Gå til innhold

Surr med Eu kontroll -Hjelp

Ranger emnet


Sulliken

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på etterkontroll hos et annet verksted,, verksted 2, og den hadde ingen mangler, og verkstedet nektet å ta avgasstest, med bakgrunn i at registerreima burde skiftes nå, etter intervallen. Likte ikke måten de heisa opp bilen på, ene jekkfestet, var marginalt ytterst på jekken dems, rimlig hasardiøst, helt på grensa til å falle av, jeg kommenterte det, men det var visst ingen fare mente de.

 

Skulle de ta avgasstest, måtte jeg skrive under på et skjema der jeg ikke holdt de ansvarlig for motorskader.

 

Så overhører jeg telefonsamtale verksted 2 har med det jeg tror er biltilsynet, der det snakkes om at verksted 1 har drivet og diktet om bilen min. Og at den ikke burde hatt noen anmerkning på forhøyd avgass, og at det heller ikke burde vært tatt avgasstest, men en visuell test, og kun avgasstest hvis bilen sotet mye, noe den ikke gjorde.

 

De mener verksted 1 ikke har brukt sunn fornuft i forhold til tolkning av regelverket.

 

Så ringer jeg verksted 1, som etter min samtale, ringer verksted 2, og de har en samtale..

 

Så drar jeg til verksted 1, verksted 1 mener jeg lyver dem midt opp i trynet når jeg sier verksted 2 har ment de ikke behøvde ta noen avgasstest, men bare godkjenne bilen ved å skrive ned verdien, eller ta en visuell test, og sette 0.

Jeg blir forbannet på verksted 1, og reiser derfra i sinne.

 

 

Verksted 1 sier at de alltid måler avgass , uansett med apperat, uten å gjøre noen visuell test først.

 

Etterpå ringer jeg til verksted 2, som sier verksted 1 lyver, fordi verksted 1, skal ha sagt til verksted 2, at de utfører avgasstest på samme måte som dem, med visuell test først, så rusing og avlesing, hvis den visuelle testen avdekker mye soting.

 

 

Tilslutt sier verksted 2 at skal de utføre avgasstesten, må jeg skrive under på at jeg ikke holder de ansvarlig for motorskader. Er dette normalt?

 

Råd for å komme ut av denne suppa her?

 

Noen som vet dette med visuell i forhold til apperat test og hva som er vanlig?

 

Hva er normal pris for etterkontroll når avgass test skal gjøres i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen på etterkontroll hos et annet verksted,, verksted 2, og den hadde ingen mangler, og verkstedet nektet å ta avgasstest, med bakgrunn i at registerreima burde skiftes nå, etter intervallen. Likte ikke måten de heisa opp bilen på, ene jekkfestet, var marginalt ytterst på jekken dems, rimlig hasardiøst, helt på grensa til å falle av, jeg kommenterte det, men det var visst ingen fare mente de.

 

Skulle de ta avgasstest, måtte jeg skrive under på et skjema der jeg ikke holdt de ansvarlig for motorskader.

 

Så overhører jeg telefonsamtale verksted 2 har med det jeg tror er biltilsynet, der det snakkes om at verksted 1 har drivet og diktet om bilen min. Og at den ikke burde hatt noen anmerkning på forhøyd avgass, og at det heller ikke burde vært tatt avgasstest, men en visuell test, og kun avgasstest hvis bilen sotet mye, noe den ikke gjorde.

 

De mener verksted 1 ikke har brukt sunn fornuft i forhold til tolkning av regelverket.

 

Så ringer jeg verksted 1, som etter min samtale, ringer verksted 2, og de har en samtale..

 

Så drar jeg til verksted 1, verksted 1 mener jeg lyver dem midt opp i trynet når jeg sier verksted 2 har ment de ikke behøvde ta noen avgasstest, men bare godkjenne bilen ved å skrive ned verdien, eller ta en visuell test, og sette 0.

Jeg blir forbannet på verksted 1, og reiser derfra i sinne.

 

 

Verksted 1 sier at de alltid måler avgass , uansett med apperat, uten å gjøre noen visuell test først.

 

Etterpå ringer jeg til verksted 2, som sier verksted 1 lyver, fordi verksted 1, skal ha sagt til verksted 2, at de utfører avgasstest på samme måte som dem, med visuell test først, så rusing og avlesing, hvis den visuelle testen avdekker mye soting.

 

 

Tilslutt sier verksted 2 at skal de utføre avgasstesten, må jeg skrive under på at jeg ikke holder de ansvarlig for motorskader. Er dette normalt?

 

Råd for å komme ut av denne suppa her?

 

Noen som vet dette med visuell i forhold til apperat test og hva som er vanlig?

 

Hva er normal pris for etterkontroll når avgass test skal gjøres i tillegg?

 

 

Hvis du har en dieselbil så er dette et standard skjema utarbeidet av bilbransjeforbundet.

 

Røykgasstest skal alltid tas.

 

vanlig pris på røykgasstest er 50-150 kr og på etterkontroll det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det går bra, det første verkstedet pinte motoren min, som var helt kald, stått i 4 timer, på full gass, helt uten videre, etter at jeg hadde ventet 1 time etter de egentlig skulle vært ferdig med kontrollen, sikkert derfor den ikke klarte den første kontrollen. Virker som enkelte verksteder ikke har respekt for andre sin eiendom, eller bare gir faen, eller håper at de ødelegger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man måler avgasser på dieselbil må man holde full gass i en liten stund..Men jeg tror da bilen skal være varm.

 

Men di fleste verksted vegrer seg når di ser at reg.reima skulle vært skiftet o.l da den kan ryke under rusinga og forårsake motorhavari med alvorlige følger..

 

Men om det er krise, så tror jeg det kan settes en 4'er i feltet for avgassmåling(på kontrollseddeln) Og den står for at målingen ikke kunne utføres blabla..

 

 

Men om det er tid for reg.reim skifte burde du prioritere å få den skiftet :-)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er tid for reg reim etter fem år, men jeg tror den holder enda et par år til, forrige reim hadde sittet i 90 tusen km, og den så veldig fin ut da. Tror de klarer 120 tusen km.

 

audi skal ha 8700 for jobben:) Egentlig bare de jeg stoler på til å ta en slik jobb, og selv da krever jeg å få alle brukte deler tilbake. Alternativet er å gjøre det selv. Men det er fint med garanti og forsikring.

 

Audi skiftet reim på en annen bil jeg bruker, og den røyk reima nesten på, etter bare 25 tusen km. Bare flaks forhindret det å gå galt, pga av en krafti ulyd når reima dro seg mot strammeren som satt bom fast, og jeg skal nesten banne på at de brukte opp igjen den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man måler avgasser på dieselbil må man holde full gass i en liten stund..Men jeg tror da bilen skal være varm.

 

Men di fleste verksted vegrer seg når di ser at reg.reima skulle vært skiftet o.l da den kan ryke under rusinga og forårsake motorhavari med alvorlige følger..

 

Men om det er krise, så tror jeg det kan settes en 4'er i feltet for avgassmåling(på kontrollseddeln) Og den står for at målingen ikke kunne utføres blabla..

 

 

Men om det er tid for reg.reim skifte burde du prioritere å få den skiftet :-)

 

 

Hva med å dytte noe gulvmatter litt ekstra under gasspedalen? Eller stripse fast en trekloss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man måler avgasser på dieselbil må man holde full gass i en liten stund..Men jeg tror da bilen skal være varm.

 

 

 

Verksteder med hodet på rett plass gjør ikke dette, de jeg bruker til EU-kontroll sier rett og slett at de ikke er interesert i ødelegge så mye som en motor. Så lenge det ikke ryker svart når de prøvekjører blir det notert et pent tall.

Mitsu-verkstedet måler, men de ruser veldig forsiktig, tipper 3500rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he,

fy faen for ei suppa. Synes mest synd på deg som eier.

Om bilen din ryker alt for mye så må en avgass test foretaes. Man kan godt ta en visuell kontroll på avgassen om det ikke er noe tegn til røyk.

Og for å få en fullstending måling på opasiteten så ruser man på fult trykk, dieselpumpa har turtallssperre, så dette skal kunne holde. Men som sagt, er reima uhorvelig dårlig, så er det nok noen som vegrer seg for å gjennomføre en slik test.

Men disse 2 verkstedene må jo være langt i fra klok.

Som det ble nevnt her, dra på Biltilsynet og legg frem saken. De er upartisk.

Du skal huske at det ikke verkstedene som skal tjene noe spesielt på eu kontroll, de gjør kun en tjeneste som Statens Vegvesen har bedt de om å gjøre pga de ikke har ressurser til å ta alle bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å utlevere noen verksteder, den ble godkjendt, jeg syns det var litt unødvendig, at de ruste den 5 ganger på max, den første målina viste ca 1,7, så sank den gradvis til 1,2, men de fikk iallefall gjort det 100% etter boka, med så mange målinger apperatet krevde for å skrive ut en "riktig" kvittering.

 

Det siste verkstedet hadde en feit lapp på veggen fra biltilsynet, der det sto at de hadde tatt en stikkprøve på et 20 talls biler fra det verkstedet, som var blitt godkjendt uten å finne en eneste mangel. I samme stikkprøve vet jeg det var noen som mistet retten til Eu kontroll og andre som fikk advarsel. Så regner med at de ikke fortjener å bli hengt ut. Det som tok den første kontrollen hadde jeg ikke hatt noe imot å henge ut, men jeg gidder ikke slenge dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang regreim.. er ikke bare km den har vært på som teller.. men både km og alder.. si f-eks at den har interval på 90 tusen.. men det betyr ikke at om du kjører en mi i året at den kan sitte på lenge.. med andre ord 90tusen eller 4 år er utskiftningen anbefalt..

 

 

Jeg er egentlig enig, bortsett fra 5 isteden for 4 år, men det er mye jobb å skifte dieselpumpereim &strammer, registerreim og strammer, vannpumpe, simringer, bolter, osv..

 

En annen ting er at det fint går å kjøre 120 tusen kilometer fordelt på 2 år.

 

Tror det sliter mye mindre på reima enn 90 tusen på 5 år.

 

Vet om en bil med samme motor som reima røyk før 90 tusen, men det koster snart like mye å skifte reim, som ny topp til motoren.. Er så jeg vurderer å skifte den selv snart og bestille spesialverktøy fra tyskland.

 

har kjøpt ElsaWin, er det noen som har kjennskap til om det er beskrivelse på jobben der?

 

Jeg tror 6 år og 120 tusen kilometer burde holde jeg da. Er automatisk strammer, så burde ikke være feilstrammet og det hjelper mye.

 

Sammenlignet prisene til Mekonomen i sverige og norge, og tok med valuta forskjellen også.

 

Tilsammen koster alt over (minus vannpumpe) 1980 NOk i sverige, og 2950 NOK i norge, ganske frisk forskjell. Mekonomen, må ha rå marginer skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår