Gå til innhold

spm om catchtank

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

Hvorfor må returen munne ut under oljenivået?

 

Gassene skal gjennom flammefella i veivhusventilasjonen først...

 

 

Veivhusventilasjonen skal kobles på den siden av motoren som SUGER luft. Det gir undertrykk i motoren som fører til:

 

1. mindre svetting av olje

2. lavere oljeforbruk

3. mindre gasser som lukter og er giftige. Alt som er fremme i motorommet slipper inn i kupeen. (ex varm damp stiger opp i bakant av panseret og går ned i varmeapparatet.)

 

Og at det blir grisete inni intercooler, rør, slanger og turbo gjør ingen ting. Du får bare en veldig bra pekepinn på eventuelle lekkasjer og det er vel ikke så dumt.

 

Eneste negative er jo at dumpventilen din vil sprute olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Filteret utgjør en motstand som bidrar til det uheldige overtrykket, en slange ned under bilen skaper ikke særlig undertrykk, en slange til turboens sugeside skaper undertrykk, men kanskje ikke tilstrekkelig ved lave turtall. Det bør derfor muligens kombineres med en tilkobling til innsuget som har undertrykk ved liten åpning på gasspjeldet. Det kan veksles mellom disse to ved hjelp av en vakuumstyrt ventil. På N/A-biler kan man koble utluftningen til eksosanlegget et sted i anlegget hvor det skapes en venturi-effekt, gjerne i området rundt kollektoren. Dette må kombineres med en enveisventil.

 

Jeg har ikke noe spjeld så. Veit at det pga for stor motstand i filteret.

 

Har 3 løsninger: Ene er å bare legge en slange ned langs sida av motor, holder nok lenge på en OM 617.952 motor, men syns det blir litt jalla.

Legge slange inn til innløpet på turbo.

 

Eller mest likt orginalt: legge slange fra toppdekslet, t-stykke og en til innløpet av turbo, en til ett lite filter(det jeg har på toppdekslet nå), orginalt går det en til innløpet på turbo, og en opp i luftfilterboksen.

 

Tror det blir den mellomste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja får vel gjøre det jeg og da. er vel minimalt med olje, så du merker vel ikke noe effektmessige forandringer om den er i friluft eller i innsuge.

 

Jo, etter hvert vil du merke en liten forskjel når toppen din er KAV nedsota, er heler ikke noe erslig med så mye sot heller!

 

Men reodor, kjekt å vite det derre med at det er skadelig;)

 

En kamerat av meg har en jeg lagde til han med cola flaske og filter på den, det lukter ikke noe spesielt inne i bilen, MEN igjen som reodor sa så kan det være at det kommer endel gasser som er skadelige som du ikke kan kjenne lukta av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skal jeg bare lage en tank på .7 liter og ta ut ånding der tenninga ellers er og fra org boksen og rett i tanken m et filter på toppen... Funker kalas det.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt system funker også kalas... Ikke hatt noen problemer med det heller. Ikke engang når jeg godkjente motoren hos BT, døm mente at det var en ordentlig smart løsning når jeg forklarte hvorfor jeg hadde lagd det sånn og hva som var vitsen.

Det ble litt grisete da jeg brant ringene og kjørte med trykk i bånnpanna.. Det med å kjøre det tilbake inn i motoren igjen prøvde jeg også, men hjernedød som jeg er så satt jeg slangen i innsuget så jeg kjørte 1bar ladetrykk rett i bånnpanna. Gikk så det spruta tetninger og dritt.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt system funker også kalas... Ikke hatt noen problemer med det heller. Ikke engang når jeg godkjente motoren hos BT, døm mente at det var en ordentlig smart løsning når jeg forklarte hvorfor jeg hadde lagd det sånn og hva som var vitsen.

Det ble litt grisete da jeg brant ringene og kjørte med trykk i bånnpanna.. Det med å kjøre det tilbake inn i motoren igjen prøvde jeg også, men hjernedød som jeg er så satt jeg slangen i innsuget så jeg kjørte 1bar ladetrykk rett i bånnpanna. Gikk så det spruta tetninger og dritt.

 

Jeg har sveist inntak til d i bånnpanna så jeg kan kjøre det som er i tanken ned igjen... Men det tror jeg ikke blir no av... Er no orntlig klineri det som blir liggende igjen i den catchtanken, den blir varm å kald mange ganger også kommer det kondens også vann nedi der så det blir ikkeno gangbar olje etterpå etter min mening... Den olja som kommer fra åndinga er uansett ikke bra, med vann eller ikke...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plassert tanken ganske høyt, så bruker nedløpet som er i veivhusvent boksen originalt. Det er vel igrunn ikke noen ideel løsning, men det funker fint. Jeg hadde ikke noe lyst til å sveise i bånnpanna.

Har også oljefelle inni tanken, så det ikke skal komme annet enn damp opp til filteret. Men skal lage meg en ny tank i vinter regner jeg med, for den som sitter der nå er sveisa med elektrode, før jeg fikk meg tig.

Men uansett så finnes det inget fasitsvar på dette med catchtank, alle har vær sin mening og patent på dette. Mye som funker bra, mye som er dritt.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ha veivhusventlasjonen inn på sugsida på motoren er ikkje så kurant..fordi olje dampen senker oktantalet og fører til lettere tenningsbank..

her er iallefall bilder av oljecatch tanken som eg laga meg i sommar..ikkje akurat noka sjønnheit, men virka no:D

oljecatchtank1.jpg

 

oljecatchtank2.jpg

 

oljecatchtank3.jpg

 

oljecatchtank.jpg

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipper no vertfall griseriet nedi motor rommet:)

 

ka du har laga den av bus 164?

hyskakje måla i haude..men et 4"rør som er igjen sveist i kvar ende med et lokk,

tappe skru i bunnen, nivå glass på sida, et rør inn på tank i toppen og et konisk

"trim-luftfilter" til moped på toppen..var berre noke ej snekra ihop av ting eg fann

i garasja:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår