Øyvind Ryeng Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Har gått GK Elektro og VK1 Elektronikk, men ikke faen om jeg husker hva 'Vf' var når det gjelder dioder. Har en vag anelse om at det betyr spenningsfall over diode i lederetning ved merkestrøm (If). Grunnen til at jeg maser er at jeg etter hvert skal voldta instrumentbelysninga med blå lysdioder. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forex Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Spenningsfallet er vel 0,6-0,7 volt, kan det stemme??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Vf er Amerikansk standard for Uf, altså ledespenningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Originally posted by boXer Vf er Amerikansk standard for Uf, altså ledespenningen. som da vil si va 0,6 hvis det er en vanlig diode.. Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Bare å titte i formel samlinga det! Så husker du brått igjen :) Eller i et data blad? Finner du sikkert på sidene til efag eller.no... Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 5, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 Noen formelsamlig har jeg ikke, men jeg er temmelig sikker på at det betyr spenningen som ligger over dioden i lederetning ved merkestrøm (som oftest rundt 20 milliampere). Har jo alltids skolebøkene liggende, men de ligger 30 mil unna meg just nu. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet September 5, 2003 Rapporter Share Skrevet September 5, 2003 What is the meaning of Vf as it relates to a diode or rectifier? Vf is the forward voltage drop of a semiconductor. It consists of two components; an intrinsic offset voltage (0.3 volt for germanium ; 0 .7 for silicon) plus If x R, where R is the resistance of the semiconductor and leads multiplied by the current, If. Vf is undesireable and is minimized whenever possible as it adversely affects the efficiency of the circuit and results in a power loss, that loss is Vf xIf. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet September 6, 2003 Rapporter Share Skrevet September 6, 2003 Jeg antar at du snakker om lysdioder (LEDs) og ikke vanlige dioder? Vf er vel forward voltage, tenker jeg. Dvs spenningen den trenger for å lyse. Jeg trenger kanskje ikke å forklare noe mer, ettersom du, som har gått to år på elektro vet mer enn meg...? Jeg skal til å sette blå/røde lysdioder i en bil snart jeg også. Håper at du poster bilder her på forumet når du har gjort det. Noe jeg gjerne ville gjort (hadde det vært min bil) var å sette inn hvite lysdioder som bakgrunnsbelysning. Det hadde vært kult. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 7, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2003 Hvit instrumentbelysning? Høres litt 1980 ut. Bedre med blått/rødt som skifter mellom de to fargene, fortere og fortere ettersom turtallet øker, slik at på 7.000 RPM har man lilla instrumentbelysning! ;) However, instrumentbelysningsmodden ligger ennå noen måneder frem i tid; må først: *bytte olje i girkasse og bakdiff pluss tetteringer der bak *lempe ut alt man ikke trenger for å kjøre bilen fort rundt en bane *bytte til H&R senkefjærer, som forøvrig er i posten *bytte ut de ødelagte demperne til nye Biltema (!) dempere. (Vet at det er bortkastet, idiotisk, korttenkt, kortvarig osv. etc., men jeg fikk de med bilen, og trenger ikke sykt veigrep på vinteren) *sette inn Audi MC-1 eller MC-2 motor (2.2 Turbo IC), eventuelt S2, S4, S6 eller RS2 (rekkefemmerne, ikke V8'erne). De siste alternativene er noe usikre, ettersom man sikkert må bytte girkasse, motorfester, store deler av ledningsnett, bensinpumpe og antakeligvis mye mere. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet September 7, 2003 Rapporter Share Skrevet September 7, 2003 Originally posted by tekNetium Hvit instrumentbelysning? Høres litt 1980 ut. Det er slik folk først reagerer når jeg forteller om hvit instrumentbelysning/hvite lysdioder, men når de ser det, skjønner de hvor kult det er. Jeg mener ikke slike ekle, gule lyspærer som ble brukt i 1980, men lysdioder som produserer et helt perfekt, hvitt lys, kanskje med et lite blåskjær i.Hvis du har sett VW Phaetons belysning skjønner du hva jeg mener... Og her er et bilde av instrumentene til en Cadillac DeVille, også med hvit belysning: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet September 8, 2003 Rapporter Share Skrevet September 8, 2003 Originally posted by tekNetium Bedre med blått/rødt som skifter mellom de to fargene, fortere og fortere ettersom turtallet øker, slik at på 7.000 RPM har man lilla instrumentbelysning! ;) hehehe, ser for meg at noen får epilepsi-anfall i 160:eek: Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rfPolo Skrevet September 8, 2003 Rapporter Share Skrevet September 8, 2003 tilbake til topic.. dioder begynner å lede ved 0.6 volt, men lysdioder lyser ikke skikkelig før det ligger ca 1.2volt over dioden. Seriekobl en motstand på 560ohm (hvis jeg ikke husker feil) med dioden, da tåler den 12V, det har jeg gjort i min bil. Siter - '01 SEAT Leon 4 20VT X '96 VW Polo Colour Concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2003 (Mitt eget arbeid, denne beregninga her) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2003 Denne dioden bruker vi i beregninga: Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet September 9, 2003 Rapporter Share Skrevet September 9, 2003 lå forresten bak denne idag...litt kult med diodebaklykter! Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg