Gå til innhold

Gass som henger seg, b230et.

Ranger emnet

virtual

Anbefalte innlegg

I dag har jeg sjekket litt.. Demonterte spjeldhuset og smurte opp alt inni der, men alt så fint ut.

Samtidig tok jeg av tomgangsregulatoren, sausa den inn med wd-40. La merke til at spjeldet sto 50/50 åpent. Så jeg prøvde å bevege litt på det. Beveget det til helt åpen posisjon.

Når jeg fikk montert alt sammen igjen, varierte turtallet fra 900 til 2000 rpm.

Da den kom til 2000 rpm, bare datt den rett ned igjen.

Så jeg har funnet en teori..

Tomgangsregulatoren står åpen hele tiden, da får motoren mer luft enn nødvendig. Når den da kommer opp til 2000 rpm, så går den ned, pga av at TPS står i lukket posisjon. Med en gang jeg åpnet spjeldet, og hørte klikket i TPS'en, økte bare turtallet videre.

Når jeg klemte sammen slangen som går til tomgangsregulatoren, synkte turtallet. Konklusjonen er at tomgangsregulatoren ikke fungerer.

Kan dette stemme?

Edit:

Målte 9 volt dc spenning i kontakten til tomgangsregulatoren.

Målte 20 ohm over en spole på tomgangsregulatoren, og 40 ohm over en annen. Etter det jeg vet, skal det være ca 20 ohm på alle.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kanskje jeg skulle ha fått gjort det..

Men jeg har lagt merke til en ting, hver gang dumpventilen dumper ut luft, blir det litt luft igjen der, fordi at den er ganske stramt shimsa.. Noe som fører til at spjeldet i LMM løper krakilsk tror jeg.. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.

Noen andre med b230et med dumpventil som har dette problemet?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider