lars y Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Hallo! Har en golf3 16v 150hk som jeg har lyst å sette turbo på... Hva trengs? Hva kan oppnås av krefter? :) Hvor mye vil det koste? Denne tråden vil jeg bruke som en informasjonstråd og en slags sjekkliste;) Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Hovedpunkter ved turbomating: *Lavkomp. stempler *ny manifold\grenrør(turbo manifold\grenrør) *Selve turboen *Omprogrammere "hjernen" til bilen til sånn map sensor *Nye råder, vist jeg skal ha over 300hk *Intercooler? Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Noen som har noen invendinger på dette, har jeg skjønt det riktig? Noen som har peil på sånn ca hva de forskjellige tingene koster? Btw. det jeg også lurte på i farta er hvor på nettet jeg kan få kjøpt turboer i Norge? Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skillz2k Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Innsug, manifold turbo kan du hente fra audi s motorer.. det er hvertfall billigste løsning.. disse er vel 5 sylinder så de må kortes ned til 4. for å få ned kompresjonen så kan du enten gjøre det dyrt eller veldig billig dyre løsninger er nye stempler.. billig løsning er dobbeltoppakning. men ta en titt på munkorama sitt bygg.. samme motor som deg og vel samme bil plattform http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=110648&highlight=munkorama Siter I like big butz and I can not lie! Low and slow, Plowing snow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bigwindow Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Motoren du har er perfekt for et turbobygge. Men det koster. Grunnen til at den egner seg bra til turbobygge er at du forholdsvis lett kan hente ut hk. Opp mot 300hk er ikke store problemet. Angående motorsyring, så kan du bare glemme det du har på bilen nå. Du må enten ha datasprut, eller du kan gå en billigere vei og velge digifant fra corrado G60. Turbo får du til OK pris hos Martin Schanke(?) og hos JONUS. De selger Turbonetics turboer. Regn med en 10.000kr for en som passer ditt oppsett. Angående motor, så får man bra pris på JE stempler på ebay i USA. Dette er også de råeste stemplene man får. (spør du meg;)) Smidde H-profil råder for du for en 3500kr om dagen, så da hadde ikke jeg vært i tvil om sette på det. I tillegg kommer sterkere rådelager,veivlager og ARP bolter til råder og topp. Samt nye pakninger og div. motor bearbeidinger. Toppen din er sikkert greit å få sjekka, men hvis ikke motoren din har gått 150.000km++ så holder det nok med nye ventiltettninger og en kjapp sliping av ventilene. Litt avhengig av eksosmanifold og innsugsmanifold og størrelse av turbo, så snakker vi fort 400hk med et sånnt oppsett. Men da lønner det seg med datasprut. Billigste alternativ: Sette på doble topplokkspakninger. ARP bolter i topp og til rådene. modifisert Audi eksosmanifold og innsug. Audi turbo og wastegate. Digifant med 440cc dyser og chip fra Frode Gulbrandsen. Pluss sikkert litt annet småtteri. Da har du en motor som har ca 250-300hk, litt avhengig av ladetrykk og hvilken turbo du setter på. Og dette holder sikkert EN sommer før det begynner å svette fra toppen og komme rare lyder fra motoren din...;) Uansett om du går enkleste vei, eller for et mer skuddsikkert oppsett, så regn med 50.000kr++ før alt er oppe og går. Tro det eller ei;) Håper du fikk litt mere peiling nå, og lykke til! Siter 1991 Golf cabriolet G60 1991 Passat syncro G60 1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Hmm, en ting, hva er egentlig "downpipe"? Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bigwindow Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 eksosrøret ut av turboen. Siter 1991 Golf cabriolet G60 1991 Passat syncro G60 1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Okej. takk for brae svar!:D Nå har jeg funnet noen deler på ebay:D turbo: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T4-TURBOCHARGER-TURBO-A-R-53-A-R-60-NO-RESERVE-NEW_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ011QQitemZ320058220839QQrdZ1 en annen turbo, litt dyrere men støtter litt mer hk:D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GARRETT-turbo-T3-T04E-turbocharger-focus-integra-civic_W0QQitemZ280056980746QQihZ018QQcategoryZ33742QQrdZ1QQcmdZViewItem Intercooler: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TurboCharger-Intercooler-FMIC-31-x11-x3-Spearco-Style_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ008QQitemZ180060029213QQrdZ1 Turbo manifold: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-VOLKSWAGEN-16V-2-0-TURBO-CAST-IRON-MANIFOLD_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ013QQitemZ230061864658QQrdZ1QQsspagenameZWDVW Smidde JE stempler:D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JE-PISTONS-VOLKSWAGEN-VW-16V-GOLF-PASSAT-GTI-JETTA_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33623QQihZ019QQitemZ8050145400QQrdZ1QQsspagenameZWD1V Dette kommer på ca 5,5 tusen...kanskje det går litt opp pga. auksjonene ikke er ferdige, men det ekke umuligt å få dette til under 10lapper da, og det er jo ubrukt og bra kvalitet, er det ikke?... så...hva tycks?? Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Første turboen hadde jeg vært skeptisk til. Ser ut som en billig Kina kopi. Intercooler har jeg heller ikke spesielt tro på, ser veldig åpen ut. Stemplene er til 9A og ikke til ABF. ABF ble aldri levert i USA Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Angående motorsyring, så kan du bare glemme det du har på bilen nå. Du må enten ha datasprut, eller du kan gå en billigere vei og velge digifant fra corrado G60. Hvorfor kan du ikke bruke spruten i g3 16v(digifant 3.0)? Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bigwindow Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Fordi du må ha en motorstyring som har MAP sensor. Altså med en sensor som kan måle turbotrykk. Den motorstyringa som bare har MAF sensor og som ikke er beregnet for overtrykk vil ikke klare å kompensere med nok bensin når du får turbotrykk. Men jeg har sett det har blitt gjort for det, og du kan vel kanskje lade maks 0,3 bar eller noe sånt.. Uansett så blir det bare jalla. Siter 1991 Golf cabriolet G60 1991 Passat syncro G60 1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Første turboen hadde jeg vært skeptisk til. Ser ut som en billig Kina kopi. Ok, så turbo nr2 er ikke så gæren, det jeg burde se etter er merkevare altså? Garret eller turbonetics.... Intercooler har jeg heller ikke spesielt tro på, ser veldig åpen ut. Hva bør jeg se etter på en Intercooler da? finnes det noe brae merker ang. det? Stemplene er til 9A og ikke til ABF. ABF ble aldri levert i USA Hmm, det står at man kan få døm i enten 9A eller ABA... Tenkte kanskje ABA var det samme som ABF bare i us tegn eller noe... Så det er umulig å skaffe noen smidde stempler i utlandet som passer i ABFen min? Men manifolden ser grei ut eller? takker for svar. Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 http://www.trykladning.dk Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet Desember 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 http://www.trykladning.dk Standard opsætning: Golf 2.0 GTI 16V MULTIPOINT! - Turbo. (Garrett TB25) - Intercooler. (630x202x62) - Benzintryksregulator. (Malpassi) - Blow Off Valve. - 1 Stk K/N BOV Filtre. - Div. (Rem, Spændebånd) - Chip. - Div rør. - Div silicone slanger. - Benzinpumpe. Ca. HK 190 - NM 240 Pris inkl montering: 36.900.- Pris excl montering og chip: 28.900.- Øh, mener du at jeg skal betale 36.900 spenn for 40 hester?! Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Desember 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2006 Hvor mye er dreiemoment originalt..? Blir forøvrig 40.000 omregnet til norske kreoner, pluss avgifter (moms/osv) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.