Gå til innhold

AWD Subaru vs Volvo

Ranger emnet


Flave

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Volvo har ikke torsen nei. Det er det vag som har.

Torsen er forsåvidt permanent

 

Volvo har Haldex på nyere enn 99 og viskose på eldre mener jeg å huske.

Haldex er FWD og suger, viskose er enda værre

 

Tror ikke Volvo fikk Haldex før i 2004. VAG har Haldex på bilene med tverrstilt motor og Torsen på bilene med langsplassert motor (gjelder kun de litt nyere bilene. Før hadde jo blant annet Golf viskose osv)

 

Haldex har elektronisk/elektrisk/elektromekanisk innkobling av bakjulene og skal derfor virke kjappere enn den "viskosemekaniske", men heller ikke Haldex er like godt som et kontinuerlig system. Å si at det suger er imidlertid litt drøyt synes jeg. For ekstra stabilitet og fremkommelighet på røffe vinterveier bør det funke alldeles utmerket.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Volvo fikk Haldex før i 2004. VAG har Haldex på bilene med tverrstilt motor og Torsen på bilene med langsplassert motor (gjelder kun de litt nyere bilene. Før hadde jo blant annet Golf viskose osv)

 

Haldex har elektronisk/elektrisk/elektromekanisk innkobling av bakjulene og skal derfor virke kjappere enn den "viskosemekaniske", men heller ikke Haldex er like godt som et kontinuerlig system. Å si at det suger er imidlertid litt drøyt synes jeg. For ekstra stabilitet og fremkommelighet på røffe vinterveier bør det funke alldeles utmerket.

 

Tja.. Er vel ingen tvil om at det suger..

 

Må jo være flaut at det funker så dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett liknende filmer tidligere. Ingen tvil om at Subaru har et mye bedre system, men det har vel heller ingen benektet. Skulle forresten bare mangle av selveste Subaru.

 

Når det er sagt så har jeg stått i oppoverbakke med 4 spinnende hjul i en splitter ny Suzuki Grand Vitara med automatgir, og denne skal jo også ha et ganske brukbart 4wd-system...

 

Bruttern har nettopp kjøpt seg en 2005 V70 D5 AWD med automat, og han kan så langt rapportere om en stabil bil med bedre framkommelighet enn en fwd, og det var i grunn akkurat det han var ute etter...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor: Hvis den spinner på alle 4, er det ikke bilen sin feil vel? :D Man bør vel heller rette kritikken mot dekk eller fører?

 

Du er inne på noe, men jeg prøvde å illustrere at selv gode 4-hjulstrekkere kan stå fast. Om det spant på alle 4 vet jeg forresten ikke siden jeg satt inne i bilen, men jeg hadde den i lavgir med låst midtdiff. Og automatgir er jo ganske takknemlig å ta igang med uten å få hjulspinn...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom opp den samme bakken med min fwd Volvo med nye piggdekk, så jeg hadde forventet at en Suzuki med låst midtdiff og lavgir skulle komme seg opp.

 

Volvos Haldex-system vil aldri gjøre bilen til noe terrengkjøretøy, men vil øke STABILITET og FREMKOMMELIGHET i hverdagssituasjoner.

 

Svaret på trådstarters spørsmål blir dermed at Subarus system er best.

Når jeg skal kjøpe meg ny bil skal den ha firehjulstrekk. En Subaru Forester står høyt på lista, men taper litt på at den ikke har dieselmotor. Og om den skulle få dieselmotor så vil den neppe kunne kombineres med automatgir (på typisk arrogant japansk vis). Videre har Subaruen et plastikkpreg innvendig som gjør at den ikke kan måle seg med kvalitetsfølelsen i premiumbiler. Men når det er sagt så tror jeg at Subaru er bedre enn både Volvo og Audi når det gjelder kundetilfredshet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom opp den samme bakken med min fwd Volvo med nye piggdekk, så jeg hadde forventet at en Suzuki med låst midtdiff og lavgir skulle komme seg opp.

 

Volvos Haldex-system vil aldri gjøre bilen til noe terrengkjøretøy, men vil øke STABILITET og FREMKOMMELIGHET i hverdagssituasjoner.

 

Svaret på trådstarters spørsmål blir dermed at Subarus system er best.

Når jeg skal kjøpe meg ny bil skal den ha firehjulstrekk. En Subaru Forester står høyt på lista, men taper litt på at den ikke har dieselmotor. Og om den skulle få dieselmotor så vil den neppe kunne kombineres med automatgir (på typisk arrogant japansk vis). Videre har Subaruen et plastikkpreg innvendig som gjør at den ikke kan måle seg med kvalitetsfølelsen i premiumbiler. Men når det er sagt så tror jeg at Subaru er bedre enn både Volvo og Audi når det gjelder kundetilfredshet.

 

Subaru kommer med diesel motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg vet tråden er gammel, men siden jeg selv satt å leste denne før jeg kjøpte bil nylig vil jeg supplere litt for nye lesere.

 

Min tidligere bil var en 2006 subaru legacy automat. Nå har jeg en 2005 Volvo V70 D5 awd manuell.

Det jeg krever av et awd system er at jeg skal slippe å legge på kjetting opp glatte bakker på hytta, samt at jeg skal kunne dra meg gjennom litt snø. I tillegg er det fint å slippe hjulspinn når man gir gass, samt at jeg liker hvordan awd påvirker kjøreegenskapene på bilen.

 

Volvo sitt haldex system fungerer helt ok, subaru sitt er litt bedre. For meg er ikke forskjellen stor nok til at det blir avgjørende for bilvalg, da volvoen tar seg godt nok frem etter mitt behov. Subaruen trekker seg litt bedre frem fra snøhauger og er nok litt raskere i responsen. Men med fart på bilen i oppoverbakker har jeg ikke merket særlig forskjell fremkomelighet. Volvoen tar seg frem i snø den og, men jeg må "jobbe" litt mer for å komme løs.

 

Skal man ha terrengbil er nok subaru best, men Volvo awd fungerer helt ok.

 

 

 

 

 

 

Hvilket av disse systemene synes dere er best?

 

Også lurer jeg på en ting både Subaru og Volvo bruker betegnelsen AWD på bilene sine, All Wheel Drive som subaru kaller det, men hvem var egentlig først ut med å bruke AWD-navnet? har noen knabba navnet fra den andre her.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår