Gå til innhold

Tikking, Audi 100

Ranger emnet

_Knut_

Anbefalte innlegg

Når du bytter olja så erstatt 2-3 dl av olja med automat gearkasseolje. Problemet med slitte mekaniske ventilløftere er at olja ikke klarer å holde seg inni løfteren. Derfor bruk litt tykkere olje.

Jeg hadde en 87mod 100 turbo med slitte ventilløftere og ble anbefalt av en mekaniker nede på Albjerk Auto om å helle på 2-3 dl gearkasseolje.

Funka fett.. men begynte å tikke igjen etter ca 4000km. Da bytta jeg olje med gearkasseolje i, og det holdt nye 4000km

Har prøvd forskjellige viskositeter...kjører nå 5w/50, har også prøvd 60 racing olje, men liten forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok løfterne altfor slitt til å ha nytte av tykkere olje. Jeg kjørte på 10W50 om sommeren med 4 dl w90 oppi. Du burde nok bytte løfterne eller toppen. Det finnes sikkert flere topper (overhalte eller fabrikksnye) ute til salgs. Kommer an på hva du har erfaring med å bytte. Enten 10 ventilløftere eller en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok løfterne altfor slitt til å ha nytte av tykkere olje. Jeg kjørte på 10W50 om sommeren med 4 dl w90 oppi. Du burde nok bytte løfterne eller toppen. Det finnes sikkert flere topper (overhalte eller fabrikksnye) ute til salgs. Kommer an på hva du har erfaring med å bytte. Enten 10 ventilløftere eller en topp.

Har skifta en del løftere på slike før...det som ER viktig å merke seg er høyden på ventilen i toppen, i forhold til planet.

Toppen er neppe utslitt etter 200k km.

Disse motorene uten turbo er ganske seigliva.

Min 2,3 har som sagt gått 415k km, tikkinga har den hatt siden ca 100k km.

Det har ikke blitt værre..omtrent det samme.

Hvorfor bytte topp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring:D Men får nå sjå kva eg finner på. Skal iallefall bytte olje nå til helga trur eg og filter...

Kjøp deg noe slags innvendig motorrens å ha på før du skifter oljen.

Omega el.l.

Dette har vel de fleste bilrekvisita butikker, bare å følge anvisning på flaska.

Skal som regel gå på tomgang med stoffet på motoren en stund, og så tapp av oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider