Gå til innhold

H4 Xenon ombyggingsett

Ranger emnet


ChrML

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Vurderer å skaffe et H4 Xenon ombyggingsett for bil til mopeden min for et litt bedre framlys :). Har sett at 35W pærene lyser veldig godt, men før jeg eventuellt bestiller, er nærlys og fjernlys i samme pære? Det er ganske nødvendig at det er for at monteringsmåten min skal funke. Har fra før montert en H4 Halogenpære på 65W som lyser ganske godt og har nærlys og fjernlys i samme pære (3 tilkoblinger, felles minus og en pluss for nær og en for fjern).

 

Hvordan funker tilkoblingene til H4 Xenonpærene da med tanke på omformerboksen og det? Har en bryter på mopeden som skifter mellom nær og fjernlys, dvs tre ledninger hvor en av dem er spenningen inn og to går ut, en for nærlys og en for fjernlys. Er det tre tilkoblinger på omformerboksen da hvor den ene er minus og de to andre er pluss, en for nær og en for fjern?

 

Hvis det er tilfellet trenger jeg to releer (en for nær og en for fjern) som er koblet gjennom tenninga, bryteren og tilbake til minus. Så kobles plussen fra batteriet gjennom begge releene og til hver sin inngang på omformeren og minusen på omformeren til minusen på batteriet.

 

Hvor kan jeg få kjøpt små releer som takler startstrømmen omformerene trekker og er tilkoblingene til omformeren sånn som jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

 

Vurderer å skaffe et H4 Xenon ombyggingsett for bil til mopeden min for et litt bedre framlys :). Har sett at 35W pærene lyser veldig godt, men før jeg eventuellt bestiller, er nærlys og fjernlys i samme pære? Det er ganske nødvendig at det er for at monteringsmåten min skal funke. Har fra før montert en H4 Halogenpære på 65W som lyser ganske godt og har nærlys og fjernlys i samme pære (3 tilkoblinger, felles minus og en pluss for nær og en for fjern).

 

Hvordan funker tilkoblingene til H4 Xenonpærene da med tanke på omformerboksen og det? Har en bryter på mopeden som skifter mellom nær og fjernlys, dvs tre ledninger hvor en av dem er spenningen inn og to går ut, en for nærlys og en for fjernlys. Er det tre tilkoblinger på omformerboksen da hvor den ene er minus og de to andre er pluss, en for nær og en for fjern?

 

Hvis det er tilfellet trenger jeg to releer (en for nær og en for fjern) som er koblet gjennom tenninga, bryteren og tilbake til minus. Så kobles plussen fra batteriet gjennom begge releene og til hver sin inngang på omformeren og minusen på omformeren til minusen på batteriet.

 

Hvor kan jeg få kjøpt små releer som takler startstrømmen omformerene trekker og er tilkoblingene til omformeren sånn som jeg tror?

 

Det finnes to typer h4 xenonkonverteringskit. Det ene har xenon både på fjern og nærlys, mens det andre har halogen på fjernlys. Det skal være plug and play, er en kontakt som er formet som en h4-sokkel, slik at det bare er å plugge den rett i kontakten. H4d (bixenon) har i tillegg et rele som styrer pæren i rett posisjon(nær/fjernlys). Denne skal kobles til batteriet.

 

Men moped? er ikke det 6 volt da?

VW golf V 1.9TDi Sportline-05

x BMW 320d-01

x Nissan Primera SRi-97 (R.I.P.)

x Nissan Primera "gt"-98

x Nissan Sunny 1.4lx-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut moped xenon prosjektet jeg hadde under mopedtiden.

http://tormorgan.be/Moped/monteringstips/monteringstips_xenonlys%20moped.htm

 

Det du skal vite er at du MÅ ha 12volts batteri.

Og du MÅ ha større enn det originale 4Ah batteriet ettersom ballasten spiser strøm under oppstart av pæren.

Det som skjer er at ballasten trekker det som er å trekke av strøm i oppstarten og lampen vil holde seg i gang under drift når mopedens dynamo lader. MEN, dynamoen lader ikke nok til å lade batteri samtidig som den leverer strøm til ballastet. Så du får problemer når du evnt dauer mopeden og skal starte den igjen. Tom for strøm.

 

Mopeden jeg hadde hadde også større dynamo på 80watt enn de fleste mopeder som ligger på 65watt.

 

Men du må ha lykke til med prosjektet.

Du skal hvertfall vite at den originale 35watts pæren i mopedene blir som et stearinlys i forhold til 35watts xenonpære :)

35w%20fjernlys.jpgxenonlys%20varm.jpg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?art_no=167&trace=kat&bid=1 <- Slike pærer funka veldig bra for meg på mopeden, det er ikke slike vanlige drittpærer som er "xenox-look" med farga glass, disse funker faktisk mye bedre enn vanlige halogenpærer, billig var det også:)

Ble godt fornøyd med lyset på mopeden min etter jeg bytta til disse

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår