Gå til innhold

Teoretisk spm ang 2 subber vs. 1 subb på samme forsterker

Ranger emnet

ugn

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har egentlig et par spørsmål ang å koble på flere subber og ytelsen av dette.

Hvis vi sier at man har en forsterker som yter like mange watt i 4ohm som i 2ohm.

Vil man da kunne høre forskjell om man kobler på en 4 ohm sub eller en 2 ohm sub?

I praksis vil jo en forsterker produsere nesten dobbelt antall watt i 2 ohm som i 4 ohm.

Hvis vi da kobler på ett 12" 4 ohm element, så vil det spille x antall db.

Men hvis vi kobler på 2 stk 12" elementer, slik at de blir koblet i 2 ohm, vil de da spille dobbelt så høyt?

Subbene vil jo da dele på antall watt som forsterkeren gir ut, men igjen så blir ohmen halvert slik effekten forsterkeren gir ut nesten blir fordoblet.

Og størrelsen på membran som er i bevegelse blir dobbelts å stor.

Vil det da spille høyere med 2 stk 12" i 2 ohm?

Dette var jo mest teori ang SPL DB, men hvis noen har noen formening om hva som ev. spiller penest, så legg gjerne ut om det. :)

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spørs om du vil høre noen forskjell, kommer an på forsterkeren det.

2. Om du kobler to (like) elementer i stedet for ett på samme forsterker, vil du i teorien spille 6 dB høyere dersom forsterkeren dobler effekten. 3 dB for dobling av membranareale og 3 dB for dobling av effekt.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi da kobler på ett 12" 4 ohm element, så vil det spille x antall db.

Men hvis vi kobler på 2 stk 12" elementer, slik at de blir koblet i 2 ohm, vil de da spille dobbelt så høyt?

Nå har du fått en grei kommentar, men jeg klarer ikke la være å poste noe.

Det er vel egentlig ikke så vanskelig å ressonere seg frem til at det garantert ikke vil spille dobbelt så høyt...:shake Tenk om du da koblet opp ti nye forsterkere med 20 elementer. Da ville det blitt dobbelt så høyt endel ganger, noe som enhver burde forstå at er "umulig" høyt.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Om du kobler to (like) elementer i stedet for ett på samme forsterker, vil du i teorien spille 6 dB høyere dersom forsterkeren dobler effekten. 3 dB for dobling av membranareale og 3 dB for dobling av effekt.

Mvh

Stian

Men når du kobler 2 stk 4 ohm elementer, slik at de spiller i 2 ohm, så dobbels jo (ca. i hvertfall) effekten på forsterkeren. Men elementene deler jo på denne effekten, slik at de ikke får noe mer effekt per element.

Eller tar jeg feil der? :)

Den lykkelige eier av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt ot...

fått handla deg noen elementer eller? :) spent på hvilket oppsett du går for, har et par focal 12" som ville gjort seg ;) hehe.. jeg har alltid kjørt den i 2 ohm, den vil ha MYE strøm om du vurderer 1 ohm!

og apropos-den forsterkeren dobler effekten, med svært lite tap fra 4 til 2 ohm!

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du kobler 2 stk 4 ohm elementer, slik at de spiller i 2 ohm, så dobbels jo (ca. i hvertfall) effekten på forsterkeren. Men elementene deler jo på denne effekten, slik at de ikke får noe mer effekt per element.

Eller tar jeg feil der? :)

Du tar vel ikke feil, men bare dobling av membranareale fører til en økning på 3 dB.

Det kan du jo se om du sammenligner en 12" med en 15" av samme element, der vil følsomheten være nesten 3 dB høyere på 15" på grunn av nesten dobbelt membranareale. Normalt sett i hvert fall.

I ditt tilfelle blir også effekten nesten doblet.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt ot...

fått handla deg noen elementer eller? :) spent på hvilket oppsett du går for, har et par focal 12" som ville gjort seg ;) hehe.. jeg har alltid kjørt den i 2 ohm, den vil ha MYE strøm om du vurderer 1 ohm!

og apropos-den forsterkeren dobler effekten, med svært lite tap fra 4 til 2 ohm!

thomas

Heisann :pimp

Sitter og vurderer om jeg skal gå for 1 eller 2 stk 10" eller en 12"

Valget faller meget trolig på RE SE 10/12"

Men først må jeg enten skaffe meg ny dynamo eller regulatror til den jeg har. Får ikke helt ønsket effekt ut av den :)

Men hvis vi da beveger oss over på SQ-delen, hva vil folk anbefalle å gå for?

Hvis noen lurer på hva slags forsterker jeg har, så er det en Audison LRx 6.9 ( http://www.audison.com/content/lrx6.9_technical_sheet_eng.pdf )

Som jeg vil kjøre i 5-kanaler. 2(a) til diskant, 2(b) til mellomtone og 1© til bass.

Den lykkelige eier av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider