Gå til innhold

Bilen får anfall med "dårlig" tomgang

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Motor: B230FB

 

Innimellom går bilen som en gammal B23A på tomgang (ujevnt turtall, opp og ned med ca 100 rpm hele tiden), eller så drar den seg opp mot 2000 rpm på tomgang. Gjelder både gass og bensin.

 

Har prøvd å rengjøre tomgangsmotoren, ble anbefalt å prøve bremsevæske (selv om jeg så senere at noen her anbefalte bremserens), og smørte den litt ut opp igjen med WD40. Men kom jo ikke til hele området i tomgangsmotoren, er vel et stempel inni der som sto i ro, så bør jeg gjøre det igjen? Ødelagte selvsagt den nederste slangen og, den satt godt så jeg skulle "hjelpe" den litt, selv om jeg visste at det ville gå gale..

 

Har k&n innsatsfilter i den originale boksen, skal rense det en dag jeg har litt tid til overs, men hva skal jeg sette det inn med etterpå?

 

Har også nye plugger som byttes når jeg har tid (mye arbeid og drit for tiden, så bilen står en del)

 

Synes forrige eier mumlet noe om at LMM var byttet, men han sa også at motoren hadde gått 75 000 og jeg synes ikke den ser sånn ut (lekker olje fra en giver eller noe, og har muligens en lekk eksospakning)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med startgass, men lurer på hvor mye jeg skal spraye? Sprayet litt, virker jo som lettantennelige greier..

 

Hvordan sjekker jeg LMM og lamdbasond?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2-3-2 på bensin, som skal bety:

 

2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Motoren stopper ikke etter kaldstart (max 1 gang i såfall), bruker kanskje litt mye drivstoff og jeg synes den virker slapp (girer mye ned i forhold til i forrige uke). I tillegg virker den å gå litt rykkete innimellom, men bilen er ny for meg så jeg kjenner ikke den så godt..

 

Edit: Men selve symptomene på tomgangen varierer jo, den kan ligge litt høyt, litt lavt, ligge og hoppe fra 6-700 til rundt 1000, eller dra seg jevnt opp mott 1500-2000.. Eller ingen merkbare endringer.. Men virker som at bilen kan drive og gire litt opp og ned når jeg triller av gårde i drive på tomgang, men det må i så fall være noen slags halvgir for det vises ikke som vanlige girskift på turteller..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2-3-2 på bensin, som skal bety:

 

 

Motoren stopper ikke etter kaldstart (max 1 gang i såfall), bruker kanskje litt mye drivstoff og jeg synes den virker slapp (girer mye ned i forhold til i forrige uke). I tillegg virker den å gå litt rykkete innimellom, men bilen er ny for meg så jeg kjenner ikke den så godt..

 

Edit: Men selve symptomene på tomgangen varierer jo, den kan ligge litt høyt, litt lavt, ligge og hoppe fra 6-700 til rundt 1000, eller dra seg jevnt opp mott 1500-2000.. Eller ingen merkbare endringer.. Men virker som at bilen kan drive og gire litt opp og ned når jeg triller av gårde i drive på tomgang, men det må i så fall være noen slags halvgir for det vises ikke som vanlige girskift på turteller..

 

 

Hvordan ser pluggene dine ut?

 

Dette kan jo være mye rart egentlig... LMM, Lambdasonden, falskluft etc...

Virker det som at bilen surner og får for mye bensin? ryker svart?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor: B230FB

 

Har k&n innsatsfilter i den originale boksen, skal rense det en dag jeg har litt tid til overs, men hva skal jeg sette det inn med etterpå?

 

 

K&N har egne vaskemidler og filter-olje til dem filtrene der.. koster ikke skjorta, bruk det!! Får kjøpt sånt kit, både man vaskemiddel og filterolje, da blir filteret som nytt ;)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kroner på dårlig innsugspakning eller lambdasonde. Veldig vanlig at det plastikkrøret inn til innsuget fra luftfilteret begynner å sprekke.. og da kommer lignende symptomer.

 

Det som skjer ved lekkasjer, er at blandinga blir lean, og da øker turtallet. så kompenserer tomgangsregulatoren for dette, og mindere luft bypasser gass-spjeldet. Turtallet faller.. blandinga blir rikere og rikere, motoren klarer ikke stabilisere seg, også blir tomgangsregulatoren stående og gå hele tiden, pga vakumlekkasjen.

 

Hadde vakumlekkasje på FT'en min her for 1 uke siden. Blåste ut halve innsugspakningen under et Drag, og da oppførte bilen min seg prikk likt på tomgang. Dog, med en gang ladetrykket kom, så gikk det meste bra, men spruta det lit bensin da.. men det er fiksa på nå,

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot bilen stå på tomgang på bensin mens jeg sprutet en del startgass rundt innsug, dyser og på plastikkrøret inn til innsuget, men tomgangen var dårlig hele veien (raskt opp og ned som B23A). Mot slutten stabiliserte tomgangen seg, men jeg ser ingen direkte sammenheng mellom det og startgassen, for det har den pleid å gjøre etterhvert.

 

Men da jeg var ferdig med dette, hadde lambdalampen tent seg. Da ble bilen litt vrang rett etter neste oppstart, den starter alltid på bensin, men når den gikk over på gass ble den veldig stabil og fin å kjøre faktisk ;) Har denne motoren nødprogram? I så fall går den vel på det nå.

 

Funker det å rengjøre lambdasonden? Ble gjort på Scorpioen min for 3,5 år siden, men der var det ikke den som var synderen så det ble jo ingen forskjell. Hva skal jeg eventuelt bruke?

 

Skal ta meg sammen og sjekke pluggene, bare jeg finner rette pipen.

 

Lean = tjukk sant?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot bilen stå på tomgang på bensin mens jeg sprutet en del startgass rundt innsug, dyser og på plastikkrøret inn til innsuget, men tomgangen var dårlig hele veien (raskt opp og ned som B23A). Mot slutten stabiliserte tomgangen seg, men jeg ser ingen direkte sammenheng mellom det og startgassen, for det har den pleid å gjøre etterhvert.

 

Men da jeg var ferdig med dette, hadde lambdalampen tent seg. Da ble bilen litt vrang rett etter neste oppstart, den starter alltid på bensin, men når den gikk over på gass ble den veldig stabil og fin å kjøre faktisk ;) Har denne motoren nødprogram? I så fall går den vel på det nå.

 

Funker det å rengjøre lambdasonden? Ble gjort på Scorpioen min for 3,5 år siden, men der var det ikke den som var synderen så det ble jo ingen forskjell. Hva skal jeg eventuelt bruke?

 

Skal ta meg sammen og sjekke pluggene, bare jeg finner rette pipen.

 

Lean = tjukk sant?

 

Er lambdaen gåen, noe som lambdalampa indikerer, så må du bytte lambdasonde.

disse koster ca 1200kr hos torshov hvertfal, og er bolt on (Merke NGK). Biltema sine ville jeg holdt meg unna, den virka bare ett år for meg, så konka den, og disse skal liksom vare 70 000km..

 

Grunnen til at den går mye bedre på gass, er vel pga da er du ikke avhengi av lambdaen, fordi den går på et program på siden av bensinen?

 

Uansett, kost på deg ny lambda... eventuelt lån en du VEIT er i orden.

 

Lean = Mager blanding.

Rich = rik blanding

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvor avansert gassgreiene er, altså om det kobler seg til lambdaen. For den sliter med tomgangen på gass og, men i mye mindre grad.. Begynner å dumme seg seriøst i det jeg slår over til bensin..

 

Kan jeg bruke lambdasonde fra en FK eller må jeg ha en fra en sugis? Hvordan identifiserer jeg om en 240 har rett LH?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår