emilhetty Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 tenkte jeg skulle få en kammerat til å lage catchtank til meg. så lurte jeg på hva jeg behøver av tilkoblinger, om jeg trenger filter, og hvor stor den burde være. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 dette kunne eg oxo tenkt å vete:) Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Den må ha filter ja! Den trenger ikke være så stor, ca. så den rommer en halv liter olje, den må ha en inngang! En avtapnings kran er og foretrekke! Det burde være en avlesning på den og så du ser når den er full! Håper dere skjønte det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 fant litt om catchtank på kollevold Ved motorbygging i dag er det veldig vanlig å bygge om større eller mindre deler av innsug, alt fra enkel konvertering til åpent luftfilter til fullstendig ombygging av det meste. På de fleste bilmodeller finns det en avlufting av veivhus, som originalt går inn i innsuget, ofte i original luftfilterboks.Ved ombygging blir gjerne denne avluftingen "til overs". Det mange velger å gjøre er å sette på et åndedrettsfilter på denne og bare la den gå ut i fri luft. I mange tilfeller vi dette gi en del søl i motorrom over tid, da den varme oljedampen som kommer ut klistrer seg til det meste. For å bli kvitt sølet monterer mann en catch tank. Denne installeres med slangen fra avluftingen inn til tanken, så setter en åndedrettsfiltret på utløpet av tanken. Det som her skjer er at dampen kondenserer seg i tanken og blir til olje igjen. etter som jeg forsto det så trenger man bare en tilkobling. og et hull i tanken sånn at det ikke blir noe trykk, og et filter oppå der. størelsen har vel ikke noe å si da, behøver vel heller ikke så veldig stor. er jo ikke mye olje det blir. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Den må ha filter ja! Den trenger ikke være så stor, ca. så den rommer en halv liter olje, den må ha en inngang! En avtapnings kran er og foretrekke! Det burde være en avlesning på den og så du ser når den er full! Håper dere skjønte det? tankene har en sånn nippel oppe og nede med en gjennomsiktig slange i mellom, går ut fra at det er til avlesning da. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 fant litt om catchtank på kollevold etter som jeg forsto det så trenger man bare en tilkobling. og et hull i tanken sånn at det ikke blir noe trykk, og et filter oppå der. størelsen har vel ikke noe å si da, behøver vel heller ikke så veldig stor. er jo ikke mye olje det blir. Det mest praktiske er å ha den på ca. en halv liter, og avtappingskran og "mengde måler" er en fordel! Men satt på spissen fungerer det med fks ei cola flaske og! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 tankene har en sånn nippel oppe og nede med en gjennomsiktig slange i mellom, går ut fra at det er til avlesning da. Ja, men her er det snakk om å lage selv! Men det er også en mulighet og lage det på en selv lagd en å! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 hehe, skal no få onklen til dama til å lage meg en, laga net en slik adapter til juserbar BTR ser den på linken i signaturen nest siste side, så eg får vekk den orginale btr'en, hadde tegneprogram og greier som den vart tegna med... Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Den må ha filter ja! Den trenger ikke være så stor, ca. så den rommer en halv liter olje, den må ha en inngang! En avtapnings kran er og foretrekke! Det burde være en avlesning på den og så du ser når den er full! Håper dere skjønte det? Istedet for filter anbefalte KRB meg å koble en slange fra tanken til sugesiden av turboen. Dette blant annet for å slippe å inhalere de ekle gassene fra en åpen veivhusventilasjon. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 på insugsiden på turboe! har en slangestubb på siden av slangen der så er avblendet, kan eg koble denne inn på der? altso fra veivhusventilasjonen? litt ot men men Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Desember 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2006 Fordelen ved å gå inn på innsugssia er jo at du får et lite vaccum der så han drar olja litt bedre og at du slepper lukta som sagt... Bakdelen er at du oljer ned turbo, ic, innsug, rørgater osv m litt oljedamp... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Men er det så mye av den dampen så det er helseskadelig med filter på CT a? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Men er det så mye av den dampen så det er helseskadelig med filter på CT a? KRB sa det lukta jævlig i Audien hans. I tillegg kommer eventuelle gasser som ikke avgir lukt. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Fordelen ved å gå inn på innsugssia er jo at du får et lite vaccum der så han drar olja litt bedre og at du slepper lukta som sagt...Bakdelen er at du oljer ned turbo, ic, innsug, rørgater osv m litt oljedamp... Det er jo slik det er gjort på turbobilene originalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 skjønner ikke at denne gassen kan være så farlig annet enn at det lukter dritt. på gammle biler så var jo veivhusvetilasjonen rett ut i fri luft. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.