Gå til innhold

Fordeler med mere enn et eksos system?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Har stusset litt på dette her, det er jo noen biler som leveres med dobble eksos anlegg/rør helt fra toppen, altså med to manifolder?(bmw?). Er det to separate rør hele veien eller dempes lyden i samme kammer på eksospotten?

Kunne det ha vært en fordel og ha et system med doble rør på en 4syl rekkemotor f.eks eller bør det være 6 eller flere sylindre.

Vil det isåfall være noen effekt gevinst?

Mange amcars leveres med dobble eksos men der er det vel et trykkutjevningsrør mellom høyre og venstre eksosanlegg?

 

Kan det bli dårlig for eksos flyten med bare to eksospulser på hvert rør? Da tenker jeg på to todelt eksosanlegg på en rekke firer.

 

Andre generelle synspunkter?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På V-motorer er det som regel et rør per side, noen har dobble rør hele veien med egen lyddemper, men noen møtes på midten og går inn i en lyddemper også enten ut i et rør eller 2.

De med dobbelt hele veien har et trykkutjevnings rør på midt pipa, også kalt H-pipe

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår