Gå til innhold

Råd anngående kjøp av 740

Ranger emnet

olsteinsland

Anbefalte innlegg

Hei!

Til våren tenker jeg å selge MX-5`en min med tanke på en mer fornuftig bil med plass til dykkerutstyr og lingnende. men jeg vil ha bakhjulstrekk og også litt motor...

Da faller valget fort på 740 TIC siden jeg har alltid likt sjarmen med bakhjulstrekkede volvoer.. planen er da å skaffe en bil i god stand (gjerne ikke med orginal motor). Det jeg trenger litt konsulentvirksomhet fra folk med peil på valget av motor osv.. Jeg kommer ikke til å bytte ut bilen før våren, så jeg har heldigvis litt tid til å blli kjent med markedet...

Jeg kjenner ikke til alle forskjellene på B23et, b230ft osv... noen av de har underspyling osv... Jeg har tenkt å ta ut litt mer effekt av den en orginalt så jet trenger å vite hvilken motor som ideelt skal stå i bilen jeg kjøper... hvilke tåler mest, er lettest å trimme, og hva er orginal effekt og dreiemoment...

Blir mange spørsmål dette her, men som sagt, har lyst på en bil som er i god stand og er bruksbil.. som også er godt grunnlag for et lite prosjekt over tid...

På forhånd takk..

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en med bra trimmingspotensiale, er motor fra 940 idèelt ja.

Da må det være en b230ft, eller b230fk. med lh2.4 jet-tronic innsprøytning.

Underspyling kom på disse motorene i skillet 1993/94 om jeg ikke husker helt feil.

Det ser du bl.a på register reima, hvis taggene er runde, har den underspyling. Og hvis dem er firkantede, er det ikke det. Står forøvrig også stempla "L" på merkelappen på register-reims dekslet også om det er det.

Innmaten i disse motorene er originalt god nok til 300 hk.

b230ft har 162 hk originalt om jeg ikke husker helt feil, og b230fk har 136.

Eneste som skiller de motorene, er wastegate-aktuatoren.

b230fk lader bare 0.3 bar originalt, og det kan ikke endres på med den originale wastegaten.

Det som må gjøres for å trimme en slik motor til ca 300 hk, er å montere bosch 968 dyser på 465cc, bygge om luftmassemåler inn i 3" rør, ny turbo (gjerne 16t eller 18t), alu-cooler, viking-chip, 3" eksosanlegg, justerbar bensintrykksregulator og åpent luftfilter og annet småsnacks..

Motorene har jo underspyling, men det er også veldig greit å montere bredbandslambda slik at man har kontroll på blandingen, slik at man ikke brenner hull i stemplene.

Motoren som originalt står i de fleste 740 turboene, heter b230et.

Hvis du er ute etter litt effekt, uten å modifisere innmaten, styrer du unna denne. Rådene er ganske tynne, og knekker/bøyer seg ved ca 230 hk.

Men ellers er det en finfin motor, den har fått veldig dårlig rykte pga de tynne rådene. Er mange merkelige påstander osv..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så, med andre ord, finn en 740 som det er byttet til b230ft eller fk? jeg vil vel tro at i norge er det flest med fk (lavtrykk)? er det mange 740 som ruller med skik motor? hva må jeg beregne å punge ut for noe slikt? altså en bil som er god stand med fk\ft motor?

Trur B230FT er vanlegast... Vertfall den eg har hørt om oftast...

Du kan no sei eit greit karosseri = 15 000 +++

B230FT motor = 10 - 15000 +++

Så mellom 30 og 40 000 burde ein grei bil med denne motoren ligge på, kjem litt an på ekstrautstyr og liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar! men hva er da forskjellen på lh 2.4 og 2.2 insprøytning.... ser jeg blir anbefalt 2.4... hvordan finner jeg ut hva som står i bilen? tenker at slikt er greit å få greie på før jer reiser norge på langs for å se på en bil...

Kjem an på årsmodellen på motoren.

88-90 trur eg har LH.2.2 (original B230FT i 740 TIC)

LH 2.4 kom vel i alle B230FT i 940?

Dersom du finner ein motor frå 93-94 eller nyere så er det berre å slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider