Gå til innhold

Bygge om til stift-tenning?

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Har problemer med Hallgiveren i 740'n nok en gang, og ser at dette er en svakhet på disse bilene. Derfor tenkte jeg å bygge om til stift-tenning, om det i det hele tatt er mulig?

1. Har jeg hull i blokka til "vanlig" fordeler, så det bare er å putte den inn og la den snurre?

2. Da kan jeg vel hente fordelere fra så og si alle andre Volvo motorer i 240 / 740?

3. Hvordan blir det da med tenningsmodulen og hallgiveren som ikke får noen signaler?

Noen som har gjort dette før? Er en B230K motor :)

På forhånd takk!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å bytte hallgiver er ikke bare-bare...

De kunne gjøre det på Bosch verkstedet her i Asker, men de kunne ikke skaffe original Bosch hallgiver. Tenkte ikke noe på at jeg kunne skaffe den fra Mekonomen der og da men... ellers kunne jeg få en byttefordeler til 3320,- noe som er uaktuelt.

Har hørt om fler som har bygd om til stift-tenning og fikk anbefalt dette da hallgiveren min var litt vrang forrige gang også.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har B230K motor så er det vel ikke no hallgiver i fordeleren? tenninga blir jo styrt av svinghjuls sensoren på den motoren. Den kan ikke være så altfor dyr på volvo evt hugger.. Uansett ville jeg droppa å bygge om til stiftenning, det funker sikkert men motoren vil nok ikke gå optimalt.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har B230K motor så er det vel ikke no hallgiver i fordeleren? tenninga blir jo styrt av svinghjuls sensoren på den motoren. Den kan ikke være så altfor dyr på volvo evt hugger.. Uansett ville jeg droppa å bygge om til stiftenning, det funker sikkert men motoren vil nok ikke gå optimalt.

740 med B230K har hallgiver i fordeleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn på huggern!?

Ja, jeg har jo bare leita i to uker nå etter en 740 med 230K motor, men uten særlig hell. Fant èn som det HADDE stått en 230K i, men da hadde noen tatt med seg hele motoren. Er ikke akkurat fullt av 740'er på hoggern, og enda færre med 230K.

Ser ikke hvorfor den ikke skulle gått optimalt. Er det forskjell på denne motoren (Sånn fysisk sett) mot en annen 2.3 Volvo motor?

Er jo ikke verre enn at man bare dropper den elektroniske fordeleren, og setter inn en mekanisk som teoretisk sett skal gjøre samme nytta som den gamle. Dvs. gå rundt ;)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat som har en 240 med K-motor som er ombygd til A.

Med stiftefordeler, han kjøpte bilen slik, tennings kurva blei feil, og tenningsbank var ikke til å unngå. Vi vurderte å skaffe ett K-tenningsanlegg og montere sammen med A-gasseren, er kun opplegget foran fjærtårnet som mangla.

Men han fikk tak på et B230A tenningsanlegg, monterte dette, kun to ledninger, fordeler og tenningsmodul som skal til. nå er problemene me teningsbank borte, bilen går godt og tenninga forandrer seg ikke.

så da er fordeler, hjelpeaksel, coil, tenningsmodul med ledningsnett fra B230A i 240 det beste for deg om du først skla til med slikt, jeg ville heller bytta hallgiveren som sitter ved svinghjulet, ikke i fordeleren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ville heller bytta hallgiveren som sitter ved svinghjulet, ikke i fordeleren.

Som nevnt tidligere i tråden her sitter det ingen svinghjulssensor på denne motoren, men hallgiver i fordeleren. Og den er gåen...

Jeg drar på hoggern i morgen og ser hva jeg kan finne. Vet iallfall at det står en 740 med B230A i Bærum, kan se hva jeg finner der...

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden her sitter det ingen svinghjulssensor på denne motoren, men hallgiver i fordeleren. Og den er gåen...

Jeg drar på hoggern i morgen og ser hva jeg kan finne. Vet iallfall at det står en 740 med B230A i Bærum, kan se hva jeg finner der...

Ja, hvorfot bruke stifttenning når det flommer over av a-motorer med elektronisk tenning som med fordel kan benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig vanskelig å bytte hallgiveren..

Du borrer ut den som står der, og klinker inn den nye.

Ha gjerne på litt lim for å være på den sikre siden.

Noe viktig å huske på når du monterer igjen, er at sporet på tappen til fordeleren, ikke er i senter. Det er litt mer på den ene siden..

Så når du monterer, pass på at den glir lett inn.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider