en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Men etter 02...er ikke det først nå? Prøver egentlig bare å drive tråden videre å få den til og kanskje omhandle spennende motorteknologi eller fremdriftssystemer. Alle BMW er kule biler ...Bmw har vel noe "umekanisk" ventilopplegg på trappene..også? Pneumatikk? sent no? Æ sei god natt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Eller kalle tråden motorteknologi å handle om det...unntatt det altfor tekniske hvis det ikkje er no tråd om det...men det er det sikkert...eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Jeg skjønner ikke åssen folk kan være bilinterisserte og miljøinterisserte på engang, jeg kjører heller rundt i en bil med stor motor, som bråker og forurenser som faen enn å kjøre rundt i en liten "el-bil" (les:lite forurensende småbil) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Tror bilkjøringen hadde fått en ny dimensjon med Kraftig og lett kontrollerbart "skyv" med tilnærmet lydløs fremdrift. Snakker om å høre lyder i bil uforstyrret av unødvendig støy. Mens du står og brummer og rister spinner jeg fra deg i dobbel forstand. Så eller leste forresten om en Datsun 120 a ??(knøtt) med x antall elmotorer og batterier med nærmere 700 hester eller var det watt? En dude i gata som fiksa selv (sikkert flink)...og dette er ganske lenge siden.. Sto ihvertfall at den gikk brukbart... Lakk lite olje og starta hver morra gjor den visst og. Lukta lite og billig bensin fikk du kjøpt på mange stasjoner.. Slutta med sniffing for lenge siden...men innen motorsport 1 pri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Nå sier dem at ozonlaget tar mer skade av metanutslipp i jordbruket, enn av co2 fra bilbruk.Så folkens, slutt å spis kjøtt også. Noen oppklaringer: • Glem ozonlaget i denne debatten. Ozonlaget har ingen som helst innvirkning på drivhuseffekten, og klimagasser som CO2 og metan har ingen effekt på ozonlaget. Det er halon og drivgasser i spraybokser som ødelegger ozonlaget. Ozonlaget beskytter oss kun mot skadelig UV-stråling fra sola, UV-stråling overfører knapt noe varmenergi, den eneste effekten av et hullete ozonlag er mer solbrenthet og mer hudkreft. • Det er riktig at omtrent 95% av all CO2 kommer fra naturlige kilder som vulkanutbrudd, fra skogbranner, og fra dyr og mennesker som puster ut. Men (og dette er viktig) uten den naturlige drivhuseffekten i atmosfæren ville det vært konstant istid på hele kloden. Snittemperaturen på jorda ville vært godt under null, med dypfrysende kalde netter med temperaturer på 150 kuldegrader. Sånn er det på månen, som er akkurat like nært sola som vi er, men månen mangler atmosfære og dermed også en naturlig drivhuseffekt som kan utjevne temperaturforskjellene mellom dag og natt. • At menneskene bare er skyld i 5% av CO2-innholdet i atmosfæren kan høres lite ut. Men iskjerneprøver fra Antarktis viser at dagens CO2-nivå faktisk er 2,7% høyere enn noen annen periode på de siste 800.000 år, og da er det altså data fra alle kjente istider og alle varmeperioder i mellom. Klimamessig er dette faktisk noe som antagelig knapt har skjedd før i planetens historie. Selv om 2,7% kan høres lite ut så er det klimamessig mye. Forskjellen på istid og ikke som oftest bare på 2% CO2. • Det er riktig at gassen metan har større effekt på klimaet enn CO2, men selv med diverse fisende husdyr er det såpass mye mer CO2 i atmosfæren at effekten av fisende kuer knapt er merkbart i helheten. • Planetens klimasystem har stooor treghet. Hvis alle sluttet å brenne kull/olje/naturgass i dag ville det tatt omtrent 50 år før klimaet hadde stabilisert seg. Derfor kan man ikke vente og se om det blir verre og utsette tiltakene til en gang i framtiden. For da kan det allerede være for sent. Klimaet minner om en tsunamibølge, hvis den først har blitt satt i gang så er det umulig å stoppe den. Man må bare vente til den gitt seg og deretter ta fatt på opprydningen. Hvis man var en av de heldige som overlevde katastrofen ... • Biler som går på noe annet enn bensin/diesel kan også brumme. BMW og Mazda kjører hydrogen i stedet for bensin i helt vanlige motorer. Disse brummer akkurat like mye, de gir faktisk litt mer effekt (hester) enn samme motor i bensinmodus. Ut av eksosrøret på en hydrogendrevet bil kommer det ren vanndamp, og ikke noe mer. Vanndampen er så ren at den kan brukes som drikkevann (etter litt avkjøling). Dieselbiler som fylles med såkalt biodiesel brummer også akkurat like mye som vanlige dieselbiler. • Hydrogen finnes ikke naturlig i gassform på planeten vår, den må lages først. Hittil har det meste blitt laget ved hjelp av elektrolyse, elektrisitet blir sendt gjennom vann som spaltes til hydrogen og oksygen, oksygenet slippes ut og hydrogenet lagres. Det meste av elektrisiteten i verden lages imidlertid i kullfyrte kraftverk. Hydrogen som er produsert på denne måten vil altså ikke gi noen global effekt på drivhuseffekten. • Men i løpet av det siste tiåret har det blitt oppdaget/oppfunnet nye metoder for å lage hydrogen, blant annet ved hjelp av bakterier og ulike kjemiske metoder. Fordelen med de nye framstillingsmetodene er at de knapt trenger tilførsel av ekstern energi/elektrisitet. :hailvw Men VWs såkalte "syntetiske drivstoff" høres mest ut som et "Lurium 2000". Det har vært maaaange "lovende" motorprosjekt de siste tiårene, og egentlig har de alle som én blitt borte på glemselens hav. Hvor mange her husker f.eks fortsatt den australske Orbital-motoren, som på 80-tallet ble beskrevet i rosende ordelag i både aviser og bilblad verden over? Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Noen oppklaringer: • At menneskene bare er skyld i 5% av CO2-innholdet i atmosfæren kan høres lite ut. Men iskjerneprøver fra Antarktis viser at dagens CO2-nivå faktisk er 2,7% høyere enn noen annen periode på de siste 800.000 år, og da er det altså data fra alle kjente istider og alle varmeperioder i mellom. Klimamessig er dette faktisk noe som antagelig knapt har skjedd før i planetens historie. Selv om 2,7% kan høres lite ut så er det klimamessig mye. Forskjellen på istid og ikke som oftest bare på 2% CO2. Mener å ha hørt noe om at det i juratiden var isfrie poler og javnt over varmere overalt...men da var det visstnok høyere mengde oksygen etc i atmosfæren også.. Må grave litt i bøkene...:wonder: • Det er riktig at gassen metan har større effekt på klimaet enn CO2, men selv med diverse fisende husdyr er det såpass mye mer CO2 i atmosfæren at effekten av fisende kuer knapt er merkbart i helheten. Alger har endel med det å gjøre... de er en stor del av all organisk masse som er på denne kloden. De kan binde veldig store mengder CO² kjemisk. BMW og Mazda kjører hydrogen i stedet for bensin i helt vanlige motorer. Disse brummer akkurat like mye, de gir faktisk litt mer effekt (hester) enn samme motor i bensinmodus. Ikke helt vanlige motorer... hydrogen sliter en god del mer på ventiler,sylinderløp og stempelringer (samme problem har en god del LPG-motorer). Ikke gir de mer krutt enn samme mengde bensin heller. Latent varmeenergi i bensin er høyere enn hydrogen. mener jeg å huske. (Hmm...hvor pokker la jeg lista over BTU per unit for drivstoff hen..??? :wonder: ) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Skal dette være en motor eller miljøtråd? Eller?:hvaskjera :hvaskjera :hvaskjera Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Dette er en miljømotortråd. Og for å kunne diskutere miljømotorteknologi må man også vite hva som er poenget med en miljømotor, nemlig at bilene skal gjøre minst mulig skade på miljøet. Og dermed må man også vite litt om miljøet. Dette henger sammen. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Jeg er en sei og ingen selunge..skjønner at dette henger sammen men..Er også født i løven og kan derfor ofte ta litt stor plass til tross for kun 100kg tørrbakøravekt... Har ikke mye peiling på vær og miljø men vet forskjellen på godt og vondt...Derfor er jeg mest interressert i motorteknologi..enkelt forklart. Ganske intetsigende å følge værmeldingen...spør du meg..Men med flott vær i vente...kan det jo være mere og hente. Så 2 nisser på over 2 meter i dag...(på Ringve/Lade) og begynte å tenke på julen og det nye året...Jeg vet hva jeg ønsker meg til jul...absolutt ingenting!!! Noen andre? Nei ka farsken....La oss holde oss til motorer...og teknologi..som i mine øyne burde være selve essensen i tråden.. Klimaet og miljøet får vi vel ta som det kommer, da det er lite å få gjort med det her inne... God hjul og godt nyttår ønskes alle.. på BIL-forumet.........:pray Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Er det bare jeg som surrer eller er denne tråden i ferd med å bli fylt med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 På hvilken fiffig interwebside har Mordach plukket opp all denne tåpelige propagandaen? Eller kanskje han skal bli miljøminister når han blir stor? Du skjønner det analdude, at Mordach har plukket opp litt av hvert gjennom tidene, ikke bare fra 'fiffige propaganda interwebsider'. Litt sunn fornuft er vel lov å bruke selv om man ikke har som ambisjon å bli hverken miljøminister eller Bellona-aktivist. For øvrig kan jeg nevne (for de som ikke så TV2 nyhetene her om dagen) at i år er det den varmeste vinteren i Europa på 500 år... Og greit at naturen står for mesteparten av CO2 utslippene, og når som helst kan kicke oss på hodet ned i nærmeste lavakulp, men å si at menneskene ikke har bidratt til å øke drivhuseffekten er bare idioti. Å overse ødeleggelsene mennesket gjør mot naturen og platenen vi lever på er idioti. Og idioti ender som regel med at noen blir drept, i dette tilfellet blir det oss - vi får bare håpe noen overlever til slutt og endelig tar til vettet. Driter man i skuffen må man leve med stanken, men her dreier det seg ikke bare om skuffen - menneskeheten har sprutdiaré og det går ut over hele garderobeskapet.... For å holde dette on topic, så får jeg vel legge til at jeg håper at fremtidens motorteknologi kan bidra til at vi får en renere planet å leve på, selv om forbedringene kanskje tar lang tid å merke. Typisk mennesker å bare tenke på seg selv, og ikke dem som kommer etterpå - selv om disse til og med er dine egne unger, barnebarn og oldebarn... Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 E jo en tulling oppi nor som flyr rundt og drømmer om en SINUSMOTOR.. Er vel mest kjent for sitt lunefulle vesen...http://www.hadeland.net/Innenriks/article1305194.ece Interessant..:spermie: Merkelig med et Bilforum uten en offtopicdel..og uten mennesker med interresse for motor. Handler jo mest om vrøvl som biltagging...burning..drifting..styling..balltre..råning og bilstereoprosjekttråder...og prat om x?(er).. Tror jeg må finne meg et nytt fora jeg... GJESP!:zzzz: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 [sarkasme] Merkelig med et Bilforum uten en offtopicdel..og uten mennesker med interresse for motor. Handler jo mest om vrøvl som biltagging...burning..drifting..styling..balltre..råning og bilstereoprosjekttråder...og prat om x?(er).. Si ifra den dagen du finner et hvilket som helst forum der alt KUN handler om det det 'skal' handle om. Miljø og forurensning er faktisk relevant i forhold til biler og motor enten du vil det eller ikke, selv om det ikke dreier seg om moment og hvilken kam som gir mest effektøkning... Synd du ikke klarer å se lengre enn akkurat til nærmeste effektkurve. Dette er tross alt et diskusjonsforum, og man burde kunne diskutere bilrelaterte ting som f.eks. endringer i miljøet på grunn av menneskeskapt forurensning som følge av blant annet utstrakt bruk av forbrenningsmotorer i fremkomstmidler. Tror jeg må finne meg et nytt fora jeg... GJESP!:zzzz: God idé. Lykke til på letingen. [/sarkasme] ...Og hvis du lurer, JA jeg er interessert i motor, men alt til sin tid. Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Hahaha!!!grr......Selv om jeg ikke snakker fem språk er det nok ganske enkelt å finne en annen plass å slenge med leppa...gjør forresten det også... Har mine nokså faste ting jeg titter på og leser uten å delta i diskusjonene...Ganske mange som er ufrivillig? morsomme her inne... Savner bare litt mindre prippenhet og litt mere seriøsitet.. Men arti læll! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Gidder ikke og følge denne tråden eller holde den åpen så lenge ingen kommer med noen seriøse eller matnyttige innspill. Trenger ikke og handle om helt nye motortyper...All dagens motorteknologi handler jo om og redusere forbruk og forurensning.. Skal dette ha noen interesse for meg iallefall, må jo nye biler eller ny motorteknologi rangeres, for å komme fram til hvor mye de forsurer miljøet i forhold til eksisterende teknologi. Så om BMW finner ut at urinfylte ventiler reduserer forbruk og utslipp...Ja så kom med det!!! Rett og slett tekniske nyvinninger!!!:fish Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.