Gå til innhold

Velge Xenon lys med 4300 K eller 6000 K

Ranger emnet


pajero

Anbefalte innlegg

4300k gir best lys, dem sier at 6000k gir ca 20-30% mindre lys en 4300k så å gå høyre enn 6000k er bare for show bruk synes da jeg.

 

Har selv 4300k og synes det er nok Xenon blå/hvit i massevis, men dette kommer også ann på type lykt osv. skal man ha Xenon er klart lykte glass og linselykter et must.

 

Og det er ikke helt etter boka på min bil heller, har verken lyktespylere eller automatisk høyde justering på min, noe som er påbundt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4300, for 6000 ser fake ut og lyser mindre. Husk at blåfargen i orginale lykter skyldes optikken, og en prismeeffekt når du ser på lyset ovenfra, rett på er det helt hvitt, og du vil kun få den effekten om du monterer xenon projektorlys, du får ikke den med blå pærer i halogen lampehus. Har du ikke linselys bør du ikke sette inn xenon, cut off blir for dårlig. best blir det om du benytter de nye D4S xenon pærer i xenon projektor lamper som du bygger inn i din eksisterende lykt. Da får du 3800 lumen, og 4800 Kelvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør
4300k gir best lys, dem sier at 6000k gir ca 20-30% mindre lys en 4300k så å gå høyre enn 6000k er bare for show bruk synes da jeg.

 

Har selv 4300k og synes det er nok Xenon blå/hvit i massevis, men dette kommer også ann på type lykt osv. skal man ha Xenon er klart lykte glass og linselykter et must.

 

Og det er ikke helt etter boka på min bil heller, har verken lyktespylere eller automatisk høyde justering på min, noe som er påbundt:P

 

6000 kelvin gir kun 10% mindre lys enn 4300 kelvin. Har det på min og det fungere veldig bra. 8000 kelvin gir 25% mindre lys.

Synst 6000 kelvin tar seg bra ut i nærlys og 4300 kelvin i fjernlys for best lys.

 

6000 kelvin er heilt kvitt med eit lite blåskjær i.

 

Og som du seie så er linser eit must. Vanlige reflektor lykter sender strålene i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett burde det gå fint, om xenon-sveiseflammen er plassert på nøyaktig samme sted i lykta som den oprinnelige wolfram-tråden.

 

EDIT:

Men jeg har ennå ikke sett noen som har dette oppsettet, ei heller fotografisk bevis over lysfordelingen. Såvidt jeg har forstått det bruker ikke OEM's xenonpærer i separate fjernlys fordi de ofte slås av og på, noe som kan redusére levetiden til både ballast og pære (ballasten trekker mye høyere strøm når den starter opp pæra ifht. nominelt ~2,5 ampere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Kan ikke forstå at det blir noe godt lys av de pittesmå linsene, men nærlyset på en Volvo FH f.eks er jo helt enormt! :D

Selv om reflektoren er liten er den sirkulær, og den samler ALT lyset pæra sender 360 grader rundt seg inn i linsa i forkant, eventuelt med et cut-off-shield mellom reflektor og linse for å lage linjal-rett cut-off-line i lysbildet. "We've come a long way" siden tiden med frontlykter av 240/W124-proposjoner på personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett burde det gå fint, om xenon-sveiseflammen er plassert på nøyaktig samme sted i lykta som den oprinnelige wolfram-tråden.

 

EDIT:

Men jeg har ennå ikke sett noen som har dette oppsettet, ei heller fotografisk bevis over lysfordelingen. Såvidt jeg har forstått det bruker ikke OEM's xenonpærer i separate fjernlys fordi de ofte slås av og på, noe som kan redusére levetiden til både ballast og pære (ballasten trekker mye høyere strøm når den starter opp pæra ifht. nominelt ~2,5 ampere).

 

Tror ikke levetiden reduseres mye, siden hella og bosch selger ekstralys med ballast. At bilprodusentene ikke bruker det, tror jeg er av kostnadshensyn, da det blir dyrere med 4 og pærer ballaster enn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi-Xenon er nær og fjernlys på samme xenonpære, på de biler jeg kjenner til med bixenon (MB og Peugeot) er det et deksel framfor pæra som åpner/lukker alt ettersom du skal ha fjern eller nærlys. altså xenonpæra lyser konstant med samme styrke, er bare det dekselet framfor pæra som bestemmer nær eller fjern.

 

 

Det er sånn det er, også på de aller dyreste modellene, helst skulle en få tak i bixenon projektorer, det går sikkert å få bixenon projektorer, som i størrelse går inn i lampehus beregnet for halogen, å skifte ut linselysene i halogen, med bixenon, samtidig som lyskasterne beholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår