Gå til innhold

Hjelp til tilkobling av anlegg

Ranger emnet

andre88

Anbefalte innlegg

hei

jeg har kjøte meg en pioneer spiller nå (55BT).

Jeg har aldri koblet bilstereo før, men litt vanlig stereo.

Jeg står på jobben nå og lurer på hvordan man skal koble alt dette. det går mange ledninger ut fra en kontakt på spilleren (ISO?) som det ser ut som man skal koble inn på noe annet?

Hvor og hvordan kobler man egentlig på høytalerene? Jeg har også 2 RCA utganger.

sorry for dumme spørsmål... men, ett sted på man starte og lære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke koblet til så veldig mange cdspillere, og det var for en stund siden, men jeg kan jo fortelle deg det jeg husker :)

En spiller har typisk en innebygd forsterker (som i _alle_ tilfeller er shitt, men funker til nøds), som består av to sett kabler i forskjellige farger (gul gul grønn grønn eksempel). Grønn\Gul med svart strek på er minus, den uten er pluss :) Disse skal pares med samme på høytalerene, altså, + på +, - på -.

Du har sikkert også minst ett sett med phono-plugger; disse kobles til en signalkabelen som går inn på (den eventuelle) forsterkeren.

Så er det også tenningskabe (som gjør at du ikke trenger og stille inn spilleren for hver gang du skrur av tenningen)l, strømkabel (som gir strøm, logisk navn) og jordingskabel (logisk her også). Remote kobles også til forskterkeren(e) for og fortelle det at "jah, nå er cd-spilleren på, så nå må dere få ut fingeren og starte dere også" :)

jeg TROR jord var brun, strøm gul og tenning rød, men dette skal jeg ikke påstå sikkert

Håper det var til hjelp :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en seat cordoba.

det er en ISO i andre enden av ledningene fra spilleren.

hvordan skal jeg koble på høytalere? er kanskje litt dum :P hehe...

jeg har ikke fått høytalerene mine enda, men fra høytalerene går det vel en pluss og en minus kabel, hvor skal de kobles på?

På pluss og minus på forsterker\cd-spiller

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pluss og minus på forsterker\cd-spiller

hmm... men, cd spilleren har jo ikke noe pluss/minus tilkobling... har bare en sånn iso greie.. sorry for dumme spørsmål :P

kanskje dette er litt relevant og at jeg burde skrevet dette før, men jeg skal trekke nye kabler til høytalere i dørene og i hattehylla.

hvor skal disse kobles på?? det er det jeg lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... men, cd spilleren har jo ikke noe pluss/minus tilkobling... har bare en sånn iso greie.. sorry for dumme spørsmål :P

kanskje dette er litt relevant og at jeg burde skrevet dette før, men jeg skal trekke nye kabler til høytalere i dørene og i hattehylla.

hvor skal disse kobles på?? det er det jeg lurer på...

Hvis CD spilleren ikke har tilkoblinger for høyttaler er det en prosessor, det er kun den du justerer volum og spiller av musikk på, den gir kun signaler til de eventuelle forsterkerne, kan du ikke linke oss til den cd spilleren? Så kan jeg fortelle deg hvor høyttaler inngangene er, men sånn som du forteller det er det ingen forsterker i cd spillern...

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis CD spilleren ikke har tilkoblinger for høyttaler er det en prosessor, det er kun den du justerer volum og spiller av musikk på, den gir kun signaler til de eventuelle forsterkerne, kan du ikke linke oss til den cd spilleren? Så kan jeg fortelle deg hvor høyttaler inngangene er, men sånn som du forteller det er det ingen forsterker i cd spillern...

Her kommer linken PIONEER DEH-P55BT

takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider