Gå til innhold

Alle må ha refleksvest tilgjengelig i bilen fra 1 Mars

Ranger emnet

ssagat

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hvor er problemet med dette egentlig?

Det er et sikkerhetstiltak, får være måte på hvor mye idiotisk folk henger seg opp i..

Har en vest liggende i bilen og har hatt det lenge. Å stå i veikanten på fjellet midt på natta er ikke akkurat morro, så skjønner godt at dette blir påbudt.

Om noen blir flaue over den, så får de heller tape den under setet ellerno, eller ta den helt ut og være så 'barsk' å ikke ha det med.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å måtte ha reflexvest i bilen, men hvis jeg får bot for å ha den i bagasjerommet istedenfor hanskerommet så blir det her bare tull.

Ser også ut som de mener at man må ha den på ved ulykker (bruker ordet skal istedenfor bør eller lignende). Det synes jeg bør være førerens ansvar. Greit nok at det er et sikkerhetstiltak og at alle burde gjøre det, men man bør få velge om man er smart eller refleksfri selv. Å bøtelegge folk uten refleksvest vil bare føre til misnøye og mindre positiv instilling til politiet. Dette er heldigvis kun spekulasjoner fra min side, da de ikke har nevnt noe om det i artikkelen.

Å la folk velge om de vil ha på seg refleksvest eller ikke, er darwinisme i praksis ;)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig dette er et strålende forslag. Har mang en gang fått meg en støkk i kroppen når jeg plutselig har oppdaget at det har vært noen i veikanten når jeg kjører forbi på mørke høstveier. Hvis de hadde hatt refleksvest ville mange skumle situasjoner vært unngått. Og hva koster en slik egentlig? 100 kroner? Det er vel ikke noe mer enn hva brorparten her inne bruker på pølsemenyer i løpet av en lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod å leste dette da jeg pakket ut avisene på jobb i dag morges. Bra tiltak synes jeg. Et av de bedre for å si det mildt... om man sammenligner med alle de andre "sikkerhets"tiltakene de har kommet opp med.

Jeg fant faktisk ut at i Volvoen min så følger det med original Volvo refleksvest som ligger ved reservehjulet :D Kan jo bare putte den et annet sted.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å måtte ha reflexvest i bilen, men hvis jeg får bot for å ha den i bagasjerommet istedenfor hanskerommet så blir det her bare tull.

Det er nok ikke uten grunn til at den skal oppbevares i kupeen innafor rekkevidde.

Med en gang man beveger seg utafor bilen i mørket, utgjør det en fare.

F.eks er det skremmende mange som blir påkjørt når de er på vei til å sette opp varseltrekant, fordi de holder den rett ned, isteden for f.eks foran seg når de går, slik at den har en effekt også før den settes ut.

Og hva koster en slik egentlig? 100 kroner? Det er vel ikke noe mer enn hva brorparten her inne bruker på pølsemenyer i løpet av en lørdagskveld.

Koster en 50-lapp ellerno på Clas Ohlson, vertfall.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke uten grunn til at den skal oppbevares i kupeen innafor rekkevidde.

Med en gang man beveger seg utafor bilen i mørket, utgjør det en fare.

F.eks er det skremmende mange som blir påkjørt når de er på vei til å sette opp varseltrekant, fordi de holder den rett ned, isteden for f.eks foran seg når de går, slik at den har en effekt også før den settes ut.

Jeg ser alikevel for meg problemer med å lage for mange begrensinger på dette. Refleksvest i bil er flott, ikke misforstå, men å lage regler man ikke kan håndheve blir litt feil. Jeg mener at bruken av refleksvest burde være opp til den enkelte, og at eventuelle regler burde være veilendende istedenfor absolutte. Men det er min mening. Kommer nok uansett til å skaffe meg en vest.

Noen som vet hvordan dette blir for andre kjøretøy? Eventuelt sjåfører i rullestol med begrenset armlengde?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider