Gå til innhold

Nordlendinger og bilrelaterte diskusjoner

Ranger emnet

Jens

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dere så sure? Er det mangelen på sol og varmegrader? Mangelen på fine biler og fine veier?

også...

Ja. Det er nok mangelen på sol og varmegrader som plager oss. Vi kan jo ikke få det inn i det stakkars hodene våre at det går ann å ligge i 240 uten "problemer". Må nok være all innavelen som pågår her oppe. Men vi prøver og få en slutt på det! Vi er nok litt missunnelige, som du sikkert vet så selges det jo ikke biler som er nyere enn 95 modell her oppe. Så hver gang vi ser en av dere "bygutta" så blir vi litt avensjuke.

Du skjønner også, at vi er nemlig så JÆVLA mye bedre enn alle andre. For ALLE oss i nord har jo masse rein, og når vi sitter utfor Fjonhilds Kiosk i øvre tana, iført sameluer og snakker om hvor dumme dere "søringer" er, så blir det jo gjerne slik.

Men vi skal prøve og forbedre oss. Noen av oss har tilogmed vært så langt sør som TRONDHEIM. Så vi begynner og bli verdensvant her! :)

Vi skal slutte å kjøre dragrace med rein.

Vi skal kle av oss samelua.

Vi skal prøve og innse at alt sør for trondheim er søppel.

Vi skal slutte og ta drivebys med reinsdyr og slede. (Takk Tungtvann)

Men når alt det er sagt, så får jeg bare håpe at dere "søringer" ikke ser så ned på oss. For som sagt, så prøver vi og forbedre oss! Jeg har ikke pult en rein på flere uker nå, og i disse trakter er det unormalt! Jeg hadde også tenkt meg en tur til trondheim, jeg må bare lære meg språket først.

Vi prøver, ok? Vær snille med oss. Vi har jo ikke like mye intelligens som dere.

Generalisering er morsomt! Ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jens: Om jeg skulle se deg kjøre 65 i 50'n forbi barnehagen til niesa mi, så er det ikke sikkert at jeg greier å holde besinnelsen, men det er nå meg.

Det å si at vegstandarden på E6 mellom Oslo og Gardermoen tillater kjøring i 160-180 - greit nok, 240 - aldri i livet. Problemet er bare at denne "160 km/t-veien" brukes også av tante Olga på 75 fra toten, og alle andre som ikke er vant med høye hastigheter. Det er disse som gjør det farlig å kjøre fort på slike veier.

Denne særnorske kjøreatferden har jeg også sett, men på en annen måte enn deg. Vi er de største egoistene etter veien som jeg noensinne har sett!

Jeg har kjørt en del på motorvei både i Tyskland, Spania, USA og flere andre land. Bilførerene i disse landene er vandt med høyere hastigheter, fordi fartsgrensene er mer eller mindre veiledende mange steder...og det vises! De er flinkere til å bruke signal, de ser seg for 2-3 ganger før de foretar feltskifte og de viker om de ligger i forbikjøringsfeltet og det kommer en tulling i vill hastighet bak dem. Dette er fordi de VET at hvis de ikke gjør det, så får de en "Jens" i bakenden på bilen sin.

Hilsen en "Søring" som tydeligvis burde bodd oppe i Sameland og pult rein.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bare for å sette det på spissen jens, dere sørpå kan påstå hvor fort dere kjører så mye dere bare vil, sålenge det er bart på veiene.

Men kommer det 2,5cm med snø på bakken, så stopper alt det nede, og nyhetene kommer med katastorfevarsel osv osv. :D

Og ja, jeg bor i 2 etasjes lavvu med minibar og svingdør, til frokost skyter jeg meg en isbjøn, til jobb kjører jeg reinslede, skal jeg grisekjøre så fyllekjører jeg med sneskuaijta på vidda, og jeg trives med det :)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens har du noen gangen tenkt over konsekvensene om du kjører ned noen unger i stor fart, spesielt om du kjører altfor fort? Ikke det at jeg har inntrykk av at du gjør det, men du sier at du kanskje kan treffe på noen neste gang du kjører for fort. Hvordan tror du det føles for familien til ungen som blir skada? Og du bare skulle ha litt spenning i hverdagen.

Har nok også tenkt slik som du gjør, men nå som lillebror ligger på sykehus i koma med alvorlig hjerneskade så får man et annerledes syn på litt av hvert.. Det er IKKE gøy å se at han ikke viser tegn til intelligens og alle bevegelser virker å være reflekser og kramper. Tenk om det var din bror.

Hadde ikke dette skjedd i min familie hadde jeg nok ikke reagert på det du sa om at du kan kjøre på buss osv..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens har du noen gangen tenkt over konsekvensene om du kjører ned noen unger i stor fart, spesielt om du kjører altfor fort? Ikke det at jeg har inntrykk av at du gjør det, men du sier at du kanskje kan treffe på noen neste gang du kjører for fort. Hvordan tror du det føles for familien til ungen som blir skada? Og du bare skulle ha litt spenning i hverdagen.

Har nok også tenkt slik som du gjør, men nå som lillebror ligger på sykehus i koma med alvorlig hjerneskade så får man et annerledes syn på litt av hvert.. Det er IKKE gøy å se at han ikke viser tegn til intelligens og alle bevegelser virker å være reflekser og kramper. Tenk om det var din bror.

Hadde ikke dette skjedd i min familie hadde jeg nok ikke reagert på det du sa om at du kan kjøre på buss osv..

Strekker ut mine kondolanser til deg og din familie. Det betyr sikkert ingenting for deg, men det er viktig for meg at jeg får sagt det.

On topic:

Beklageligvis har folk et litt forskrudd syn på ting, men det kan nok stemme at nordlenginer og søringer har to forskjellige hverdager å kjøre i. Utfordrer mange av dere som sier at dere er så flinke i fart og at dere har så flotte veier til å ta en tur til Tromsø og klatre opp grøholdtbakken helt opp til Dramsveien (for de som ikke er kjent er dette vertikal klatring 500 meter) om vinteren med uansett hvilken bil. Da kan dere verdsette at kvalitetene som kommer ved å kjøre i Nordnorge oppveier de kvalifikasjonene man får ved å "kunne" kjøre i 240 på E-6. Det er jo så vanskelig å flate fjøla!!

hehe.. litt fyring oppunder er bare deilig! :D

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ta noen side her ennå, men det var vel litt vel satt på spissen ? Han sier jo selv at han tar det pent på dagtid og der fartsgrensa er lav feks. Jeg vil vel ikke tro at det plutselig er unger på e6 på natta'n.

Jeg kan også gasse på litt innimellom, men syntes ikke det er så utrolig spennende, tror pulsen og adrenalinet mitt forandrer seg 3-5% eller noe, og jeg syntes heller ikke 200 er så utrolig fort på feks det "bra" parti av e6. Det ikke mange skjønner ofte er at 200 er ikke alltid så fort, mange biler kommer opp i den farta meget raskt... Men for all del, vist jeg skal gasse på ser jeg ann forholdene, jeg kjører nesten alltid i fartsgrena fordi jeg ikke ser helt poenget med å kjøre over, jeg kjører heller bare 5 min tidligere visst jeg skal noe...

Kondolerer så mye foressten...

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke erfaring i å kjøre i høye hastigheter over lengre tid, så gå stille i dørene der.

Å herregud, dette må være top10 dummeste utsagt på bilforumet ever. Du kan ikke ta alle under samme kam som dette, da kunne vi laget en tråd hver høst over hvor dårlig søringer er å kjøre bil på snø ettersom det kommer på nyhetene osv hver eneste høst over alle utforkjøringene?

Jeg trodde jeg hadde lest mye dumt på bilforumet, men dette tar kaka...

EDIT: Som nico nevnte, Jens, du er herved invitert til styggbakken i Tromsø, så får vi se hvem som er flink å kjøre bil. For å trø ned høyrefoten på ei strak strekke kan selv en kenguru klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo fler som kommer ut for ulykker pga for stor fart og grisekjøring, hvordan tror du da folks syn blir på oss som bruker bilen på annen måte enn gjennomsnitsmannen?

Folk er altfor opptatt av hva naboen synes om deg. Nordmenn er fostret opp med bilhat, så vi kan ikke konvertere folk med pen kjøring.

Ja. Det er nok mangelen på sol og varmegrader som plager oss. Vi kan jo ikke få det inn i det stakkars hodene våre at det går ann å ligge i 240 uten "problemer". Vi er nok litt missunnelige, som du sikkert vet så selges det jo ikke biler som er nyere enn 95 modell her oppe. Så hver gang vi ser en av dere "bygutta" så blir vi litt avensjuke.

Du skjønner også, at vi er nemlig så JÆVLA mye bedre enn alle andre. For ALLE oss i nord har jo masse rein, og når vi sitter utfor Fjonhilds Kiosk i øvre tana, iført sameluer og snakker om hvor dumme dere "søringer" er, så blir det jo gjerne slik.

Problemet er at dere framstår sånn som dette på fora, gjennom holdningene og utsagn. Dog behøver du ikke blande inn samer i dette, nordlendinger og samer er to forskjellige ting.

Det å si at vegstandarden på E6 mellom Oslo og Gardermoen tillater kjøring i 160-180 - greit nok, 240 - aldri i livet. Problemet er bare at denne "160 km/t-veien" brukes også av tante Olga på 75 fra toten, og alle andre som ikke er vant med høye hastigheter. Det er disse som gjør det farlig å kjøre fort på slike veier.

Det er ikke bare Norge man kan si dette om. I f.eks Tyskland kryr det av utlendinger/nordmenn som ikke har dreisen på autobahn-kjøring, og selv om folk flest ligger i 150-200 blir det nesten aldri ulykker, sett i forhold til antall billister.

Nordmenn som kjører fort i Norge har som regel mer kjøreerfaring mhs til høyere hastigheter enn saktegående billister, og er relativt oppmerksomme på trafikkbildet. Og at pensjonister ligger i 80 på E6 skal ikke være et argument mot høyere fart, det er helt klart et argument for bedre kjøreopplæring!

og bare for å sette det på spissen jens, dere sørpå kan påstå hvor fort dere kjører så mye dere bare vil, sålenge det er bart på veiene.

Men kommer det 2,5cm med snø på bakken, så stopper alt det nede, og nyhetene kommer med katastorfevarsel osv osv.

Dette er ikke fordi alle billister er ræva på vinterføre, men pga den enorme trafikktettheten i og rundt Oslo. Når man samler så mange biler på et sted, vil en eneste utforkjøring eller motorstopp skape store køer. Også skal det nevnes at media ofte blåser opp ting unødvendig stort.

Men i gjennomsnitt, så er nok den jevne nordlending bedre på snø enn en oslokar. Dog skal man ikke mange mil utenfor byen før man er på bygda, der folk er bedre på snø igjen etc.

Å herregud, dette må være top10 dummeste utsagt på bilforumet ever. Du kan ikke ta alle under samme kam som dette, da kunne vi laget en tråd hver høst over hvor dårlig søringer er å kjøre bil på snø ettersom det kommer på nyhetene osv hver eneste høst over alle utforkjøringene?

Jeg drar alle under en kam her for å få dere til og våkne litt. Dere oppfører dere som pensjonister på busstur hele gjengen.

Dessuten blir det som regel lagd en ny tråd på alle bilfora hver høst om hvor dårlige søringer er bak rattet. Noen av oss er dritt lei disse trådene der dere leker verdensmestere i mye større grad enn det dere påstår at jeg og rdl/sugekopp gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye tvilsom kjøring her oppe også faktisk. I fjor en gang tror jeg, ble en 12 år gammel gutt på sykkel påkjørt av en ungutt ifra hammerfest, og døde.

var vist noe fartsovertredelse der og tror jeg. men skal ikke uttale meg mere om den saken

Kjøre fort fordi man har det travelt eller for å ha det spennende, to forskjellige ting. Men har man det travelt, kan man bynne 5 min før, Ønsker man spenning, kan man kjøre på bane eller f.eks hoppe strikk eller noe.

Skulle tatt seg ut vist en som er våpenintresert, og ikke har tilgang på skytebane, skulle gå rundt i gybda å plaffe løs.

Kanskje jeg skulle prøve meg på den bakken i tromsø i helga :D

sjikanere du mæ fordi æ e norlæning?

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer nok et "surt oppstøt"

Hehe, det er vel nok av muligheter for å kjøre fort i NordNorge da..

Det var det vel en som beviste på 3-felten i Bodø for ikke så lenge siden.. :boxers

Men det er jo i svingene det er morsomt uansett.. :D

Noe av grunnen til ryktet "søringer" har om dårlige vinteregenskaper har vel en sammenheng med at det er "litt" flere biler på veiene her nede.. (Ja, Jeg bor i Asker nå) og da er vel ikke alle like flinke å kjøre som en viss Petter...

For en knapp uke siden var det en dame innom bensinstasjonen jeg jobber på og fortalte at hun hadde ligget ved siden av en eldre mann som lå på feil side av midtrabatten ut fra bomringen mot Asker.. DET er skummelt det..

Se for dere Jens kommer i mot i 280km/t *WARNING EXAGGERATION* rundt svingen på E18.. Da kan det fort gå ille gæli...

Gode og dårlig, snille og slemme, raske og trege sjåfører tror jeg du finner overalt..

Personlig har jeg roet meg kraftig ned etter jeg flyttet sørover.. er sjeldent over 110 på E18 hvis jeg ikke har det travelt.. eller plutselig kjenner "The Need For Speed" :)

Jeg er så sykt paranoid når det kommer til sivilsnut.. :puke:

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal pokker meg gå stille i dørene, og ikke fortelle østlendinger hvor farlig det er å ligge i 170 på 4-felts motorvei, om elgfare etc når dere ikke har kunnskaper om dette selv. Dere har ikke erfaring i å kjøre i høye hastigheter over lengre tid, så gå stille i dørene der.

Nå blir vel ikke du en bedre sjåfør en alle i Nordnorge, Trønderlag og Hedmark og hva du nå enn ramset opp bare fordi du er konstant fartsblind og har en 4 felts motorvei du kjører på titt og ofte...

Det eneste jeg kan forstå at du ville oppnå med denne posten var å lage ennå mer "sur" stemning her inne, så hvem som burde gå stille i dørene får brukerne ta stilling til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel det mest innsnevra idiot innlegget jeg har lest på lang tid.. Om det er noen plass det blir kjørt fort så er det vel her oppe. Først å fremst er det nesten ikke en eneste fotoboks her, for det andre er fartskontroll nesten et fremmedord og det er lange avstander uten et eneste menneske omtrent. og vist du er så kort i toppen at du tror søringene er bedre enn oss fra nord til å kjøre bil så skulle du ha vært her oppe å sett på veiene! stikkordet er SVINGER og ikke brei fin vei rett fram....Dessuten hver jævla gang det begynner å snø i sør så er det jo kaos! man hører aldri et ord i fra nord om det...

Og til de idiotene som faktisk tror at det bare er samer og reinstyr her oppe så er det til opplysning langt flere samer som bor i Oslo enn i hele finnmark!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, ka så e forskjellen da?

Samer er et eget folkeslag, mens nordlendinger er nordmenn :blunk:

Nå blir vel ikke du en bedre sjåfør en alle i Nordnorge, Trønderlag og Hedmark og hva du nå enn ramset opp bare fordi du er konstant fartsblind og har en 4 felts motorvei du kjører på titt og ofte...

Det eneste jeg kan forstå at du ville oppnå med denne posten var å lage ennå mer "sur" stemning her inne, så hvem som burde gå stille i dørene får brukerne ta stilling til selv.

Jeg sier ikke at jeg er kongen på haugen, men jeg prøver å få dere til å forstå at ikke alle er like dårlige billister som dere framstiller folk som. Og dere framstiller andre som komplett idioter som ikke vet hva dem gjør for fem øre...

Dette er vel det mest innsnevra idiot innlegget jeg har lest på lang tid.. Om det er noen plass det blir kjørt fort så er det vel her oppe. Først å fremst er det nesten ikke en eneste fotoboks her, for det andre er fartskontroll nesten et fremmedord. og vist du er så kort i toppen at du tror søringene er bedre enn oss fra nord til å kjøre bil så skulle du ha vært her oppe å sett på veiene! stikkordet er SVINGER og ikke brei fin vei rett fram....Dessuten hver jævla gang det begynner å snø i sør så er det jo kaos! man hører aldri et ord i fra nord om det...

Og til de idiotene som faktisk tror at det bare er samer og reinstyr her oppe så er det til opplysning langt flere samer som bor i Oslo enn i hele finnmark!!

Østlendinger vet ikke om/hvis dere kjører fort, for utad framstår dere som moralens voktere.

Dessuten er det nok av svinger her og. Jeg bor en halvtime fra Oslo sentrum, men kjører rundt på svingete veier med store høydeforskjeller, elg og skarpe svinger etc.

Under forrige snøfall kunne vi se og høre på nyhetene om snøkaos i Tromsø, med flere ulykker o.l...

Det er dere som snakker mest om samer og reinsdyr, jeg har ikke nevnt dem eller sammenlignet noen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider