Gå til innhold

Innsprøytning/motorstyrings-tråden

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å lage en tråd med de forskjellige motorstyringene på forskjellige merker, og forklaringer på hva de er, hvordan de jobber, fordeler/ulemper. Måter å modifisere dem og slike ting.

 

Føler at det kanskje er naturlig å ta det fra Bosch sine motorstyringssystemer i starten. Alle er velkomne til å komme med erfaringer, løsninger og korreksjoner. Jeg kan ikke alt!

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg på bensinmotorer:

Det begynte vel sånn forsåvidt med enkle forgassere og magnet-tenning.

Forgasseren besto av en tank med bensin som lufta passerte gjennom og tok med seg bensindamp inn i motoren, blandninggsforholdet justeres vel ved plassering av inn/utløp, nivå, turtall og spjeldåpning. Fungerte vel kun ok på en viss belastning/turtall.

 

Magneten er en enhet som har innebygget strømforsyning, stifter og evt. strømfordeler, mye kjent fra eldre båtmotorer(kogger og slikt), f. eks. FM.

 

Magneten var vel samme prinsippet lenge, og forgasseren utviklet seg, til mere kompliserte og velfungerende typer.

 

Utviklingen av forgassere skal jeg ikke ta så nøye her, men den kom med flotørkammer, dyser og spredere, flere løp, variable venturier med variable dyser så økonomi og effekt ble bedre, mange problemer, og flere velfungerende egentlig.

 

Tenningsanleggene utviklet seg til å bruke ekstern strømforsyning etterhvert, med en alminnelig fordeler(på flersylindrede motorer, vi snakker bil her), og stift oppi.

Disse systemene fungerer ganske likt de vi har i dag i prinsippet. Nå stifta åpner, induseres det en høyspenning i coilen og vi får gnist på den aktuelle pluggen(styres av rotor)

 

Nå tror jeg det er naturlig for tenningsanlegg og forgasser å skille lag, da elektronikken nærmer seg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsanlegg:

 

Tenningsanleggene har den tradisjonelle oppbyggingen med en fordeler, som det sitter ei stift oppi, kanskje noen kan komme med noen forklarende bilder her.

 

Men det svake punkt i dette systemet er nettopp stifta, når man får motorer med høyere sylinderantall og høyere turtall, så må man ha mere strøm til coilen for at den skal kunne indusere tilfredstillende spenning, stifta begrenser denne strømmen, ved at den kan brenne seg ved for stor strøm, derfor har vi en kondensator som skal hindre dette, men det er ikke nok.

 

De første transistortenningsanleggene kommer, en slags tenningsforsterker egentlig, stifta sitter der fremdeles, gjør jobben sin som før, men med mindre strøm/belastning, og coilen får bedre og kraftigere signal.

Dette resulterer egentlig i bedre gnist, mere turtallsvillighet, man kan bruke coiler med høyere spenning. Bedre startvillighet, mere effekt, mindre turtallsbegrensning, absolutt ett framskritt.

 

 

Men hva er nå begrensningen i tenningsanleggene?

Jo, nettopp, det er stifta, den trenger fremdeles justering, blir slitt, og ødelegger motoreffekten. ved høyt turtall kan stifta flyte(lignende ventilflyt), og sperre turtallet.

Hva gjør man da, jo fjerner stifta vel.

 

Ensylindrede motorer har såkalte kondensatortenningsanlegg, uten stift, kun styrt av magnetfeltet i svinghjulet, men vi kjører fremdeles bil her på forumet.

 

Da kommer man på at man kan bruke en induktiv giver, litt magnetisme, en spole og litt slikt oppi fordeleren. Her vil jeg påstå at elektronikken begynner.

 

Man bruker en induktiv giver i fordeleren si å gi signal til en styreenhet(tenningsmodul), som tilpasser dette signalet coilen så denne kan indusere en gnist, noen ganger med innebygget tenningsforsterker, andre ganger med en egen ekstern tenningsforsterker. http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_sensor

Resten av tenningsanleget er ganske likt.

 

Det er også noe som heter hall-giver(uttales håål), denne er noe mere avansert, men sammen med tenningsmodulen gjør den samme jobben som en induktiv giver. http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

 

Etterhvert kommer det tomme fordelere, med kun rotor i, og induktiv føler på veiv og/eller kamaksling, tenningsforskyvninga foregår i tenningsmodulen, eller styreenheten, så forsvinner hele fordeleren, man får tenningsanlegg med 1 coil per sylinder, eller en coil per 2 sylindre(dobbeltcoil).

 

Tenningsstyring som er kobla sammen med innsprøytning eller felles styreenhet er også ganske vanlig.

 

Nå er vi grovt sett kommet dit vi er i dag, og neste blir innsprøytningsanlegg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsprøytning:

 

De første innsprøytningsanleggene for bensin, er mekaniske systemer som minner mye om dieselinnsprøytning, høytrykkspumpe, dyser og slikt, mercedes brukte det på sine sportsbiler f. eks. .

 

Bosch D-jetronic:

Eneste jeg vet om som brukte dette er Volvo, på B20E, i 144 og p1800E(S).

Dette var ett elektronisk system, med trykkføler for manifoldtrykk. Dette systemet jobber ut i fra manifold trykket, temp, spjeldbryter.

Minner litt om systemene med MAP-sensor, men litt tidlig ute.

 

Bosch K-jetronic:

Dette er mye brukt, ett hydraulmekanisk system, med Luft-mengdemåler, styretrykksregulator, elektrisk(ikke elektronisk) styrt kaldstartstilskudd.

Finnes på bl. annet Ford 2.8i, Xr3i, tidlige mb230E.

 

Bosch KE-jetronic:

Samme som K-jetronic, men med elektronisk styring av styretrykk, ofte lambda-sonde, elektrisk tomgangsregulator og elektronisk styrt kaldstartstilskudd.

Finnes på Ford RS-Turbo, MB 200E-300E++ seinere modeller, VAG har en del av det, på f. eks GTI, 2.3E, brukt til nærmere midten av 90 tallet.

 

Bosch L-jetronic:

Elektronisk innsprøytningssystem, med luftmengdemåler, jobber etter temp, luftmengde, spjeldposisjon og turtall.

 

Bosch LE-jetronic:

Samme som L-jetronic, men mere elektronisk styringer, tomgangsmotor, lambda er f. eks mulighetene.

Mye japanske biler som har disse to systemene under andre navn også.

 

Bosch LH-jetronic:

Lignende LE-jetronic, men med luftmassemåler med varmetråd istedenfor luftmengdemåler, eksempel Volvo`s F-motorer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Læraren min på VK1 bil fant dette og la det ut som lærestoff for klassen min. Jysla bra! :win

 

Kødder du?

 

Må prøve å fortsette denne tråden, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, og kanskje en idè å sitte med VK.1 og VK.2 bøkene foran seg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 year later...
Interessant tråd.

 

Har lest flere plasser der du, Granada3.0GL, nevner at ford sine efi motorer er selvlærende ut fra kjørestil. Lurer på hva du legger i det, og om det da er mulig å "oppdra" motorstyringa på forskjellig vis?

 

Ford sine motorstyringer lærs opp etter kjørestilen, dette skjer nok hele tiden, men vil skje fortere om man "sletter minnet", dvs. koble av batteriet 10 min eller noe.

 

Slik jeg har forstått det vil en bil som er hardere kjørt lettere gå for høy effekt enn økonomi og vice versa.

 

Dette gjelder de første EFI til ford, men gjelder nok alle nyere biler, bare litt andre kriterier.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår