Gå til innhold

Hvor mye watt kan man mate disse med? (morel elate)

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

Hei!

etter at jeg har sjekket litt på nettet så tenkte jeg å kjøpe meg Morel Elate 6". Produsentet oppgir at de tåler 1000W max og 200W rms

Det jeg lurer på er om jeg kan drive et slik sett med en brokobla Soundstream TRA680.4? (blir 2x340W RMS)

Hvis det går bra, går det bra med em brokobla Soundstream TRA960.4? (blir 2x480W RMS)

Har hørt at flere bruker "for mye" watt på sine elementer derfor lurer jeg på om dette går bra. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at du vil brokoble? En kraftig forsterker vil uansett ikke gi elementene noe mer effekt enn en svakere forsterker ved samme volum. Det er først når den svakere forsterkeren "går tom" at du vil merke noen forskjell. Og så høyt tror jeg ærlig talt ikke du spiller ;)

Dersom du allerede har forsterkeren stiller det seg jo annerledes. Jeg tror det vil gå helt fint, så lenge du bare passer på at ikke det vrenger. Prøv å koble et element til hver sin kanal også, for å sammenlikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

etter at jeg har sjekket litt på nettet så tenkte jeg å kjøpe meg Morel Elate 6". Produsentet oppgir at de tåler 1000W max og 200W rms

Det jeg lurer på er om jeg kan drive et slik sett med en brokobla Soundstream TRA680.4? (blir 2x340W RMS)

Hvis det går bra, går det bra med em brokobla Soundstream TRA960.4? (blir 2x480W RMS)

Har hørt at flere bruker "for mye" watt på sine elementer derfor lurer jeg på om dette går bra. :)

Blir vel strengt tatt aldri for mye watt!? :thumb

§-Nissan Sunny 1.6 Sr

§-Volkswagen Polo 1.4 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse forsterkerne likte jeg veldig godt og de koster ikke all verdens og jeg mer jo bedre (når det er kvalitet), tenker jeg, så derfor ville jeg bruke en av dem.

Og jeg velger en 4 kanaler fordi jeg vil kanskje en gang kjøpe meg bakhøyttalere hvis jeg følger for det- Og da er det greit med en kraftig fire kanaler.

Men det jeg tenkte mest på: Er det mulig å sprenge høyttalerne med en brokoblet tra960.4?

Nei jeg vil ikke sitte i bilen å høre på det så høyt, men hvis jeg vil vise meg frem en gang på en parkeringsplass elns, så er det litt kjekt med mye watt, når det blir nesten like høyt som en iron maiden konsert. :D

edit: Ja er den 2 veis morel elate 6".

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha "for mye watt" i en forsterker er litt det samme som å ha for mye mat i kjøleskapet.

Selv om man har skikkelig lite mat i kjøleskapet, så kan du kaste opp av å spise det om maten ikke er god. Har man derimot et stappfullt kjøleskap så kan man spise nesten alt sammen før man kaster opp.

Liten forsterker -> tvilsom restemiddag

Stor forsterker -> kulinarisk nytelse for alle penga, bare pass på mengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tengte jeg å kjøre en brokobla TRA amp på frontsettet mitt, som er et 3 veis system, men Dag Johansen sa at det var bedre å kjøre med en sterk 2 kanaler istede. Sitat fra Dag i min tråd: "Dropp brokobling av 4kanaler til frontsettet, du trenger litt headroom til transientene om det skal låte bra." Hva dette vil si, skal ikke jeg uttale meg om, men regner med han selv kan si det eller f.eks Pål:) Frontsettet mitt gjelder da Hertz HSK 163 med 2 ekstra midbasser, så kan hende han mente på mitt oppsett og ikke generelt, ingen aning desverre:)

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, regna med at det er bedre med en 2 kanaler, men siden jeg vil ha muligheten for bakhøyttalere senere. Så vil jeg ha en 4 kanals forsterker.

spm'et henger fortsatt ute:

Er det mulig å ødelegge Morel Elate 6" 2 veis komp settet med 2x480W RMS?

Du kan ødlegge en 100w coax med 10 000wrms også, men er ikke dermed at du SKAL ødlegge den for det. Bare å spille det, men ikke spill så det vrenger..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel Elate er et sett som tåler opp til 1000 watt i spisseffekt.

Jeg ville ikke brukt en 4-kanaler brokopplet til dette settet, men heller brukt en god 2-kanaler til dette.

Du bruker nok ikke hele effektreservene på forsterkeren din så det vil jo ikke spille med konstant 2x480 watt. Begynner det å skurre og at diskanten gir beskjed med sine små "KNEPP" så er det bare å skru ned volumet noe. Jeg har selv spillt så høyt at diskantene har bunnet et antall ganger uten at de har fått varige mèn etter dette, men det frarådes jo på det sterkeste!

Delefilteret til Elate-serien har også en mengde justeringer som du gjerne bør prøve ut før du bestemmer deg for hvilken løsning som passer din bil og dine preferanser, først.

En "billig" forsterker passer gjerne ikke til et slikt sett så sørg for å få hørt dette settet hos noen eller ta kontakt med matador (James) her på forumet så kan du få et lite inntrykk på hvordan lyden er i Morel Elate serien.

Da vet du hva du går til.

Lykke til med valget!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider