Gå til innhold

Forsterker: 500w - Høyttalerfekt ca 800w - Hvordan funker det?

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

Å kjøre 500w på en 800w basselement funker fint det, til et viss bruk. Og kjøre basselementer rett fra cd-spilleren er ikke så veldig heldig, vil ikke får noe bra lyd ut av det uansett. Hvilke komponenter er det snakk om her? Mye lettere for oss å svare hvis du oppgir hva det er snakk om..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm..hva høyttalere tenker du på å koble til spilleren?

har selv en 300w på 500wats sub, og høyttalere framme og 6x9 bake er på spilleren..funker fint det..men husk at det faktisk er ganske lett å sprenge subben på denne måten..finn ut hvor den begynner å vrenge/gi seg og ikke overstig det punktet så skal det vel gå greit?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerne det er snakk om:

Infinity_REF4012I_h1.jpg

Størrelse 4"

Watt (Maks) 105

Watt RMS 35

Frekvens område 85Hz - 21kHz

Følsomhet 91dB

Monteringsdybde 53 mm

 

Infinity_REF6012I_h1.jpg

Størrelse: 6,5"

Watt (Maks) 180

Watt RMS 60

Frekvens område 53Hz - 21kHz

Følsomhet 92dB

Monteringsdybde 66 mm

 

Infinity_REF6412CF_h1.jpg

Størrelse: 4x6"

Watt (Maks) 120

Watt RMS 60

Frekvens område 72Hz - 21kHz

Følsomhet (dB/mW) 91dB

 

Dette er alt. Ikke noe mer som skal i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du tror det ikke før du har hørt det" :)

 

Det som er litt morsomt det er at alle de jeg har prata med som sier de ikke kommer til å høre forskjell, de har faktisk hørt forskjell når jeg har demonstrert litt for dem. Og etter den demonstrasjonen så var det "no way back" for dem ;)

 

Alltid like overrasket er de :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...har ingen kompiser som er interessert i lyd uansett så jeg kommer nok bare til å kjøre uvitende rundt med drittlyden min :)

Lyden fra vr6'en er musikk i mine ører.

 

For å gjøre spørsmål litt enklere. Vil dette funke uten å ødelegge forsterkeren eller ikke?

Et ja eller nei svar blir satt stor pris på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går vel greit men er du sikker på at du vil det der a ?? et komponentsett hadde vært bedre

Kjøpt er kjøpt og betalt er betalt. Så får prøve dette i første omgang. Om det høres helt for jævlig ut så får jeg heller bytte det ut. Så lenge det spiller uten å skurre så holder det for meg.

 

Et annet begynnerspørsmål: Signalkabel og strøm skal jo ikke ligge nær hverandre ikke sant? Så de går på hver sin side av bilen. Hva med høyttalerkabel og strømkabel ved siden av hverandre? Går det fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt er kjøpt og betalt er betalt. Så får prøve dette i første omgang. Om det høres helt for jævlig ut så får jeg heller bytte det ut. Så lenge det spiller uten å skurre så holder det for meg.

 

Et annet begynnerspørsmål: Signalkabel og strøm skal jo ikke ligge nær hverandre ikke sant? Så de går på hver sin side av bilen. Hva med høyttalerkabel og strømkabel ved siden av hverandre? Går det fint?

Det går fint..Går jo størm igjennom en høyttalerkabel også..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør dette baklengs med 1800 på en sub som skal ha 900 ;)

Samme som meg da. Zapco 9.0 forsterker på 60W RMS frontsett... :D

brukte en 2x 180W RMS forsterker på frontsettet før, men trodde kanskje det var noe feil med forsterkeren, for lyden ble helt forvrengt og elendig når jeg skrudde opp skikkelig. men neeeeida, var vist bare frontsettet som ville ha nermere 2-300 gode watt hver i stedenfor 180W... :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerne det er snakk om:

Dette er alt. Ikke noe mer som skal i bilen.

 

Her hadde jeg gjordt det billig og enkelt, kjørt 4" på spiller'n

Og en 4 kanaler på resten. Holder lenge med en 1000,- eks Sak.

Kobbler du riktig får du ingen skurring. forsterkeren gjør så du kan justere lydforholdet, og trur det er hva du vil like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår