Gå til innhold

Ang. dioder

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Har gått GK Elektro og VK1 Elektronikk, men ikke faen om jeg husker hva 'Vf' var når det gjelder dioder. Har en vag anelse om at det betyr spenningsfall over diode i lederetning ved merkestrøm (If). Grunnen til at jeg maser er at jeg etter hvert skal voldta instrumentbelysninga med blå lysdioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Vf er Amerikansk standard for Uf, altså ledespenningen.

 

som da vil si va 0,6 hvis det er en vanlig diode..

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What is the meaning of Vf as it relates to a diode or rectifier?

 

Vf is the forward voltage drop of a semiconductor. It consists of two components; an intrinsic offset voltage (0.3 volt for germanium ; 0 .7 for silicon) plus If x R, where R is the resistance of the semiconductor and leads multiplied by the current, If. Vf is undesireable and is minimized whenever possible as it adversely affects the efficiency of the circuit and results in a power loss, that loss is Vf xIf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du snakker om lysdioder (LEDs) og ikke vanlige dioder?

Vf er vel forward voltage, tenker jeg. Dvs spenningen den trenger for å lyse. Jeg trenger kanskje ikke å forklare noe mer, ettersom du, som har gått to år på elektro vet mer enn meg...?

 

Jeg skal til å sette blå/røde lysdioder i en bil snart jeg også. Håper at du poster bilder her på forumet når du har gjort det.

 

Noe jeg gjerne ville gjort (hadde det vært min bil) var å sette inn hvite lysdioder som bakgrunnsbelysning. Det hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit instrumentbelysning? Høres litt 1980 ut. Bedre med blått/rødt som skifter mellom de to fargene, fortere og fortere ettersom turtallet øker, slik at på 7.000 RPM har man lilla instrumentbelysning! ;)

 

However, instrumentbelysningsmodden ligger ennå noen måneder frem i tid; må først:

*bytte olje i girkasse og bakdiff pluss tetteringer der bak

*lempe ut alt man ikke trenger for å kjøre bilen fort rundt en bane

*bytte til H&R senkefjærer, som forøvrig er i posten

*bytte ut de ødelagte demperne til nye Biltema (!) dempere. (Vet at det er bortkastet, idiotisk, korttenkt, kortvarig osv. etc., men jeg fikk de med bilen, og trenger ikke sykt veigrep på vinteren)

*sette inn Audi MC-1 eller MC-2 motor (2.2 Turbo IC), eventuelt S2, S4, S6 eller RS2 (rekkefemmerne, ikke V8'erne). De siste alternativene er noe usikre, ettersom man sikkert må bytte girkasse, motorfester, store deler av ledningsnett, bensinpumpe og antakeligvis mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Hvit instrumentbelysning? Høres litt 1980 ut.

Det er slik folk først reagerer når jeg forteller om hvit instrumentbelysning/hvite lysdioder, men når de ser det, skjønner de hvor kult det er. Jeg mener ikke slike ekle, gule lyspærer som ble brukt i 1980, men lysdioder som produserer et helt perfekt, hvitt lys, kanskje med et lite blåskjær i.

Hvis du har sett VW Phaetons belysning skjønner du hva jeg mener...

 

Og her er et bilde av instrumentene til en Cadillac DeVille, også med hvit belysning:

photoInt4_med.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår