Gå til innhold

Gratis omregsitrering av veteran?

Ranger emnet

DaNnYb0y

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt meg en Opel Kadett 1977 modell. Har foøvrig ikke hentet denne eller levert salgsmelding ennå.

Lurte derfor på hvordan jeg skal gå fram for å få gratis omregistrering på denne. Er det nok å vente med å registrere den til over nyttår, eller regnes veteranstatus ut fra måneden den ble førstegangsregistrert, i mitt tilfelle i juni.

Kjerringa på Biltilsynet sa at de regnes ut fra måneden den ble førstegandsregistrert, altså at jeg ikke vil få gratis omregistrering før i juni. Dette tror jeg forøvrig ikke på. På toll.no står det nemlig at avgiftsfritak for omregistrering av kjøretøyer bestemmes ut ifra kjøretøyets registreringsår i motorvognregisteret.

Kan noen gi meg et klart svar på dette.

Hvordan er det med å bytte ratt i denne bilen? Krever biltilsynet TÜV-papier for å godkjenne det, eller er det ikke nødvendig på veteran?

Har jeg rett til å få veteranskilter på den? Det er ikke det nå.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke andre skilter enn de som står på bilen nå, - og det er gratis å omregistrere den fra 1.1.07.

Du får heller ikke årsavgift (kun en personskadeavgift på ca 400,-) på bilen fra neste år.

Rattet kan vel stå der, du får evt problemer om du kommer på EU-kontroll med bilen for BT ser ikke på bilen når du omregistrerer den.

EDIT: Forstod det sånn at det stod et uorig ratt der, - men etter å ha lest gjennom en gang til går jeg ut fra at du vil bytte ut det orig rattet med et annet.

Det gjelder samme regler for bytte av ratt på veteranbiler som på nyere biler, - bytt ratt og se hva som skjer...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider