Gå til innhold

Smell under bilen

Ranger emnet


haggis1304

Anbefalte innlegg

Hei. Har over en tid lagt merke til to merkelige ting med bilen min. 98mod 940 b230fk med viking ecomax 1.0bar. Etter at jeg chippa bilen og justerte opp trykket, har det skjedd to ting. Nr 1 når jeg drar på litt, kanskje halv gass i 4 gir, så kommer det smelle lyder under bilen. akkurat som om det spretter små steiner oppi bilen. dette kommer veldig uregelmessig. det kan komme rett etter at jeg har dratt på litt, å det kan komme mens jeg drar på litt. Tror (håper) at dette ikke er tenningsbank. Nr 2 når jeg lar billen rulle uten gasspådrag foreksempel i en bakke eller på en rett strekke, så begynner plutslig turtallet å gå opp og ned. Nåla på turtallet ligger liksom å bare dupper, dette forsvinner med en gang jeg gir litt gass. Det skjer ikke hele tiden, men av og til.

 

Ps har automat kasse. Hvis det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har over en tid lagt merke til to merkelige ting med bilen min. 98mod 940 b230fk med viking ecomax 1.0bar. Etter at jeg chippa bilen og justerte opp trykket, har det skjedd to ting. Nr 1 når jeg drar på litt, kanskje halv gass i 4 gir, så kommer det smelle lyder under bilen. akkurat som om det spretter små steiner oppi bilen. dette kommer veldig uregelmessig. det kan komme rett etter at jeg har dratt på litt, å det kan komme mens jeg drar på litt. Tror (håper) at dette ikke er tenningsbank. Nr 2 når jeg lar billen rulle uten gasspådrag foreksempel i en bakke eller på en rett strekke, så begynner plutslig turtallet å gå opp og ned. Nåla på turtallet ligger liksom å bare dupper, dette forsvinner med en gang jeg gir litt gass. Det skjer ikke hele tiden, men av og til.

 

Ps har automat kasse. Hvis det har noen betydning.

 

Smelling som høres ut som knittring, eller som f.eks et drøss med småstein kasta på ei rute, er ganske ofte et tegn på tenningsbank, letteste måten å utelukke dette på, er å skru ned trykket, å prøvekjør da... Hvis ikke dte hjelper, så skader det ikke å gå over driv-verk, sjekke kryss, oppheng etc...

 

Ang turtallet, aå hadde noe ala det samme på min 93 mod 940 Turbo, der var det en blanding av defekt orignal avlastningsventil og en treg tomgangsmotor... Prøv å rengjør tomgangs motoren med bremserens, og deretter smør den opp med f.eks WD40... Sjekk også for vacumlekkasje over innsuget, vacumslanger generelt...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår