Gå til innhold

tenningsbank ved 1 bar

Ranger emnet


wunderbaum

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

stemmer den NM-Performance, samme som ved en vannslange, større slange med samme trykk gir mere vann en liten slange med samme trykk.

 

Wunderbau: mhar du org dyser? kan fint kjøre 4 - 5 bars grunntrykk.

men er ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer den NM-Performance, samme som ved en vannslange, større slange med samme trykk gir mere vann en liten slange med samme trykk.

 

Wunderbau: mhar du org dyser? kan fint kjøre 4 - 5 bars grunntrykk.

men er ikke anbefalt.

 

 

Stemmer nok ikke helt er jeg redd! Er mottrykket som skaper trykket! Uten mottrykk, ingeet trykk. Det er som regel toppen som skaper mottrykket i en motor, da det er der det er trangest. Det er like trangt der uansett om hvilke turbo man har! Eller?

 

Skal du bruke en vannslange som eksempel må su føye til et munstykke i enden av den slangen.... Og da blir spørsmålet.... Klarer en stor vannslange å få mere vann gjennom et lite hull enn en liten ved samme trykk?

 

Men uansett så kan ikke luft og vann samenlignes... pga at luft er komprimerbart.... og det er ikke vann så godt egnett til! Ergo det er en faktor till inn bildet.... Hvor effektiv er kompressoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker rundt det selv, en større turbo, som har et større kompressorhus flytter flere liter luft ved 1bar en hva en liten turbo klarer. jeg er klarover hva slanger og ic sier ja, men 1 bar på en T2 er ikke en bar på en T3 turbo. vet du ikke dette så bytt nick!

 

ellers ville vel alle kjørt med liten turbo? VS sin bmw kjører 1.4 bar!

 

kjøp deg et lamdameter og se på hva den sier deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som NM performance sier, så er det toppen som avgjør trykket inn på innsugsmanifolden.

derimot, på eksos-siden ,det er der en større turbo gjør størst endring, fordi den gjør at du kvitter deg raskere med eksosen, som igjen gjør plass for mer luft inn:)

 

feks går en 13c turbo varm om du kjører den på høyt trykk over litt tid, og du vil se at den ikke leverer nok luft om du bytter kam.

Jeg kjørte A-kam på 13c-turboen min en gang, og da fallt ladetrykket fra 1 bar til 0,8 når jeg nærma meg 5000rpm. altså, turboen leverte ikke nok luft

lenger, og trykket faller...

 

Så, ja, NM-performance har rett. man får ikke mer gjennom en slange av lik diameter på 1 bar, uansett hvor stor pumpe man har i andre enden.

 

Wounderbaum; Merkelig lavt trykk du må kjøre da!?

Fuelrailen kan du kjøre så høyt du nesten vil på(Hold deg dog under 5 bar da..hehe) Den er i alu, og tåler en god del. Hvis noe skal ryke, så er det pakningene til dysene eventuelt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det kan være tegn på topp pakning som er i ferd med å ryke kan gi tenningsbank hadde problemer med dette på min gamle 240 turbo men hvis du har ft motor så har vel denne bankesensor på blokka under innsuget kan være den som er vrang også

 

Morten

91" volvo 940 Bruksvogn 533000 km 75" volvo 242 sladde vogn 75" volvo 242 langtidsposjekt 72" volvo b57 buss

86" volvo 745

Proud member of Volvo Skrensærlag :)

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det kan være tegn på topp pakning som er i ferd med å ryke kan gi tenningsbank hadde problemer med dette på min gamle 240 turbo men hvis du har ft motor så har vel denne bankesensor på blokka under innsuget kan være den som er vrang også

 

Morten

 

du sier noe der... bankesensoren er ikke der for ingenting...hmm

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også noe lurt som kalles for 'knackupfettningssignal' på lh2,4. Det er en kabel mellom boksene som gir fetere blanding hvis det begynner å bli antydning til tenningsbank. Mulig denne struler?

Men sikker på at det ikke ligger noen feilkoder inne? I så fall kan jeg sjekke hva det er for noe i den store kloke boken.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burde klare 1 bar, høres litt spooky ut.

 

Euro-1 kjører med 16T, justerbar BTR og Viking Ecomax fra meg, og han fikk problem med for feit blanding :eek: , du kan jo høre med han.

 

Eller du kan jo høre med Göran i Vikingchip, han har endel gode feilsøkingstips som oftest er nyttige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose saken har jeg ikke.. Det er ft motor ja og har nylig montert forsterket toppakning.. Så hva det er har jeg ingen aning, har orginal tenningsboks.. Bankesensoren gjør for noe da? kutter den tenninga hvis det blir tenningsbank?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker rundt det selv, en større turbo, som har et større kompressorhus flytter flere liter luft ved 1bar en hva en liten turbo klarer. jeg er klarover hva slanger og ic sier ja, men 1 bar på en T2 er ikke en bar på en T3 turbo. vet du ikke dette så bytt nick!

 

ellers ville vel alle kjørt med liten turbo? VS sin bmw kjører 1.4 bar!

 

Ja hvist du sier det så! :D

Stilte bare spørsmålet for å se om det kom noen vettuge svar fra noe folk her....

men det var ikke mange gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår