Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Her er et spørsmål til dere som har litt skikkelig peiling. Holder på å bygge meg motor til merca (2.3`8V), og skal nå til å fixe komp. tenkte meg ned på enten lav 8 eller høy 7, men uansett åssen jeg løser dette enten smidde stempler eller ned dreide stempler eventuelt tykk pakning osv... så vil jo "squish" feltet bli ødelagt ?! har dette noe å si? Bilen skal forøvrig brukes litt til vanlig bruk og. Hadde mest lyst og gå for neddreide original stempler, men da vil de jo sannsynligvis bli dreid til de blir nesten helt flate. hvordan vil det bli med forbrennings kammeret da? dette har jo masse å si for motorens ytelse og gange ?! Gode svar mottas med stor takk :spin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Du kan komme mere enn langt nok med en tykkere topp toppakning. Det er folk som kjører med turbo på disse motorene uten og gjøre noe innvendig og de tar ut ca 250hk uten problemer etter det jeg vet om. Hvor mange bar har du tenkt og lade med? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Joda funker sikkert greit med orignal motor på 0,5 bar og rundt 200+ hk, men vil ha noe skikkelig når jeg først legger penger i det, vil ha 250+ (stabilt) og regner med å må kjøre 1 bar for å få det. alle mener her at jeg skal bruke 16V motorene, men mener at 8V motorene er nærmest skudd sikre så vil bruke den da jeg ikke skal ha 400hk + . spørsmålet er ganske enkelt vist jeg dreier ned stemplene kommer jeg til å bli plaget med noe annet senere ?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Når du skal lade så mye ville jeg ha begynt og titte på smidde stempler hvertfall, underspyling er heller ikke dumt. Grunnen til at "alle" anbefaller deg 16v motoren er at den har smidd innmat fra før pluss at den er ca 180hk originalt. Lader du 0.5bar på den har du ca 250hk +/-. Dessuten er den et bedre utgangspunkt til og begynne med. Kan ikke stempelkronen bli hveldig tynn hvist man dreier ned da? Du skal sikker ikke dreie så mye men et par millimeter går jo fort bort. Da er det lettere og smelte stempelkronen ved overlading. Jeg ville ha satset på en tykkere kopper toppakning for og få ned kompen. Hvilken bil er det snakk om her da, 190? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Ja lurer litt på smidde stempler, men da blir det jo fort råder +++ og er veldi få om ingen som skaffer dette her jeg bor :/ Underspyling etter montert ??? åssen funker det liksom ? Og uansett begynner vi å snakke DYRE ting da. er 190E ja, kjedelig med 16V turbo det har jo alle. Blir vel kanskje litt tynn ja må se litt på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Ja lurer litt på smidde stempler, men da blir det jo fort råder +++ og er veldi få om ingen som skaffer dette her jeg bor :/ er 190E ja, kjedelig med 16V turbo det har jo alle Alle og alle, er vel forsvinnende få i norges land. Det går noe 2.0 og 2.3 8v turboer rundt om kring også da. Hvist det er aktuelt med stor påkostninger er det jo bra og ha et solid utgangspunkt og begynne med. Meld deg inni 190klubben, ligger et par prosjekter på forumet der pluss at det er en gedigen ekspertise på disse bilene ;) Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Problemet er vel egentlig det at det er umulig å få tak i disse motorene her oppe og om man skulle finne en så tar de "UFO" prisen for de. Men om jeg borrer litt hiver i smidde mahle stempler og balanserer veiv og råder å kommer ned på ca 8.0 i komp så tipper jeg at det skal gå fint med 1 bar og ca 250hk + Hva bare dette med "squishen" for bilen skal som sagt kunne kjøres ikke bare på maks ladde trykk å høye turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Squishen har "mest" for seg når vi snakker biler som skal gå billig og rent! For en høy ytelsesmotor blir det noe annet! Er ikke så viktig å få forbrent absolutt alt der! Fungerer veldig bra å kjøre med flat topp stempel også! Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Squishbandet i toppen kommer nesten i kontakt med stemplet når dette er ved TDC. Noen av grunnene til at man bruker squishbands er for å få klemt luft/bensin-blandinga inn imot tennpluggen for å gi størst mulig odds for antenning og forbrenning, dernest at den kraftige turbulensen som oppstår idét stemplet nærmer seg squishbandet bidrar til enda bedre forstøvelse/fordamning av bensinen, noe som gir bedre forbrenningseffektivitet -> BSFC -> mere hester for samme mengden drivstoff. En motor med et riktig squish-oppsett kan tåle like mye ladetrykk på 92-oktan som en annen motor med dårlig/ingen squish gjør ved 98. EDIT: Gode squishbands gir også bedre temperaturkontroll, som Ben are nevner. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Squishen har "mest" for seg når vi snakker biler som skal gå billig og rent! For en høy ytelsesmotor blir det noe annet! Er ikke så viktig å få forbrent absolutt alt der! Fungerer veldig bra å kjøre med flat topp stempel også! Altså jeg kan med stor ro handle flate smidde stempler for å få rett komp. Ser du er fra disse trakter har vel kanskje en ide på hvor de får tak i sånt, har nordic motor her men de er utrulig lite service rettet så viss jeg ikke må handler jeg ikke der!! Klarer meg vel greit uten underspyling så lenge jeg holder meg under 300hk ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Squishbandet i toppen kommer nesten i kontakt med stemplet når dette er ved TDC. Noen av grunnene til at man bruker squishbands er for å få klemt luft/bensin-blandinga inn imot tennpluggen for å gi størst mulig odds for antenning og forbrenning, dernest at den kraftige turbulensen som oppstår idét stemplet nærmer seg squishbandet bidrar til enda bedre forstøvelse/fordamning av bensinen, noe som gir bedre forbrenningseffektivitet -> BSFC -> mere hester for samme mengden drivstoff. En motor med et riktig squish-oppsett kan tåle like mye ladetrykk på 92-oktan som en annen motor med dårlig/ingen squish gjør ved 98. EDIT: Gode squishbands gir også bedre temperaturkontroll, som Ben are nevner. takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Ja flattopp fungerer bra! angående stempler kan du ta kontakt med SHS performance i tromsø! Men du må regne med rundt 10K for 4 stk. Underspyling er ikke noe som helst å bruke energi på om du handler skikkelige stempler! Uansett om du skal over 600hk eller mere! Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Uansett om du skal over 600hk eller mere! Mener du virkelig dette? på en 4syl 2.3 motor? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Ja flattopp fungerer bra! angående stempler kan du ta kontakt med SHS performance i tromsø! Men du må regne med rundt 10K for 4 stk. Underspyling er ikke noe som helst å bruke energi på om du handler skikkelige stempler! Uansett om du skal over 600hk eller mere! Handle så dyre stempler må jeg vel handle nye råder også?! :( blir dyre ting ettervært detta! men takk for gode svar:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf1600TIC Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Mener du virkelig dette? på en 4syl 2.3 motor? Det volvo folket sier om 2.3 4syl. motorer stemmer som regel :m'm: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.