Gå til innhold

Varmeapparatet er skrot

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

For et par uker siden sluttet varmeapparatet mitt å virke skikkelig. Vifta går, men det kommer bare pisslunka luft fra det. Har hatt litt problemer med det tidligere, men da har det blitt bedre av å enten etterfylle kjølevæske (bilen bruker litt) eller å slippe ut litt trykk fra ekspansjonstanken (hvis jeg har kjørt lenge og hardt). Har søkt litt rundt, og det virker som at det er flere ting som kan være galt.

 

-Luft i systemet. Hadde forsvunnet en slump kjølevæske for en stund siden som jeg etterfyllte. Er ikke kjølesystemet på omega selvluftende? Prøvde å ha varm bil på tomgang i 5-10 minutter med lokket av, men det hjalp ikke.

 

-Tett eller lekk kjøleregister. Noen tips for å feilsøke eller fikse? Såvidt jeg vet involverer bytte av kjøleregister MYE jobb.

 

-Bypassventil som har hengt seg opp. Finnes denne på omega? Altså en ventil som holder vannet unna kjøleregisteret hvis man ikke bruker varmeapparatet. Kommer jeg i så fall til den underifra?

 

Hadde satt stor pris på tips. Har lyst til å ha mulighet til å bruke bilen i vinter

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sikkert varmeregisteret ditt som er tett. Skjedde dette på en OMega B v6 jeg hadde, da tok jeg registeret ut og spylte godt gjennom det å monterte det igjen, godt som nytt. Er litt arbeid da.. Om du skal bytte så kan jeg forklare litt, er 2 måter å gjøre det på, dette gjelder omega b

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Mine (manglende) evner tilsier nok at jeg ikke skal ta ut registeret. Jeg hadde bilen lenge (20-30min) med radiatorlokket åpent på tomgang før helga. Det hjalp litt, men ikke stort. Kan vel prøve å kjøre noe radiatorrens, men hadde håpet å slippe det siden jeg nettopp har bytta kjølevæske. Når jeg har kjørt radiatorrens før har jeg jo seff ikke vært åndsnærværende nok til å kjøre den med varmeapparatet på fullt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har forsket litt på dette nå. Flushet gjennom kjølesystemet med lurium flere ganger i jula. Da trodde jeg et øyeblikk at det var fikset, for på den første prøveturen etterpå var det ganske god guff i varmeapp. Etter en tids kjøring blir det stadig dårligere, men litt bedre når jeg slipper opp litt trykk i kjølesystemet. På tomgang kommer det bare kaldluft. Hvis jeg starter bilen kald og står på tomgang i 10+ minutter uten lokk på ekspansjonstanken blir det høvelig bra en stund (men ikke som i gamle dager), før det gradvis blir dårligere.

Har dette sammenheng med min mistenkte defekte toppakning? Er ingen ekspert, men jeg mener at det er litt i overkant trykk i kjølesystemet etter lang tids hard kjøring.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei

Jeg har problemer. Varmeapparatet virker ikke. Har byttet termostat. Bilen står akkurat nå i oppoverbakke med lokket til eksp.tanken av. Har kjøpt radiatorrens. Leste ett sted på forumet at man kunne kjøre ett par dager med radiatorrens for så å skylle igjennom. Hvordan skyller man da systemet? Meeeeget takknemlig for svar. Hilsen Marianne som ikke har peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår