Einar Skrevet August 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Er det mulig å få mer kraft ut med K-Jetronic? Selvfølgelig er det mulig Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Vitsen med "selvlærende" er ikke å få mer effekt om man kjører mer agressivt. Vitsen er å kompansere. Det heter vel noe som "Long term fuel trim". Tanken bak det, er at ola nordmann har ikke lyst å bytte alle tenningsdeler, dyser, m.m. like ofte som han fyller bensin. Ola Nordmann kjører helt til noe ryker, så drar han på verksted. Videre, kjører han gjerne på ferie i polen, der det er dårlig bensinkvalitet, m.m., dysene på bilen blir slitt med tidens tann, tennpluggene blir dårligere, tennpluggledningene blir dårligere, m.m. For at Ola Nordmann sin bil skal fungere, så er det en "Long term fuel trim". Dette brukes også i Volvo med feks b230f (LH 2.4). Det heter seg vel at det kan kompansere max 10-15% et sted. Med andre ord, kan du ikke la feks. long term fuel trim kompansere for ren e85 på tanken (da dette vil kreve 30% mer drivstoff!). Ellers, må jeg også nevne en ting: Det er avvik i alt... Dvs. ikke bare på bensinkvalitet, men dyse til dyse. Selv om bilen din ahr feks 4 bosch dyser, så har de en feilmargin/feiltoleranse på 5% eller høyere! De veldig dyre dysene har gjerne 3-4%. Så du har aldri en sinnsyk long term fuel trim til å "leke med". Videre, vil den aldri tjene effekt ved å tilpasse seg din kjørestil. Det den derimot kan gjøre, er å redusere effekten om bensinkvalitet er dårlig, om dyser er slitt, m.m. Det er vel i praksis symptomkurering, "plaster på såret". Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 Det heter seg vel at det kan kompansere max 10-15% et sted. Med andre ord, kan du ikke la feks. long term fuel trim kompansere for ren e85 på tanken (da dette vil kreve 30% mer drivstoff!). Det kommer helt an på motorstyringen. En del halvgamle biler tillater veldig stor long term fuel trim før det blir feilkode. I biler som er OBD2-kompatible SKAL det gis feilkode hvis long term-en overskrider 25%, men det betyr ikke nødvendigvis at ikke den kan strekke seg lenger. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.