Gå til innhold

Eu-forslag: Bort med engangsavgift

Ranger emnet


DevilsTower

Anbefalte innlegg

Sakset fra Forbruker.no.

 

- Anbefalingen går ut på å utfase engangsavgiften over tid, men dette er ikke noe som er blitt diskutert. Men anbefalingen har blitt snakket om i departementet, sier Frode Finsås i Finansdepartementet til Teknisk Ukeblad.

 

Den norske komiteen i Brüssel vil ikke kommentere forslaget overfor Teknisk Ukeblad.

 

SkeptiskStortingsrepresentant Halgeir Langland i SV er kritisk til anbefalingen fra EU.

 

- Dette vil føre til at det blir produsert flere biler, noe som i seg selv er en forurensende faktor. Det gagner heller ikke miljøet å bare gjøre bilene billigere, sier Langeland.

 

- Helt i tråd med hva vi menerMedlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen og Stortingsrepresentant Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet er glad for anbefalingen.

 

- Dette er kjempebra, og helt i tråd med det FrP mener. Eldre biler forurenser mye mer enn nye og de er sikrere. Samtidig er det mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil i dag, på grunn av de skyhøye avgiftene, sier han.

 

I forslaget fra EU ligger det at man istedenfor å beskatte bilene på kjøpstidspunktet, heller kan beskatte bruken av dem.

 

 

Ka du tru?

 

-

Devil

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett dette systemet i aksjon; svinbillige sportsbiler og drivstoff så sinnsykt dyrt at man ikke har råd til å kjøre meter. VAG-aksjen går opp 3000% når de re-introdusérer Lupo-modellen med en tresylindra 0,6-liters TDI-motor, hvilket også blir den eneste bilen en vanlig nordmann kan kjøre, da den bare bruker diesel for 4 kroner på kilometeren, eller 0,25 liter per mil. Enkel hoderegning tilsier da at dieselen koster 160 kroner per liter. På denne måten er budsjettet for inntekt på samferdselsiden, 44 milliarder kroner årlig, akkurat det samme i 2012 som det var i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett dette systemet i aksjon; svinbillige sportsbiler og drivstoff så sinnsykt dyrt at man ikke har råd til å kjøre meter. VAG-aksjen går opp 3000% når de re-introdusérer Lupo-modellen med en tresylindra 0,6-liters TDI-motor, hvilket også blir den eneste bilen en vanlig nordmann kan kjøre, da den bare bruker diesel for 4 kroner på kilometeren, eller 0,25 liter per mil. Enkel hoderegning tilsier da at dieselen koster 160 kroner per liter. På denne måten er budsjettet for inntekt på samferdselsiden, 44 milliarder kroner årlig, akkurat det samme i 2012 som det var i 2005.

 

heh, ke du har drukket da? blir vel som i tyskland at dei beskatter etter utslipp eller euro 1-2-3 normer og osv... er jo greitt forsåvidt. for entusaister blir det billigere å importere feite kjerrer og det kostar berre litt meir i avgift i løpet av året, men du slepper denne "smellen" du får når du må rekne med at minst halve budsjettet går til å betale avgifter... ulempen i tyskland er i alle fall at bilar som skal trimmes ikkje kan gå ned i utslippsklasser kun oppover som gjer det litt vanskeligere å blodtrimme bilar...

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er att 100 000,- avgifts nedgang, ikke gangner folk flest.

Vi kjører jo 8 år gamle biler, og de fleste av dem har detti mye lenger ned i pris.

 

Så det betyr att folk flest må kjøpe enda eldre og billigere biler, for å få råd til den økte bruks kostnaden, så dette blir faktisk mot sin hensikt.

 

Men om bruks kostnaden ikke skal opp, så blir det gevinst for både staten og bruker'n.

Siden da for det første kan vi kjøpe nyere biler, og da økes nybilsalget, og staten for pengene sine likevell.

 

Men for hensyn av miljøet så må det settes krav til bilene som skal bli billigere, og det er jo alt blitt gjort. bare det att de bilene som blir billige, forrurenser mer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt at hun er skeptisk til at det skal lages nye biler siden produksjonen forurenser... Hva så? Vi lager jo ikke (Les: får ikke lage) biler her i landet. CO-utslippene fra vår gass i utlandet påvirker jo "ikke" oss...

 

Hjernedød....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår