Gå til innhold

5 trinns til gti 8v

Ranger emnet

melluh

Anbefalte innlegg

noen som vet hva slags nummer/betegnelse disse kassene har? så jeg kan finne ut om det er 4 eller 5 trinns!

problemet er at selger ikke er sikker på type kasse det er han har til salgs..

står bare dette nummeret på kassa 7G31053

sier det noen noe?

har jeg forstått det riktig at blokka er identisk (med tanke på hvilken girkasse som passer) på 1.5, 1.6 og 1.8 ?

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7G er ifølge Doppel-Wobber ei femtrinnskasse. Dessverre står det ikke noe om hvilke utvekslinger som er på girene. Men ettersom jeg ser at den ble levert mellom 08/82 - 07/83 vil jeg gjette på at det er ei GTD-kasse. Det vil i så fall være perfekt, om du har planer om å kjøre med små 13" (pga. veldig høy utveksling på 5.).

De mest gunstige kassene mht. (lav) utveksling er FD, FK og FM (kjører selv med FD i min 16V-Einser). Dersom du vil ha høyere utveksling og dermed lavere turtall ifm. langkjøring i 5. er FF, FJ og FG gode alternativer. Alle disse er Einser-kasser og relativt klønete å få tak i. Fra G2 (som det jo dreller av på høggerne) er ei 4S/4T-kasse et godt alternativ. Disse kassene er det null problem å få tak i.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse nummerene som er etter årstall, liten forklaring på disse?

ellers takk for info:)

De fem første tallene angir utvekslinga på hvert gear. Ut fra dette får man at det trengs 3,455 omdreininger på inngående aksel for å få 1 omdreining på drivakselflensene, 2,118 omdreininger på inngående gir da følgelig 1 på utgående osv. På 5. ser man at 0,894 på inngående gir 1 omdreining på utgående. Da varver motoren "saktere" enn girkassa; dette kalles overdrive, fordi forholdet mellom antall omdreininger på inngående og utgående aksel er lavere enn 1:1.

Det siste tallet angir akselutvekslinga.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider