Gå til innhold

Volvo 242 VOC prosjekt

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På fredag fikk jeg knallbeskjeden etter at migrene og infulensa slo til, Volvoen skal på etterkontroll av EU-godkjenninga. så nå har bilen snart vært på 8 godkjenninger de 2 siste månedene... hehe..

1. EU-ok 20/12-06= 11 2feil og 2 1feil

2. EU-ok 23/1-07= Ingen feil og skryt for hvor bra bilen var.

3. Rally-årskontroll 24/1-07= Fikk beskjed om at bilen så bra ut! påpek om å feste gummien rundt el-nettet i torpedoen var det hele.

4. Ombyggingsgodkjenning på Biltilsynet 25/1-07. Skal ikke være kontroll av bil, kun rømningsvei, synsfelt og evnt. motorbytte. resulterte i nektet godkjent og mangellapp på bilen på en Anslagskloss, boltene mine var for korte til nye beltene og at reflektoren v. foran var slitt og at jeg ikke hadde polstring på bur.

5. Biltilsynskontroll nr. 2 25/1-07= Reiste fra Risløkka i Oslo til Roa, Hadeland, kjøpte ny anslagskloss på Bilia (537,-) byttet den, hovedlykt og strammet det som kunne på boltene, og satt i polstring (90cm) (har sett biler med 20-25cm totalt...) kommer inn igjen til Oslo, han ser på nytt over bilen og nekter meg godkjenning. Grunn: Ikke nok polstring.

6. 25/1-07 Gang nummer 3 på Risløkka: Kjøpt polstring hos Gundersen Motorsport for 1000,- er ikke mulig å polstre buret mer nå. Igjen blir jeg nektet godkjent bil. Grunn= Han som hadde sett på den før på dagen hadde gått hjem, han som var der så på bilen, men kunne ikke godkjenne den fordi han ikke var i den "SpesialGruppa" som godkjente slike "Leke-Biler".

 

Rallyet var jo egentlig over, men etter at noen i system kunne vise godvilje og var greie mot en stakkar som meg fikk jeg godkjent bilen til rally.

 

7. 26/1-07 Teknisk Kontroll før Rally Hadeland= Godkjent.

 

8. Innen 25/2-07 skal bilen på Risløkka for å Godkjennes som ombygd Rally-bil.

 

9. Fredag 16/3-07 skal bilen etterkontrolleres på bilsak kyndig som en kvalitets-sikring på EU-godkjenninga mi.

 

Så hvis bilen ikke er bra nå, så vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. da leverer jeg nøkler og alt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden jeg har oppdatert her..

 

Har kjøpt inn en god del deler til bilen og byttet en del. Har byttet ut alt under bilen nå, gått til anskaffelse av 4:10 aksel, servostyring, Nye R-sport fjærer foran, (vanlige bak), 4 stk Bilsteindempere rundt om, nye opphengskuler og endeledd, nye foringer overalt, byttet rattstamme, reimer foran og nytt batteri pluss lyktepod.

 

SUC52356.jpg

godpakka mi!

 

SUC52368.jpg

Hadde Monroe dempere før..

 

SUC52357.jpg

Her er de fine R-sportfjærene (legg merke til ølet i bakgrunn, "The Best there is!")

 

SUC52361.jpg

Fikk med klistremerkene av Wenche Nafstad da jeg kjøpe R-sport fjørene

 

SUC52359.jpg

Nye felger og dekk, 215/45-17 ble nydelige på bilen!

 

SUC52360.jpg

Men siden de satt på en 850/v70 trengte jeg litt spacere for å bygge ut.. 25mm foran og 30 bak!

 

SUC52358.jpg

Endeledd, opphengskuler og reimer..

 

SUC52364.jpg

gamle tannstangen og gamle momentstagene

 

SUC52363.jpg

her er det nypressede foringer på plass! mangler bare i bakakselen, blir gjort imorra regner jeg med.

 

SUC52362.jpg

4:10 akselen med nye bremseskjold (ikke billig..)

 

SUC52369.jpg

kjøpte 3 sånne, tror dette blir knallbra;)

 

 

Skal ta litt bilder av bytte av fjær/demper på bilen!

 

Neste Rally er på Sørlandet 4-5 mai. Regner med at bilen er klar i god tid før det! Det blir bra nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ikke tenkt deg på kontroll med bilen med de felgene å spacere??? Meen, er det ikke en rallybil detta? Sånne felger........?

 

Så siden det er rallybil, så får jeg ikke lov til å ha litt ordentlige felger jeg kan ha på når jeg ikke kjører løp?

 

Gidder ikke kjøpe Eiker felger, de er "oppbrukt", og dette er en felgtype jeg aldri har sett på en 240, så da handlet jeg litt. Syns hvertfall de vart stilig jeg...!;)

 

Dessuten har jeg vel hvertfall 3-4 andre biler jeg kan sette de på..... :rolleyes:

 

Kontrollen er ordna på et vis, ingen mangeler eller noe i papirene, kun et vennlig besøk til biltilsynet på Gjøvik igjen.

 

Igår fikk jeg tatt av fjørbeina foran, så idag tar jeg med meg noen deler til en kompis og presser de 2 siste foringene i bakakselen og setter inn Bilstein dempere og R-sportfjører foran. :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering kommer snart. Har ikke lagt inn bildene enda. kort oppsummering etter Rally Sørlandet:

 

SS4 endte i en fjellknaus, tok bærebru, skjerm, fanger og punkterte, tapte masse på de SS4, SS5 og SS6 på dette, men etter bytte av bærebru og satsing på de 3 siste etappene fullførte vi på 3.plass i gruppa 3,5 minutt bak 2.plass. Så er fornøyd. Bilder kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess da, da er oppdatering fra Rally Sørlandet på plass!

 

Detta var det første grusløpet jeg og Marius prøvde oss på, og det gikk helt greit!

 

Etter å ha hatt klunder med bremser hele uka som var så fikk jeg endelig

ordnet det midt på dagen på torsdag, så da tenkte vi som så at nå går det

vel greit! Løpet gikk i Mandal, og teknisk og første del av rallyet var fredag. Bilen ble satt på henger, og turen gikk nedover.

Vi skulle på teknisk 1730, og reiste for å ta av bilen rundt klokka 1630.

Den ville ikke starte, ikke antydning. Jeg sjekka alt, koblinger, bensinrør,

pumpe, kort sagt alt. fant ut at 2 sikringer hadde gått og skjønte lite,

byttet de og de fortsatte å gå. En bagatell mellom setene ordnet det for

meg..

 

Teknisk gikk som en drøm og vi var klare til SS1.

 

SUC52404.jpg

 

Tross opprevne veier kom

vi igang, og etter SS3 var vi fornøyd med innsatsen. Vi fikk ros av flere for bra kjøring, til debutanter å være!!

 

_DSC4898-mekka.jpg

 

På SS4 lørdag gikk alt

som det skulle! Vi klarte oss kjempebra, fin flyt fram til ca 10 km ut på

prøva, da mistet Marius fotfeste og visste ikke hvor vi var. Tok det da

meget pent og rolig fram til veidele etter ca. 11,3 km ut på prøva. Da kom

en !! 1V i vdl trangt s.y. 30. Alt av feste på hjul forsvant og jeg akte

rett i fjellknausen.

 

SUC52413.jpg

her settes bærebru på plass, dunket ut skjermen ganske bra med slager og hammer først.. så her ser det bra ut! Sølvteip er tingen!

 

Punkterte høyre framhjul, bøyde bærebrua så hjulet gikk

såvidt klar innerskjermen, fanger, skjerm og blinklys på framsiden.

 

Jeg var ihvertfall fast bestemt på ikke å bryte og fortsatte. 7 km på flatt hjul, vinkende

publikum og herlige skrapelyder. Fikk fantastisk hjelp av startnummer 118,

en lokal debutant i Saab 900 som lånte meg jekk, så vi fikk byttet hjul

mellom fartsprøvene.

 

Totalt tilbrakte vi 4,3 mil på fartsprøve og 3 mil transport før vi fikk bytta brua, og da gikk det i 60-70 km/t..

 

Jeg hevder at det er kartleserfeil, det er alltid kartleserfeil ;-)

 

Tuslet rolig gjennom SS5 og SS6 uten så mye styring, ødelagt bærebru og i

60km/t. Ringte ned til far Nyland på Service og han tok saken i egne hender.

Kom inn til Service, da hadde en eller annen med original lånt bort en

bærebru til oss.

 

SUC52411.jpg

Han til venstre har vært helt enestående og hjulpet til med bilen og bremser, og en hel del før og under rally! Her sitter hvertfall jeg og bytter bærebru og får det godkjent;)

 

Total tid var 31 minutter fra jeg kjørte inn på service til jeg kjørte ut med ny bærebru!

 

fortsatte ut på

SS7. TK og oppsamlerbilen hadde reist fra service da jeg skulle ut, så fikk

ikke fylt bensin. SS7 gikk knallbra, samme med 8 og 9. Idet vi rullet over

målrampen i Mandal, hadde vi 2 liter bensin igjen på tanken. Kalles iskald

beregning.

 

 

SUC52408.jpg

litt skruing fredags kveld, liten jordingsfeil og ikke skliplate under motoren.. dette ordnet vi her..

 

 

_DSC4899-mekka.jpg

på ss4, rett før fjellknausen...

 

_DSC4900-mekka.jpg

 

 

C-lisens er nå i boks for kartleser, og undertegnede som er sjåfør. Neste

rally blir nok Trøndelag 30/6, vi gleder oss vilt! Da kan vi trøkke til der vi nå har tatt det roligere enn normalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld var jeg ute en tur og prøvekjørte litt, og det gikk bra. Håndbrekket ble plutslig borte, tar dritlangt oppe, men regner med at jeg fikser det ikveld/imorra. På vei hjem presterer jeg å se en grevling, som flyr fra venstre til høyre i veien. Så bråsnur den, og flyr tilbake, treffer insiden av venstre framhjul, og den spisse kanten på skliplata mi.. er vel ingen bombe at den døde;) Volvoen min er blitt grevling-killer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår