Gå til innhold

Subaru vs Volvo motorer

Ranger emnet


Flave

Anbefalte innlegg

Høye kilometerstander er ikke noe problem med Volvo-motorene ihvertfall..

Ta min for eksempel, B23A, 2.3 liters motor fra '83, gått 345.000 nå, og den er fremdeles som ny føler jeg.. Starter lett som bare det, bruker nesten ikke olje og alt er i tipp-topp orden.. kompresjon og alt.

Men vet jo om mang en Volvo som har gått langt over 500.000, og flere som er over millionen og..

 

Kristian S. sin sølvpilens gamlemotor hadde runda 524.000 vel, en '92-modell.

 

 

Har null peiling på Subaru men..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal forsøke å holde oss på et saklig nivå uten å begynne å krangle så kan dette være en artig og muligens lærerik diskusjon.

 

Egentlig et ganske vanskelig spørsmål.

Det kan fort bli slik at vi sammenlikner tidligere tiders Volvo-motorer med dagens Subaru-motorer og det blir jo ikke nødvendigvis riktig.

 

Vi må derfor ta utgangspunkt i en sammenlikning av epler og epler.

 

Videre må vi huske på at en motors slitestyrke avhenger av forhold som effektuttak (trimmingsgrad), vedlikehold (oljeskift) stabilitet i blokka, smøresystemets godhet osv.

 

En annen ting som er viktig å huske på når man ser på tilbakelagte kilometer er hvor lenge selve bilen rundt motoren holder sammen. Det hjelper jo lite med en motor som kan gå to millioner kilometer hvis bilen evaporerer etter hundreogfemtitusen kilometer...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en volvo 245GLT, med B230E motor som har gått 365.000, motoren er nesten som ny ennå.

Bruker ikke olje, ikke tikkern, og starter lett som bare det.

Skal love dere at den bilen blir brukt som bare faan.

Får smake turtallssperre bare så det er sagt, og hva den bakakselen er laget av, det er søren meg ikke lett å si.

Den har drept mangt et bakdekk siden jeg fikk førerkort.

bare så synd at det er som en landbruksmaskin å kjøre da.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en volvo 245GLT, med B230E motor som har gått 365.000, motoren er nesten som ny ennå.

 

Skeptisk, starter lett og går bra gjør den sikkert men nesten som ny? neppe.

 

Her er det stort grunnlag for en usannsynelig usakelig diskusjon som fører til at denne tråden blir stengt, som et hav av mange andre slike tråder.

Men hvist folk holder seg sakelig så går nok dette bra. For og finne ut hvilke biler/motorer som er best på tvers av bilmerker og modeller bør man ha statistikk som begrunner dette. Det kan f.eks være statistikk over hvilke biler som har vært hentet inn av bergingsbil eller lignende men det sier bare hvilke biler som har blitt hentet inn, ikke hva som feiler bilene for oftest. Det er og alltid noen som har hørt om en bil som har stoppet pågrunn av en påstått feil av eier eller lignende som gjerne gjenforteller det her med litt mangelfull informasjon som kan villede hele diskusjonen.

 

Dessuten, utrolig mye har skjedd på bilfronten bare de siste 20 årene så og dra en direkte sammenligning mellom motorer er vanskelig bare pga dette. Men uansett, ta en subaru og en volvo motor med tilnærmet lik triminginsgrad og teknologi og hvist de motorne blir identisk kjørt og vedlikeholdt tror jeg ikke det vil skille så mye på levetiden på hver motor.

Det har for oftest noe med hvem som har den og hvordan den blir kjørt.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokt sagt zoom zoom. Dette er vanskelig. Jeg vet at Volvos hvitmotorfamilie er av god og stabil konstruksjon. Subaru kjenner jeg ikke så mye til, men en boxermotor har mange fordeler i form av kort og stabil veiv, trolig et stabilt veivhus og vibrasjosfri gange. La oss anta at ingen av motorene lider av utilstrekkeligheter i smøresystemet, eller at de har mangelfulle legeringer i sylinderløp osv. Tror faktisk at det blir temmelig dødt løp jeg gitt. To vilkårlige biler som begge har gått tohundretusen kilometer har neppe hatt de samme forutsetningene underveis og det blir derfor utenforliggende forhold som bestemmer hvilken av motorene som havarerer først.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en volvo-motor ute i garasjen min som har gått 1,4mill... Da havarerte et rådelager.. 230k hvis noen lurer!

 

edit.. føler på meg at dette vil bli nok en volvo vs et eller annet tråd.. Har ingen erfaring med subaru motorer så jeg komenterer ikke videre utover dette..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jackinbox: Sier ikke at volvo er best men, det jeg tror er at volvo har mest slite sterker motorer enn Subaru! Kjenner mange av folka mine som kjører volvo 240/740 o.l som har gått langt over 400.000. Pluss så er om dagen, guiness record bok: Volvo har recorden med lengst KM teller, husker ikke tallet, men gått jævligt langt for å si det sånn!!!

 

 

 

Denne gangen handler der ikke om hvem som har best firehjulstrekksystem, men de mest slitesterek motorene. Hvilken motorer tåler høyest km.stand

Noen som har en gammal volvo eller subaru med høy km.stand her??

 

Volvos rekkemotorer eller subarus boksermotorer hva sier dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en gammal volvo eller subaru med høy km.stand her??

 

Fatter'n har en Volvo 145 herregaardsvogn 1969 mod med 760k på telleren.

Bilen har kjøreegenskaper som en punktert utedass så mann får aldri overbelasta motoren.

Denn går sikkert en million.

Volvo BM 430- 76 mod

Volvo 242 Deluxe 78 mod

Zetor 92 L 84 mod

Fordson Major 66 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår