Gå til innhold

Rele som gir strøm en kort periode etter at styrestrøm er kuttet?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er vitsen med å kjøle ned vannet som befinner seg i radiatoren når bilen er av? Du har jo null sirkulasjon...

 

Termostaten går til en side av radiatoren og sperrer kun for sirkulasjon. Vannet går fortsatt fra radiatoren og hele veien gjennom motoren i andre retningen.

Så når du kjøler ned radiatoren etter du har stanset motoren så blir vannet kaldere og temperaturforskjellen sprer seg til det varmere vannet utenfor radiatoren og inni motoren. Det kjøler ikke på langt nær så mye som om vannet hadde sirkulert, men det kjøler alikevel.

Det gjør også luften som vifta blåser gjennom radiatoren(som fort blir kald) inn i motorrommet.

Hvorfor trur du F1 team har vifter som de dytter inn i luftinntakene til radiatorene når bilen står stille og motoren ikke går?

 

Long story short... Det kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt så hardt at du mener at motoren må kjøles ytterligere ned, så stopper du den ikke før du har gjort det...

Har du så dårlig tid at du ikke har tid til å bakke den ned, og gjør dette såpass ofte, så er jeg med på tanken...

 

Har en Prostarter på min bil - den kan jeg programmere til å holde bilen igang opp til 20 min etter jeg har forlatt kjøretøyet... Samt at den starter den og mange andre funksjoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare for å få litt sirkulasjon under der da. Før hadde jo bilen slurevifte som blåste hele tiden, men nå starter jo ikke vifta før kjølevannet blir varmt nok. Og da blir det ikke like mye omløp i lufta.

 

Det blir jo rimelig varmt rundt eksosmanifoldene og det er godt med vakumslanger og ledninger på min bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koblet tilbake slik på min bil nå også, men føleren står jo helt foran i motorrommet, så lenger bak kan det jo være mye varmere.

 

Ideen kom da jeg merket at det var mye varmere nedi motorrommet etter en helt vanlig kjøretur etter at elviftene var montert. I samme øyeblikk kom far kjørende og på buicken så starter kjøleviftene når tenninga kuttes og går ei lita stund. Dette var jo ikke så dumt tenkte jeg og starta denne tråden.

 

Men siden jeg ikke har funnet en enkelt og billig måte å få det til så lar jeg ideen ligge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enkel måte å få mye varme ut av motorrommet på er og å sette varmeapparatet i bilen må max effekt på max varme, en liten stund før du stopper... en kamerat av meg hadde porblemer med kjølingen på sin bil, så før han byttet kjøleveske og spylte hele driten rein +++, så satt han med vinduene åpne og varmen på max når han endte opp i kø kjøring... fungerte rimelig greit... såfremt du tåler å få varmen inn i bilen...

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår