bassmania Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Hei. Jeg sitter i bilen hverdag og irriterer meg over 60-grensa i Oslo(tr.heims veien og Ring3), jeg konsentrer meg veldig mye om å holde farten, enn det jeg gjør av kjøringa! Fordi, blir jeg tatt i 80 km/t, i en vei som egentlig er en 80 sone, så får jeg 4200 kr i bot og 2 prikker!!! Og for er dette helt :O Uansett, 60-grensa i oslo kalles for "miljøfartsgrense". Dette er for å redusere piggdekk støvet som blir sluppet ut i lufta, men i oslo er det nesten ingen som kjører med piggdekk! Så det er rart at de setter ned farten på veier som er veldig travle!! Burde det ikke bare være bot for de som bruker piggdekk og kjører over 60 km/t? Og burde det ikke da være en miljøbot(på noen par hundre), istedet for fartsbøter(og evt.prikk(er))?! Jeg mener, de som ikke bruker piggdekk, hvorfor skal de da lide?? Veien er jo egentlig en 80-sone, og ikke 60-sone!!! Pengen som går til staten, hvor havner de? hvis dette kalles "miljøfartsgrense" brude ikke pengene som blir tatt fra oss bilister som kjører for "fort", gå til noe som gjør miljøet bedre?(luftrenseanlegg, bedre vedlikhold av veier og områdene rundt veiene, plante nye trær osv.) Jeg har på en følelse at disse pengene ikke går til det!!!:/ Siter 2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT 2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Uansett, 60-grensa i oslo kalles for "miljøfartsgrense". Dette er for å redusere piggdekk støvet som blir sluppet ut i lufta, men i oslo er det nesten ingen som kjører med piggdekk! Så det er rart at de setter ned farten på veier som er veldig travle!! Burde det ikke bare være bot for de som bruker piggdekk og kjører over 60 km/t? Pengen som går til staten, hvor havner de? hvis dette kalles "miljøfartsgrense" brude ikke pengene som blir tatt fra oss bilister som kjører for "fort", gå til noe som gjør miljøet bedre?(luftrenseanlegg, bedre vedlikhold av veier og områdene rundt veiene, plante nye trær osv.) Jeg har på en følelse at disse pengene ikke går til det!!!:/ Alt dette koker egentlig ned til en ting: Større inntekter til staten. Det er mere å tjene på å gi mange mennesker fartsbøter, enn å gi noen få gebyr for piggdekk. Det medfører dessuten mer arbeid mhs til kontroll av de få piggdekkbrukerene. Det er ikke mye av inntektene som går med til vedlikehold av omgivelser og vei. Mesteparten går vel til kollektivtrafikken, samt operahus o.l. Har man valgt å bosette seg i Oslo, så får man leve med det. Sannheten er trist, derfor bor jeg utenfor byen...Og ja, det ER galskap med 60-sone på disse veiene. Forresten, vet du hvor de pleier å ha kontroller langs ring 3 nå i vinterhalvåret i forbindelse med 60-grensen? Jeg har bare sett dem på Fornebu på andre siden av byen, ser dem sjelden mellom Ryen og Grorud når jeg kjører der på dagtid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Alt dette koker egentlig ned til en ting: Større inntekter til staten.Det er mere å tjene på å gi mange mennesker fartsbøter, enn å gi noen få gebyr for piggdekk. Det medfører dessuten mer arbeid mhs til kontroll av de få piggdekkbrukerene. Det er ikke mye av inntektene som går med til vedlikehold av omgivelser og vei. Mesteparten går vel til kollektivtrafikken, samt operahus o.l. Har man valgt å bosette seg i Oslo, så får man leve med det. Sannheten er trist, derfor bor jeg utenfor byen...Og ja, det ER galskap med 60-sone på disse veiene. Forresten, vet du hvor de pleier å ha kontroller langs ring 3 nå i vinterhalvåret i forbindelse med 60-grensen? Jeg har bare sett dem på Fornebu på andre siden av byen, ser dem sjelden mellom Ryen og Grorud når jeg kjører der på dagtid. bare å kjøre østre aker istedet for trondheimsveien..er 80 på østre aker..med mindre de har endra det siden igår kveld..hmm..på trondheimsveien er det jo photoboks rett før bom-stasjonen..ellers pleier de å stå oppe ved brua der det er fartsmåler..på en av de bruene står dem med lasern..så står politibilen/motorsykkelen på toppen ved brua ved statoil på bjerke..og når de stopper deg så har dem bussfelt og slikt å stå på så det ikke forstyrrer annen trafikk..åssen jeg vet dette?egen erfaring..hmm.. Siter ✔Mercedes C220cdi 2009 ✔Mercedes E220cdi 2007 ✔Mercedes S320 2000 __________________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chiller Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Hvor blei du tatt? Hva slags måling (laser, radar, bil...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 norge igjenn på sitt beste. tanter uten lappen som styrer veidistriktet her til lands! Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassmania Skrevet Desember 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 er vel ikke lenge til E6 får en såkalt miljøfartsgrense!;) store trefelts motorveier med 60-sone!! Alt staten gjør for å bedre luftkvaliten!! Eller som prosjektleder Sondre Meland i Statens vegvesen Region øst sier "Bedret luftkvalitet i Oslo vil gi mange barn og voksne med luftveislidelser en bedre hverdag, særlig vinterstid." Kanke vi også ha det i sommertid, da blir jo lufta enda bedre;) Og på luftkvalitet.info står det også "En spørreundersøkelse etter prøveprosjektet viste at så mange som 4 av 5 beboere syntes miljøfartsgrense er et akseptabelt tiltak for å bedre luftkvaliteten i området." For å si det sånn, alle jeg har spurt hittil, som faktisk kjører bil, misliker miljøfartsgrensen! så jeg lurer på om de 4 av 5 beboere som ble spurt var gamle tanter;) Staten hater billister, særlig i Oslo! SV kan brenne!!!!!! Siter 2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT 2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janson Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Etter hva jeg har merket så har den senkede fartsgrensen bare økt køkjøringen og minsket flyten i trafikken.. Kan ikke tenke meg at det er noe bedre enn piggdekk i 80km/t.. Siter Of all the things I've lost, I miss my mind the most. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 har ingenting med miljø å gjøre i det heletatt! Hvorfor har vi piggdekk avgiften når såkalte evneveike folk sliter med helsa?! da burde man jo helle rkute ut piggdekka helt! men istedet kan vi jo heller punge ut litt cash så kan du jo LOVKLIG forurense videre og ola nordmann med brokkoli hoster videre. Dette er bare tull! Syns norge skal rulle inn med den jeg vil redde verden oppførselen sin. hjelper ikke at vi sparer miljøet med 0.00002% mens resten av verden gir faen! jeg har den dag i dag fortsatt dårlig tid på veien. 60 sona resulterer bare at folk kjører 40 istedet. for mange idioter kjører alerede 60 i 80 sona Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zel Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Årsaken til miljø grensen på Ring 3 er testene på riksvei 4. Det ble i fjor bevist mye mindre sveve størv på Riksvei 4 når fartsgrensen ble redusert. Derfor er det slik på Ring 3 nå. Så har dem i samme momang funnet ut at piggfrie dekk også sliter volsomt på asfalten. Ikke så mye som piggdekk, med mye mer en sommerdekk. Det er to store forskjelder på disse to veiene. Dette kan føre til at det blir 80 km på Ring 3 neste år. Riksvei 4 har stort sett pendler trafikk som kommer fra Hakkadal og utover, Lillestrøm, Skedsmo osv. Dette er det jeg vil kalle (Uten å ha noen bevis så det er jo sysning) Piggdekk brukere. Så ved å senke fartsgrensen blir det vesentlig mye bedre. Ring 3 har jo for det meste trafikk fra Asker, Bærum og østkanten. Altså piggfrie biler. Trafikk tettheten er jo også mye større. Så når du setter ned hastigheten beholder du bilene lenger på veien med samme antall biler som kjører inn på den. Altså tettere trafikk = Mer svevestøv. Så det kan hende at du slipper å irritere deg over dette til neste år. Bassmania: Ikke for å være frekk, for jeg forstår din frustrasjon, men! Hvis du må konsentrere deg veldig for å holde 60 km så er ikke dette så bra. Du skal jo klare å holde farts grensa. Alle skal jo klare dette uten å bli uopmerksomme på trafikken rundt seg. Siter Audi RS2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Det er jo FrP og Høyre i Oslo, er dere sikre på at det er staten og ikke kommunen som har innført dette? Uansett, enig på enkelte punkter, det blir mye kødannelser der om dagen og det er langt verre å stå på tomgang enn å kjøre i 80. Ganske idiotisk at de har piggdekkgebyr i tilegg til miljøfartsgrense, ja. Det er bare et påskudd til å få mer penger inn og lavere hastigheter. Om noen år er Ring 3 40-grense hele året. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Årsaken til miljø grensen på Ring 3 er testene på riksvei 4.Det ble i fjor bevist mye mindre sveve størv på Riksvei 4 når fartsgrensen ble redusert. Derfor er det slik på Ring 3 nå. Så har dem i samme momang funnet ut at piggfrie dekk også sliter volsomt på asfalten. Ikke så mye som piggdekk, med mye mer en sommerdekk. Det er to store forskjelder på disse to veiene. Dette kan føre til at det blir 80 km på Ring 3 neste år. Riksvei 4 har stort sett pendler trafikk som kommer fra Hakkadal og utover, Lillestrøm, Skedsmo osv. Dette er det jeg vil kalle (Uten å ha noen bevis så det er jo sysning) Piggdekk brukere. Så ved å senke fartsgrensen blir det vesentlig mye bedre. Ring 3 har jo for det meste trafikk fra Asker, Bærum og østkanten. Altså piggfrie biler. Trafikk tettheten er jo også mye større. Så når du setter ned hastigheten beholder du bilene lenger på veien med samme antall biler som kjører inn på den. Altså tettere trafikk = Mer svevestøv. Så det kan hende at du slipper å irritere deg over dette til neste år. Bassmania: Ikke for å være frekk, for jeg forstår din frustrasjon, men! Hvis du må konsentrere deg veldig for å holde 60 km så er ikke dette så bra. Du skal jo klare å holde farts grensa. Alle skal jo klare dette uten å bli uopmerksomme på trafikken rundt seg. At det er mindre svevestøv kan kanskje ha noe med det at relativt mange dropper å kjøre rv 4 og kjører østre aker istedet? Merket det umiddelbart etter at miljøfartsgrensa kom på rv 4 at trafikken ble merkbart mindre der.... Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zel Skrevet Desember 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2006 Kjører østre aker hele året selv. Jeg merker ikke noe mer trafikk. Jeg kjøere jo imot strømmen da. De skal jo sies. Det jeg skulle frem til er følgende: Da det med stor sansynlighet ikke kommer til å bli noe mindre svevestøv, så kan de være at det er 80 igjen neste år. Selv tviler jeg på at en foto boks og lavere hastighet har noe med penger og vranghet for å irritere oss å gjøre. Tror heller det har noe med alle barnefamiliene som skriver brev til kommunen å gjøre. Så kan man jo spørre seg om Ring 3 var der før de flyttet dit( jeg tror vel det) Så da burde de ha vist bedre! Siter Audi RS2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.