Gå til innhold

TurboGolf?

Ranger emnet


retard69

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen visste nøyaktig hva jeg må skaffe for å få golfen min turbokonvertert. Det er en GTI 8v.

Trenger ikke være noe værsting turbo...

 

Jeg har folk til å hjelpe meg, men alle sier det er så dyyyrt å så mye arbeid!

 

Hva mener dere som har peiling?

88mod Mercedes 230E *Solgt*

83mod Golf GTI Rabbit *Solgt*

86mod Bmw 320i *Solgt*

85mod Golf GTI 8v *solgt*

94mod Honda Accord 2,3 SR *Eier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså den tredde "konvertér min NA motor"-tråd jeg har lest i dag. Hva skjer med at det plutselig ble populært på BilForumet?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, d er litt vanskeli å få tak i alt man skal gjøre...Hører noen snakker om smidde-stempler...Og at du må ha ditt å datt for at d ska funke....Vanskeli å mote seg opp til turbobygging da!:D

88mod Mercedes 230E *Solgt*

83mod Golf GTI Rabbit *Solgt*

86mod Bmw 320i *Solgt*

85mod Golf GTI 8v *solgt*

94mod Honda Accord 2,3 SR *Eier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsettet vil være gunstig for deg både prismessig og ant. t/arbeid.

 

Krav: du må ha k-jetronic 1 eller 2 systemet ( type 1 i fra en tidlig G60 motor for mest ytelse) (type 2 var ganske standard for Gti før ca. 88-89mod)

 

Det du trenger er :

 

manifold, downpipe ,turbo , slanger til og fra turbo, oljekjøler og bunnpanne i fra en passat ,jetta eller golf TD motor og eventuelt en inercooler ,men ikke et must.

 

Du trenger strengt tatt ikke smidde stempler eller sterkere råder etc.etc. , men skal du ha ladetrykk i overkant av 1.1 bar og kjøre bilen hardt anbefales dette.

 

 

Dette gjør du:

 

Drar av toppen på motoren din , demonterer eksos og innsugsmanifold. (rengjør gjerne innsug og utblåset på toppen , kanskje en litt porte jobb isammeslengen ?) eksosmanifolden i fra TD`en skal på med turbo flens pekende nedover (altså opp ned i forhold til TD oppsettet). match innsug og utblås portene på topp og mani. ved å slipe dem. Monter turbo på.

 

Ps. husk å sjekke toppens maskinerte overflate for vridning/ujevnheter som oftest må disse planslipes før montering hvis dem er utenfor toleranser.

 

Nå! du kan kjøre opptil 0.6-0.7 bar ladetrykk på standard kompresjon ca. 10.5:1 , men siden originale turbomotorer har et komp. forhold på ca. 7.5:1 bør du også gjøre noe med dette. Da kan du kjøre høyere ladetrykk:-)

 

1. Du kan kjøpe tykkere toppakning (kopper pakn anbefales)

 

2. Du kan bygge med 2-3 stkstandard toppakninger ( den rimelige måten , men tåler ikke like mye ladetrykk som alt. 1)

 

Husk nye strekkbolter!

 

Nb. 1mm økelse på pakningtykkelse tilsvarer ca. 0.5 komp poeng. dvs. 3mm tykkere pakn. enn standard vil gi deg et komp. forhold på ca. 9.0:1 mer trengs ikke da du ikke skal kjøre all verdens ladetrykk.

 

Sette i sammen hele herligheten ink. downpipe alle slanger , oljekjøler og bunnpanne i fra TD Og evt. intercooler fabriker rør i fra luftmengdemåler til innsuget på turbo og så i fra utblåset på turbo till innsugsmanifoldenand youre good 2 go:-)

 

Tips!

 

Turbo og eksos bolter sitter som oftest helt bom fast (masse crc spray blåse lampe og muskelkraft hjelper)

 

Få med alle bits and pieces som hører til oljekjøler turbo o.l.

 

Trekk toppen med god moment nøkkel og riktig prosedyre.

 

 

 

 

Dette oppsettet holder helt opp til ca. 140 h/k + -. Går du for innsprutsystem og dyser i fra en eldre G60 kan du lade helt opp til 170Hk.

 

Ps. dette sliter på motoren og anbefales ikke prøvd hvis motoren allerede har rullet 300k ++

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsettet vil være gunstig for deg både prismessig og ant. t/arbeid.

 

Krav: du må ha k-jetronic 1 eller 2 systemet ( type 1 i fra en tidlig G60 motor for mest ytelse) (type 2 var ganske standard for Gti før ca. 88-89mod)

 

Det du trenger er :

 

manifold, downpipe ,turbo , slanger til og fra turbo, oljekjøler og bunnpanne i fra en passat ,jetta eller golf TD motor og eventuelt en inercooler ,men ikke et must.

 

Du trenger strengt tatt ikke smidde stempler eller sterkere råder etc.etc. , men skal du ha ladetrykk i overkant av 1.1 bar og kjøre bilen hardt anbefales dette.

 

 

Dette gjør du:

 

Drar av toppen på motoren din , demonterer eksos og innsugsmanifold. (rengjør gjerne innsug og utblåset på toppen , kanskje en litt porte jobb isammeslengen ?) eksosmanifolden i fra TD`en skal på med turbo flens pekende nedover (altså opp ned i forhold til TD oppsettet). match innsug og utblås portene på topp og mani. ved å slipe dem. Monter turbo på.

 

Ps. husk å sjekke toppens maskinerte overflate for vridning/ujevnheter som oftest må disse planslipes før montering hvis dem er utenfor toleranser.

 

Nå! du kan kjøre opptil 0.6-0.7 bar ladetrykk på standard kompresjon ca. 10.5:1 , men siden originale turbomotorer har et komp. forhold på ca. 7.5:1 bør du også gjøre noe med dette. Da kan du kjøre høyere ladetrykk:-)

 

1. Du kan kjøpe tykkere toppakning (kopper pakn anbefales)

 

2. Du kan bygge med 2-3 stkstandard toppakninger ( den rimelige måten , men tåler ikke like mye ladetrykk som alt. 1)

 

Husk nye strekkbolter!

 

Nb. 1mm økelse på pakningtykkelse tilsvarer ca. 0.5 komp poeng. dvs. 3mm tykkere pakn. enn standard vil gi deg et komp. forhold på ca. 9.0:1 mer trengs ikke da du ikke skal kjøre all verdens ladetrykk.

 

Sette i sammen hele herligheten ink. downpipe alle slanger , oljekjøler og bunnpanne i fra TD Og evt. intercooler fabriker rør i fra luftmengdemåler til innsuget på turbo og så i fra utblåset på turbo till innsugsmanifoldenand youre good 2 go:-)

 

Tips!

 

Turbo og eksos bolter sitter som oftest helt bom fast (masse crc spray blåse lampe og muskelkraft hjelper)

 

Få med alle bits and pieces som hører til oljekjøler turbo o.l.

 

Trekk toppen med god moment nøkkel og riktig prosedyre.

 

 

 

 

Dette oppsettet holder helt opp til ca. 140 h/k + -. Går du for innsprutsystem og dyser i fra en eldre G60 kan du lade helt opp til 170Hk.

 

Ps. dette sliter på motoren og anbefales ikke prøvd hvis motoren allerede har rullet 300k ++

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for alle svar! Kan ikke si at d ble mye mindre skremmende!:P

Men det er uanz ikke jeg som skal gjøre det.

 

Ett lite spørsmål til slutt;

 

Er det vanskelig å få tak i ferdigbygd golf turbo-motor?

Altså en som er klar til å sett inn i golfærn min?

Å hvilken pris må man regne med da?:D

 

Vil at det skal kile i ballene, det gjør d ikke nå med gti`en!:/

88mod Mercedes 230E *Solgt*

83mod Golf GTI Rabbit *Solgt*

86mod Bmw 320i *Solgt*

85mod Golf GTI 8v *solgt*

94mod Honda Accord 2,3 SR *Eier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2-3 toppakninger ? Høres shabby ut. Men man får kjøpt kobbertoppakninger som senker kompen litt."

 

Stacking av toppakninger for å senke kompresjonen er en vel prøvd metode da det ofte viser seg vanskelig å få tak i toppakninger i så store tykkelser til visse biler/topper.

Ved evt. stacking av pakninger brukes også sterkere topplokks bolter feks. Arp sine.

Folk har kjørt godtover 1.1 bars ladetrykk på stacket oppsett uten noen problemer. Kommer helt ann på hvor nøye du er med plansliping, rensing av overflater osv. før du momenttrekker toppen intil blokken.

 

Minn lille jalla guide ovenfor er noe jeg spyttet ut i full fart på morgenkvisten. En mer utfyllet gjennomgang av denne ombyggingen finnes helt sikkert på BF sine sider i fra før av:-)

 

 

 

Når det gjelder ferdig bygget turboklare 8v maskiner, finnes dette også.

Ingen bedre kandidat for dette enn en original G60 motor (har allerede forsterket interne komponenter i fra fabrikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det digifant 1 eller 2. K-jetronic er et mekanisk innsprøytningssystem som sitter i 16v motoren, de aller fleste GTi 8v motorene og enkelte vanlige 1,8 8v motorer.

 

 

K-jetronic er det samme som CIS (continious Injected System)

 

Det finnes 2 typer av denne en heter CIS og den andre heter CIS-E.

 

Blir referert som obd1 og obd2 system. begge er pneumatiske men (E)typen har litt mer elektronikk intigrert.

 

Det er helt sant at Digifant systemet blir kalt Digi1 og Digi2 ,men i disse systemene er det elektronisk(aktuator) styrte dyser og blir kontrollert av ecu.

 

Han må derfor bruke et av overnevnte CIS systemer (helst d med minst elektronikk) På denne måten trenger han ikke å fiddle med mating av drivstoff da dette blir regulert v.h.a den mekaniske luftmengde måleren og dysene leverer en kontinuerlig strøm av drivstoff.

 

Mer luft igjennom luftmeng. jo mer drivstoff leverer CIS sytemet (opptil ca. 170Hk+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf G60 er jo med kompressor, og g-ladere er jo ikke det mest holdbare i verden! Har jeg hørt iallefall...

Men noen som vet om noen som kjenner noen som vet om en bra gti/turbo motor?:D

88mod Mercedes 230E *Solgt*

83mod Golf GTI Rabbit *Solgt*

86mod Bmw 320i *Solgt*

85mod Golf GTI 8v *solgt*

94mod Honda Accord 2,3 SR *Eier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Golf GTi turbo jeg skal selge, så hvis du er interessert er det bare å kjøpe, og plukke det du trenger.

Er noe av det samme oppsettet som over, bare at toppen er ombygd og dekomponert (frest ut) i tillegg til tykk stålpakning.

Ellers er det K-jet, men den gir seg på max150-160hk, så det er montert MF2 tilleggsinnsprut med en dyse, samt en tenningsforskyver. Motoren er seriøst bygd og gått mellom 5 og 10 000km siden full overhaling og bygging.

Har kjørt den litt på ca 0,7-0,8 bar, og det flyttet seg bra, men den tåler veldig mye mer enn det.

¨Bare å sende en pm hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: g60 turbo er en meget bra løsning ! Man får kjøpt ferdige motorer til 8-10 000kr, da med rundt 220hk som regel.

er ikke noe god på dette jeg heller, men G60 turbo vil det si at man bytter ut G-lader med turbo?:wonder:

har også hørt at ma kan bruke G60 blokk og 16v topp på motoren for å få bedre effekt med tanke på turbo.. stemmer dette? er det ikke dette Danna her på forumet har gjort med sin golf 2?

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår