Gå til innhold

Uforklarlig feil på 95 Neon 2.0 (automat)

Ranger emnet


Redux

Anbefalte innlegg

Fikk motorhavari på første langturen jeg hadde med min Neon. For meg som pendler øst-vest vil dette si MIDT oppe på fjellet, lengst unna folk som overhodet mulig.

 

Følgende scenario: Etter rundt tre timer lugger det litt i pedalen, og motortrykket synker fram til motoren kubber, jeg kan holde fullt pådrag på gassen og det dabber likevel bare av. Etter en obligatorisk runde med sjekking av olje etc. klarer jeg å kjøre et lite stykke før det skjer igjen. Denne gangen blir jeg litt skeptisk og ringer rundt for å rådføre meg hva som skjer. Dette medfører en forholdsvis lang pause, som gjør at bilen får kjølt seg og tydeligvis lar seg kjøre igjen.

 

Bilen leveres hos Møller i Bergen, de kjører diagnoseringsverktøy uten hell, og de skriver bilen ut da de ikke finner noen feil. Jeg returnerer over fjellene, feilen oppstår igjen, og igjen. Når jeg omsider er kommet fram leverer jeg bilen hos Chrysler-forhandleren her i byen, de kjører diagnoseringsverktøyet, til tross for jeg sier det er gjort uten hell tidligere, ringer og sier de ikke finner feil. Etter litt om og men får jeg dem til å trykkteste diverse system. Det har seg nemlig slik at bilen «drikker» kjøleveske; men BARE på disse langturene når det er motorkluss (bilen fungerer utmerket til vanlig småturer). Trykktestingen var uten hell, alle krinkler og kroker er sjekket for lekkasjer, og verkstedsfolkene er rådvill.

 

Er det noen som har vært ute for dette og aner en løsning?

 

- fortvilt eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk motorhavari på første langturen jeg hadde med min Neon. For meg som pendler øst-vest vil dette si MIDT oppe på fjellet, lengst unna folk som overhodet mulig.

 

Følgende scenario: Etter rundt tre timer lugger det litt i pedalen, og motortrykket synker fram til motoren kubber, jeg kan holde fullt pådrag på gassen og det dabber likevel bare av. Etter en obligatorisk runde med sjekking av olje etc. klarer jeg å kjøre et lite stykke før det skjer igjen. Denne gangen blir jeg litt skeptisk og ringer rundt for å rådføre meg hva som skjer. Dette medfører en forholdsvis lang pause, som gjør at bilen får kjølt seg og tydeligvis lar seg kjøre igjen.

 

Bilen leveres hos Møller i Bergen, de kjører diagnoseringsverktøy uten hell, og de skriver bilen ut da de ikke finner noen feil. Jeg returnerer over fjellene, feilen oppstår igjen, og igjen. Når jeg omsider er kommet fram leverer jeg bilen hos Chrysler-forhandleren her i byen, de kjører diagnoseringsverktøyet, til tross for jeg sier det er gjort uten hell tidligere, ringer og sier de ikke finner feil. Etter litt om og men får jeg dem til å trykkteste diverse system. Det har seg nemlig slik at bilen «drikker» kjøleveske; men BARE på disse langturene når det er motorkluss (bilen fungerer utmerket til vanlig småturer). Trykktestingen var uten hell, alle krinkler og kroker er sjekket for lekkasjer, og verkstedsfolkene er rådvill.

 

Er det noen som har vært ute for dette og aner en løsning?

 

- fortvilt eier

 

En eller annen plass må kjølevæska bli av, og da er det naturlig å sjekke slanger osv først.

Eneste gangen jeg har opplevd feil av den typen du beskriver, hadde jeg blåst toppen på motoren (var på en Toyota Tercel 3DX). Da lakk kjølevæska inn i motoren, og jeg fikk akkurat de symptomene du snakker om nå. Er jo ganske lett å sjekke da, for oljen din vil bli grøtete og misfarges. Du vet at du er i trøbbel når oljen er hvit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan og være så enkelt at coilen er ødelagt.. hadde lignende problem på min søsters neon.. kubbet på vei hjem fra jobb.. fikk fattern til å hente den.. og styrte på en del.. fant ikke ut noe gale.. så i ett siste forsøk tok vi av alle elektriske kontakter fra motorfølere osv og satt alt inn med syrefri vaselin.. etter det har bilen gått som en klokke.

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 literen på stratus og neon er kjent for å ha en dårlig toppakning på de tidlige modellene. Chrysler har laget en ny og forbedret toppakning til disse som ble brukt på de siste modellene og som og blir montert ved bytte på de tidligere modellene. For meg så ser det ut som du har et problem med toppakningen eller toppen. Ved vanlig småkjøring får ikke motoren tid til å blir varm nok til å "skape " lekasjen, men når du får kjørt den skikelig varm vil metalldelene og pakningen "leve" litt og slippe vann igjennom.

 

P.s. Leste forresten et sted på nettet at topplokksboltene på disse motorene i noen tilfeller kunne være litt for lange slik at de bunnet ut i hullet slik at en ikke fikk nok press på toppakningen. Den nye pakningen er en annelse tykkere slik at dette ikke ble noe problem lenger. Det var anbefalt å slipe av en mm av boltene før montering for å gardere seg mot dette. Skal se om jeg kan finne denne artikkelen et sted....

 

P.s.2.

Her står det endel interresant angående disse motorene:

http://www.allpar.com/fix/headgasket-2.html

http://www.allpar.com/mopar/2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.s. Leste forresten et sted på nettet at topplokksboltene på disse motorene i noen tilfeller kunne være litt for lange slik at de bunnet ut i hullet slik at en ikke fikk nok press på toppakningen. Den nye pakningen er en annelse tykkere slik at dette ikke ble noe problem lenger. Det var anbefalt å slipe av en mm av boltene før montering for å gardere seg mot dette. Skal se om jeg kan finne denne artikkelen et sted....

 

Den artikkelen har jeg også lest. tror det var på http://www.neons.org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for alle svar. Jeg skrapte sammen en mail med grunnlag i de problemene jeg hadde og det dere eventuelt har foreslått.

 

Svar fra Chrysler er som følger

Hei!

 

Symptomene du beskriver høres ikke umiddelbart ut som en defekt toppakning. Normale symptomer på defekt toppakning ville være:

 

- Olje i kjølevann eller kjølevann i olje (oljesøl i kjølevann eller hvit/brun olje)

- Lekkasje av forbrennignstrykk til kjøleanlegg (høyt trykk i kjøleanlegget som kan gjøre at motoren blåser av seg kjølevannet (koker) og at slanger i systemet ryker som følge av høyt trykk. Det vil også kunne måles forbrenningsgasser i kjølesystemet ved hjelp av en avgassmåler)

- Lekkasje av vann inn i forbrenningsrom (hvit røyk bak bil, kjølevann forsvinner uten synlig tegn til utvendig lekkasje eller vann i olje)

- Lekkasje av forbrennignstrykk mellom sylindere. (ugjevn motorgange og redusert effekt, konstant)

- Utvendig lekkasje av olje eller kjølevann.

 

Ingen av disse nomale toppakningsfeilene skulle tilsi at motoren plutselig skulle miste effekt og dø helt ut for så å starte og gå helt fint igjen etter å ha stått en stund. Jeg ville derfor fått stillt en skikkelig diagnose før jeg gikk igang med å skifte toppakning da denne feilen også kan høres ut som en feil i bilens elektriske anlegg.

Det stemmer at det har kommet en ny type toppakning til denne motoren. Det vil dermed være den nye typen pakningen som benyttes dersom den skiftes på et merkeverksted. Dette er ikke et problem som det er noe utbytteprogram for da det er langt fra alle bilene dette er et problem på. Fabrikken har bare kommet med en ny type pakning fra en viss produksjonsdato som nå også brukes på tidligre produserte motorer der det er behov for utskiftning av denne pakningen.

Anbefalingen vil dermed være å kontakte nærmeste merkeverksted for en grundig utredning av problemet før noe annet utføres.

 

Mvh

Chrysler Norge AS

 

Føler meg litt rådløs, da ingen av verkstedene jeg har vært innom virker til å ha ressurser eller kunnskap nok til å ta dette noe videre, de klarer ikke foreslå hva som kan være feil heller.

 

Foreløpig er regningen på 7000,- her (dette inkluderer bytte av bensinpumpe og alle testene de har gjort) pluss 1000,- hos Møller Bergen, og bilkjøpet ble plutselig mye dyrere enn det opprinnelig skulle være. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke fått prøvd. Vet ikke om jeg har forutsetningene for å utføre det selv heller, men det kan vel være verdt et forsøk. Foreløpig venter jeg på at de skal bli få byttet bensinpumpen. Jeg tenker å benytte bilen hjem til Bergen i julen, så får jeg heller legge inn hyppige pauser for å slippe eventuelle motorstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg heldig så er faktisk problemet løst nå.

 

Jeg fikk som tidligere nevnt byttet bensinpumpe i den anledning at det var for lavt trykk i tanken slik at jeg måtte «chinne» en del ganger ved kaldstart, og det skulle jaggu vise seg at det var dens feil at bilen kubbet også (evt. et eller annet mekanikerne har vært borti når de har byttet pumpen), for nå fungerer alt strålende – min første langtur etter å ha fått igjen bilen, og jeg kjørte Gjøvik–Bergen uten mer enn en kjapp pissepause på Gudvangen.

 

Hvis alt er i orden nå er det den beste julegaven jeg kunne få i år. For et råskinn denne bilen er på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har akkurat kjøpt en 96 modell Neon med automat som har det samme problemet. Bilen stopper når den blir varm men går normalt igjen etter en liten stund. Men den går normalt om vinteren når det er kaldt, problemet er der bare når det er varmt i været. Forrige eier har skiftet bensinpumpe, coil, plugger og pluggledninger uten at det har hjulpet. Var det altså bensinpumpa som var problemet på din bil? Kan det være lambdasonden som er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår