Gå til innhold

Honda Civic prosjekt (Hertz, dynaBel..)

Ranger emnet

Titus

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd for å vise mitt amatørbygge i min Honda Civic -92. Dette blir et relativt billig bygg siden jeg ikke har alverden med økonomi og ikke trenger verdens beste anlegg. Var igrun ute etter litt fin lyd

bare... ;)

Komponenter:

Hertz Space 1 diskant

img_space1.jpg

Hertz HL70 mellomtone

img_hl70.jpg

Hertz HV200 midbass

img_hv200.jpg

Hertz HXs 300D sub

hertzhxs300d_p1.jpg

dynaBel BF2502 forsterkere

dynabel.jpg

Connection audison og stinger kabler

(desverre) en gammel pioneer-spiller

Planen var å lage subben i en båndpass-kasse, som da ble slik...

IMG_0298.jpg

IMG_0296.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0303.jpg

IMG_0397Small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er forresten bilen jeg bygger i... :D

IMG_0496.jpg

Og her er flere bilder av bagasjerommet...

IMG_0306Small.jpg

IMG_0347Small.jpg

6Small.jpg

Det som var litt teit med å bygge denne subben i en slik kasse, var at den ikke helt taklet dette... Var noe med konstruksjonen av det øvre kammeret vistnokk, at trykket slo tilbake igjen til elementet pga at det ikke fant porten. Resulterte iallefall i en sprengt subb :shake

Fikk heldigvis en ny en, så da var det å modifisere litt... ;)

Denne gangen ble det en portet kasse på 21 liter

IMG_0174Small.jpg

IMG_0173Small.jpg

Eneste jeg synest var snodig med denne var at porten ble så lang, er vel 8 cm fra porten til veggen i enden. Men ifølge malen så skulle den være i denne lengden...

Da ble bagasjerommet slik...

IMG_0178Small.jpg

IMG_0177Small.jpg

Ble litt bedre slik synest jeg. Eneste negative er at jeg har et ubrukelig hull i hattehyllen min da... :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så var det videre til dørtrekk da... :D

Og siden jeg ikke har noe erfaring med glassfiber og slikt, så ble første utfall dette

IMG_0242Small.jpg

Det som er problemet med dette er at det er håpløst å trekke med vinyl. Tenker jo ikke så langt første gangen da vettu... ;)

Så da ble det fleece over hele greia (har ikke bilder av selve glassfiberstøpinga) Her er ferdig pussa dørtrekk

IMG_0407Small-1.jpg

Litt trekking

IMG_0405Small.jpg

IMG_0406Small.jpg

Speildeksel, som jeg gjorde på den måten at jeg limte diskant"holderen" som fulgte med, fast i speildekselet og deretter sparklet over. Er kansje ikke den beste måten å gjøre det på, men det ble bare slik... ;)

IMG_0362Small.jpg

Ferdig pusset og lakket

IMG_0402Small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig montert ble det slik...

3Small.jpg

2Small.jpg

IMG_0434Small.jpg

IMG_0175Small.jpg

Virker som en grei løsning for meg dette. Mellomtone og diskant er vinklet rett, sitter i brukbar høyde selv om de kunne vert litt høyere synest jeg. Midbassen er ikke vinklet siden denne brukes ved lave frekvenser og de er ikke så lett å høre hvor de kommer fra. Gunstig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått testet forsterkerne? Er litt nysgjerrig på om de er noe bra til den prisen. Jeg liker litt billiger alternativer som spiller like bra som de litt dyrere.. :)

Har testet en Audison Vrx 4.1 på dette anlegget, men JEG hørte ikke noe forskjell i forhold til disse to forsterkerene.

Men nå har jeg originalt batteri og en fire år gammel cd-spiller i bilen, så det blir ikke helt ultimat utnytting av hverken forsterkere eller komponenter her...

Men hvist jeg hadde fått velge på nytt så hadde jeg nok gått for Audison'en.

Testet denne i bilen til min bror (freser) da han hadde samme dynaBel-forsterkere, og der ble det noe bedre, husker det ble mer presist og mer trøkk i øvre frekvensområder iallefall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa "åh herregud" lavt for meg selv når jeg så bildene av de dørene.

det ble kjempepent, og jeg skulle gjerne hatt samme komponenter i bilen min!

Det er jo bare å kline til det:) Ta deg en tur på "hobby kveldene" til Ketil hos Audio-Art i Oslo, der får du mange råd og tips om plassering, vinkling, støping, trekking osv.

Trådstarter: Dørsidene ble kjempefine de!! Fornøyd med lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Joda, lyden er helt knall den. :D Eneste som gjenstår er å ordne ferdig midbassen som står å spiller fritt i dørtrekket. Må lage det slik at det spiller inni døren... Mangler liksom litt trøkk fra dem... ;)

Da er det jo bare å bruke dempematter som du legger i overgangen mellom dørtrekk og døra, det funker knall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blei sykt bra det der :) likte dørene skal gjøre det samme selv men må få tak i dørtrekk sånn at jeg slipper å stresse med å bli ferdig :) skal gjøe det i hele vinter serru blei litt stress sist så er ikke fornøyd.... hvor kjøpte du skaien eller skinnet eller hva det er :) strekkbart i 2 retninger eller og hve er prisen pr m2

Lenke til kommentar
Del på andre sider