Gå til innhold

Speedometer giver på fremhjulet (?)

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Som jeg har beskrevet før her inne, så har jeg problemer med speedoen på min 740 Turbo 1988 mod.

Bakakslingne kommer fra en 85 mod, med diff.

Det jeg har funnet ut/hørt er at jeg må bytte det hjulet som giveren leser av på. Til et som hører til 1988 modellene siden det ble forandret i 87 eller noe?

Men så har jeg også hørt om abs fjørbein og speedometer sensor på fremhjulet.

Hva må til for å få til noe slikt? Er det vanskelig å få til? Er det bedre å satse på dette, en å ta ut klumpen i akslingen og bytte denne ringen?

Hvordan ville du gjort det?

Håper noen har ei fin forklaring på dette med fremhjula, gjerne med bilder:)

takk på forhånd!:peace:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det er ringen som har blitt ødelagt, det er jo bare en stål ring. Liten sjangs for at den blir ødelagt inni akslingen, den ligger jo i oljebad. Kommer ikke i kontakt med noe som helst, med mindre diffen har blitt delt i 1000 biter inni der.

Slik ser ringen ut:

S5020664-1.jpg

Jeg ville heller ha satsa på å feilsøke sensoren som står på lokket til bakakslingen, eller rett og slett speedometeret.

Lykke til! :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det er ringen som har blitt ødelagt, det er jo bare en stål ring. Liten sjangs for at den blir ødelagt inni akslingen, den ligger jo i oljebad. Kommer ikke i kontakt med noe som helst, med mindre diffen har blitt delt i 1000 biter inni der.

Slik ser ringen ut:

S5020664-1.jpg

Jeg ville heller ha satsa på å feilsøke sensoren som står på lokket til bakakslingen, eller rett og slett speedometeret.

Lykke til! :)

Tror du har misforstått litt, den er ikke ødelagt, men bakakslingen kommer fra en 85 mod, og min er 88 mod. Og siden 85 mod hadde annet type ring i aksklingen, så leser den av feil og da virker den ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skumleste litt kanskje.. Er litt trøtt :)

Er du sikker på at det er forskjellig ring? Etter det jeg vet finnes det bare 2 typer ringer. En for diffbrems, og en for vanlig differensial.

Eneste forskjellen er diameteren på ringen.

Har du fortsatt akslingen som originalt sto på bilen?

Prøv å åpne lokkene, å sammenlign litt..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laga et triggerhjul på framhjule m en vanlig hallsensor på den skal jeg kjøre inn i dashloggern, men om du bruker samme antall tenner som du har i akslinga, skal d funke da å....

Skal prøve å huske å ta et bilde av det neste gang jeg skal i verkste...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virtual:

Har nåk ikke den gamle akslingen :( Det var dem so eide bilen før som ordna dette.. Skal kikke inni akslingen å se hvordan det ser ut en dag, men synes det er rart det ikke virker skikklig.. har prøvd et speedometer fra en 86 740, men viste like feil da å.. kjører jeg i 60 viser det 40, og 80 det er 60..

Forstår ikke helt hva som kan være feil liksom.. Den speedoen fra 86 skal vel funke egentlig? :S Kan det være noe med sensoren som er feil kanske?

AC^: Men om man har speedo teller på fremhjulet, vil ikke det vise feil i svinger da, siden ytterste hjulet går fortere en det innerste? heh.. Eller er det så lite at det ikke har noe å si?

Er det vanskelig å få til noe slikt? Hva trengst av deler for å mekke i hop liksom?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider