Gå til innhold

Lukter svidd olje når bilen står på tomgang (A6 2.5TDI)

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har merket at når jeg kjører bilen litt hardt, å stopper å lar den gå på tomgang, så er det en kraftig lukt av svidd olje, samt en "tikke"lyd.

Kan lukten ha noe med turboen å gjøre? Bilen bruker litt olje..

Er en Audi A6 2.5TDI 1998mod det er snakk om.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har merket at når jeg kjører bilen litt hardt, å stopper å lar den gå på tomgang, så er det en kraftig lukt av svidd olje, samt en "tikke"lyd.

Kan lukten ha noe med turboen å gjøre? Bilen bruker litt olje..

Er en Audi A6 2.5TDI 1998mod det er snakk om.

Jeg har hatt lignende symtom, da var det termostaten som var halvgåen, da så du det på oljetemperaturmåleren, men ikke på vanntemperaturen, som var normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig? Skal ikke stinke brent olje hvis termostaten er gåen? Er vel heller det at vannet blir for varmt eller holder seg kaldt hele tiden? Oljetempen står på rett under 60 på denne bilen. Tror det er ledningsbrudd eller at giveren er gåen der.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min så kokte ikke vannet, det holdt 90 grader, det kan også være noe med plassering av giveren, oljetempen gikk opp ganske mye i bakker og lignende. Etter jeg skiftet termostat er det helt flatt.

Tror grunnen til at bilene ikke koker så lett når termostatene begynner å bli halvdårlige, er at det er oljekjøler på dem. Slik du beskriver oljetemperaturen din, så tviler jeg på at termostaten er problemet. Men er den aldri skiftet så er det sikkert på tide, jeg har hatt 2 defekte termostater, på 10 år, pass på og kjøp en i god orginal kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Da får jeg begynne med å bytte termostat da. Men synes det er rart at ikke oljetempen går opp noen ganger.. Er enkelte ganger man trør litt etter, å slipper gassen, at nåla spretter opp til 80 for så å dette ned til under 60 igjen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider