Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Så alt som skjedde i gamle dager var ufarlig? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Så alt som skjedde i gamle dager var ufarlig? det var det nok ikke, men dem overlevde da i gamle dager og. så det er nok ikke så farlig. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Akkja... Trolig er det nok mer ubehagelig enn farlig. Men du mener vel ikke at gasser fra olje og bensin er ufarlige selv om folk levde til de ble 70 før i tiden også? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Akkja... Trolig er det nok mer ubehagelig enn farlig. Men du mener vel ikke at gasser fra olje og bensin er ufarlige selv om folk levde til de ble 70 før i tiden også? bensin og andre løsemiddler er farlig ja. men går det ikke ann å bare dra en slange ned under bilen, så du slepper det ut der? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Da kommer noen til å bli sure på deg. De samme menneskene som kan klippe skiltene av bilen din. De samme menneskene som kan nekte deg eu-godkjenning av bilen din fordi den slipper veivhusgasser rett ut i friluft. Gamle Volvo B18 hadde i sin tid et rør fra veivhusventilasjonen og rett ut i friluft under bilen. Få år senere, sånn omtrent på siste halvdel av 60-tallet, gikk de over til lukket veivhusventilasjon. Det gjorde de ikke for moro skyld. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 så du mener at jeg burde koble det inn på innsuge da? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Herregud.. det er da ikke noe problem å la det henge ut om du vil. Blir fort grisete i innsuget, smak og behag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 så du mener at jeg burde koble det inn på innsuge da? Ja, det mener jeg. oeb er av en annen oppfatning. Du får gjøre deg opp en mening du også. Hadde i utgangspunktet kun tenkt å ha et lite filter på tanken selv, men så fikk jeg altså dette rådet av en som har vært ute ei vinternatt før da, og da ombestemte jeg meg. Det kan du gjøre også... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 ja får vel gjøre det jeg og da. er vel minimalt med olje, så du merker vel ikke noe effektmessige forandringer om den er i friluft eller i innsuge. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 rart dei ikkje laga noe enkelt, hadde det foresten ut i det fri på At'en men dei sa ikkje noe på EU-kontroll eller på BT når eg godkjente bilen om dette, men var vell ikkje heilt våken da så dei merka det:D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 ja får vel gjøre det jeg og da. er vel minimalt med olje, så du merker vel ikke noe effektmessige forandringer om den er i friluft eller i innsuge. Det skal gi en liten effektgevinst å ha et godt fungerende system for veivhusventilasjon, slik at det blir undertrykk i veivhuset. Åpen veivhusventilasjon skaper ikke tilstrekkelig undertrykk og kan gi problemer for tetninger i turboaggregat og lekkasje fra tetningsringer i hver ende av veiva. Er catch-tanken dårlig konstruert kan man få problemer med for mye olje i innsugningen i et lukket system. Dette kan føre til at forbrenningsrommet soter ned med glødetenning som følge. Dette unngår man imidlertid ved å ha en god oljefelle i catch-tanken. Ei oljefelle er en liten labyrint som stopper olja, men lar veivhusgassene passere. Natti, natti... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knuta Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Er vel kanskje like greit å ha en slanga fra catch-tanken til bunnpanna, så slipper man å tenke på nivået i tanken. Siter 89 - bmw 320i cab 81 - volvo 242TIC 72 - volvo 142DL 91 - golf II TD 97 - volvo 945TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Er vel kanskje like greit å ha en slanga fra catch-tanken til bunnpanna, så slipper man å tenke på nivået i tanken. Da må isåfall returen munne ut under oljenivået i bunnpanna. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Enkleste du kan gjøre er å trekke en slange til innløpet på turbo(som orginalt på turbobiler), eller legge en slange nedover på en lite synlig plass(som gamle biler), sette ett filter på bare lager kun problemer, jeg har gjort det på merca og der har jeg ett veldig grisete toppdeksel, det svetter ut av oljepåfylling og filter, er overtrykk i motoren også, ikke bra. Det finnes systemer som lager undertrykk i veivhuset, dette skal visst gi høyere effekt, men jeg er usikker. Hvorfor må returen munne ut under oljenivået? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Enkleste du kan gjøre er å trekke en slange til innløpet på turbo(som orginalt på turbobiler), eller legge en slange nedover på en lite synlig plass(som gamle biler), sette ett filter på bare lager kun problemer, jeg har gjort det på merca og der har jeg ett veldig grisete toppdeksel, det svetter ut av oljepåfylling og filter, er overtrykk i motoren også, ikke bra. Filteret utgjør en motstand som bidrar til det uheldige overtrykket, en slange ned under bilen skaper ikke særlig undertrykk, en slange til turboens sugeside skaper undertrykk, men kanskje ikke tilstrekkelig ved lave turtall. Det bør derfor muligens kombineres med en tilkobling til innsuget som har undertrykk ved liten åpning på gasspjeldet. Det kan veksles mellom disse to ved hjelp av en vakuumstyrt ventil. På N/A-biler kan man koble utluftningen til eksosanlegget et sted i anlegget hvor det skapes en venturi-effekt, gjerne i området rundt kollektoren. Dette må kombineres med en enveisventil. Det finnes systemer som lager undertrykk i veivhuset, dette skal visst gi høyere effekt, men jeg er usikker. Det finnes pumper som skaper undertrykk, men dette undertrykket må ikke bli for stort heller. Da får man andre problemer. I gode tørrsumpsystemer er dette på en måte innebygget. Hvorfor må returen munne ut under oljenivået? Ellers vil man få veivhustrykk i denne slangen også. Under oljenivået er det ikke veivhustrykk og olja kan renne fritt ned. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.