Gå til innhold

Automatgir på motor med "manuell gir hjerna"

Ranger emnet

nnnneh

Anbefalte innlegg

Er det noe i veien for å bruke automatgir på en motor (B230FK) som er chippa med tenning og bensinchip (tenningschip'en står det 219MAN på)

Siden jeg har ei AW71 automatgirkasse som har gått i overkant av 580 000km så tenkte jeg å se hvor langt den holder :D Men gidder ikke bytte til automatgir dersom det blir mye stress med boksene...

Kan ikke helt se problemet med automatgir på en motor og hva det skulle ha å si men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere autmatgir er elektrisk styrt, da er det mulig at motor og kasse har felles hjerne, eller evt komunikasjon mellom hjernene. Monter motoren på automatkassa di du!

okai.. ja for AW71 girkassen er jo 110% mekanisk.. bortsett fra den ene lille solenoid ventilen som sitter på ;)

Du har vel tilfeldigvis ikke peil på hvor mye en sånn boks takler? Veit at den tåler en del mer enn M47 ihvertfall.. men hvor mye. Den kom vel på 740 turbo så 182hester burde den ihvertfall tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg hadde 740 turbo med B230F (1,4-1,5bar) og AW71. Den var tight og fin, men om det var satt inn forsterket shift-kit vet jeg ikke...

Hmm.. den jeg har har jo gått evig langt. men den girer veldig fint. Om man hjelper til litt med gassen så kan den begynne fra null og komme seg opp i 4. gir uten at det går an å si på annet enn motorlyden at den girte. med høy musikk merker man ingen ting.

Kunne du sjekka om han hadde gjort noe spesielt med girkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til det eventuellt skulle rase, da leverer du inn kassa og får den forsterket. Koster litt (3000 og oppover, avhengig av hva slags kasse) men du har ei kasse du ikke trenger å bekymre deg for.

0-50 km/t med 2 prikk like biler - dene automat og andre manuell - den med automat vinner høyst sansynlig. Mye hester vil gjøre forskjellene støre - til automatkassa sin fordel.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til det eventuellt skulle rase, da leverer du inn kassa og får den forsterket. Koster litt (3000 og oppover, avhengig av hva slags kasse) men du har ei kasse du ikke trenger å bekymre deg for.

0-50 km/t med 2 prikk like biler - dene automat og andre manuell - den med automat vinner høyst sansynlig. Mye hester vil gjøre forskjellene støre - til automatkassa sin fordel.

akkurat hva jeg liker å høre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virkningsgrada er vell dårligere på automat ifårhald til manuell?

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nevner automat, har en tydeligvis 4-trinns automat på min b230fb, har ingen knapper på spaken.. Hvilken kasse? (Står i 940 forresten)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nevner automat, har en tydeligvis 4-trinns automat på min b230fb, har ingen knapper på spaken.. Hvilken kasse? (Står i 940 forresten)

Går nok ut i fra at det fortsatt er samme girkassen du har. Kom vel ikke ny girkasse før på 960. Men om du har sport, økonomi og vinterprogram har du en nyere og el. styrt boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider