og skrudd igjen bilen med 3 gjennomgående skruer på 10 mm.

SUC52139.jpg

som vist her.

SUC52144.jpg

Festet på førersiden

Sveiset også fast disse platene i gulvet på bilen. tror ikke dette ryker med det første!

SUC52147.jpg

Her er fremre bøylen

SUC52171.jpg

Hovedbøylen på plass

SUC52141.jpg

Prøve å finne på noe lurt her,men i første omgang så får det se slik ut!

SUC52173.jpg

Kartleser stolen på plass.

Valgte å sette den litt lenger fram til å begynne med, siden kartleseren ikke har fått prøvd det,men han er like høy som meg og jeg satt ganske behagelig der, kunne ha beina i torpedoen uten at det var ubehagelig, så her skal han få sitte og lese noter!!

SUC52176.jpg

hovedbøylen fra passasjersiden, følger fasongen på bilen ganske bra!!

SUC52135.jpg

prøvemontert skvettlapper bak!

Ble festet ikveld foran og bak med poppnagler og skiver! Også montert reservehjulsholder og fjernet låsen bak på bilen og montert fjærlåser.

SUC52133.jpg

Rust i gulvet, som sto på EU-ok. Ble bra det her!

SUC52167.jpg

Bilen sånn den ser ut nå!

Vet ikke om jeg rekker alt jeg skal før Rally Hadeland eller godkjenninga mi...

Etter 1 og en halv time i telefonen fredag fikk jeg time på tirsdag i Fredrikstad for å godkjenne bilen med bur, stoler og seler. Eu-ok skjer forhåpentligvis tirsdags morgen, frontruten er tatt ut og settes i på mandag.

Bilder blir tatt imorra, da kommer en ny dag på verkstedet til Far og sveising montering av diverse skjer.

Kryss fingre for meg, vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider