Gå til innhold

billån, bare for bil eller?

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ta billån for å kjøpe bil. Men det jeg lurer på er det mulig å ta billån som man bruker på bilen og diverse bildeler?

F.eks. Bil koster 70.000kr, stereo: 40.000kr, tilbehør (felger o.l.) 20.000kr. Er det mulig da å ta et billån på 130.000kr som amn bruker på de tingene over?

Og et til spm, har noen prøvd å kjøpe en bil med for mye penger for så å få tilbake fra selgeren?

F.eks. bilen koster 70.000kr, man kjølper bilen med billån på 100.000kr og så får man tilbake 30.000kr fra selgeren? Hva kan skje hvis man evt blir tatt?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så det går bra å ta billån og bruke dem pengene på deler for bilen o.l.?

Har hørt at billån fungerer slik at banken betaler selgeren, at man som tar billån aldri ser pengene på sin konto.... Er det riktig, kan noen forklare litt om hvordan banken går frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare forstått det at bil-lån fungerer akkurat som ett vanlig forbrukslån, men med litt anderledes rentesatser (var faktisk og snakket med nordea om dette tidligere i dag...)

Jeg fant også ut det at de har noe som kalles "check in", så hvis det er en periode hvor du har det trangt økonomisk, kan de fryse lånet slik at du bare betaler renten istedefor avdragene :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha pant i bilen så kan du ikke at opp mere i lån enn det bilen koster, eller du får ikke låne mere enn bilen koster for å si det slik. Da fører banken over penger til han/hun som selger bilen.

De vil også vite masse rart om bilen, og den må ikke være over 10? år gammel for at du skal få et slikt lån.

Når jeg tok opp lån fikk jeg foreldrene mine til å være kausjonister, da fikk jeg bare ført over på min konto det beløpet jeg ville låne, og førte over pengene til han jeg kjøpte bilen av selv. Synes det var mye bedre å gjøre det slik jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ble fortalt i dag, var det at det ikke spilte noen rolle hvor gammel bilen var; var bare hvor mye som kunne taes i pant på bilen.. Var den så og så gammel var det 80%, var den eldre enn det var det 60% :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så lenge jeg har noen andre verdier som hus til foreldra o.l. som kan bli pantsatt så kan jeg låne penger over bilens verdighet og disse pengene kan bli brukt som jeg ønsker? :)

Har på en måte lyst å ha alt på en gang, regner med da at jeg vil ikke bruke like mye penger som om jeg oppgraderte gradvis stereoen, og det er litt deilig å ha en rå bil fra førsten av.

Vurderer også å kjøpe en styla og ferdig kul bil til 110.000kr og så stereo til 40.000kr.

Kom med naf billån, ca 2258kr per måned ink gebyrer og renter. Dette er da med 0 kr i egenkap. og over 7 år. Effektiv rente: 7,08% og nominell rente: 5,55%.

Åssen høres det ut?

Noen som har forslag til kjente banker som har evt lavere rente? (naf billån er egentlig dnb nor med litt snillere rente.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billån er slik at du de setter pengende over til selger etter at du har fått godkjent og godtatt lånet. Og etter at bilen er registrert på deg. Slik fungerer det ihvertfall med NAF. Har kjøpt bil to ganger gjennom dem nå selv, andere gang etter første bilen ble kondemnert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke betale i 7 år på en bil som er verd 70 000? Da ville jeg heller brukt 130 000 på en bil som faktisk er verd 130 000. Da får du kanskje igjen pengene når du selger den igjen, la oss si at du selger den om to år, og får igjen.. ja, si 70 med alt utstyret. Da sitter du plutselig med ett fett lån i tillegg, som du må betale på i lang tid.. Det er dumt å betale mange tusen i mnd for noe man ikke har. Om du skjønner hva jeg mener? ikke lurt

I tillegg, om du betaler 2260 kr i måneden, så kommer bilen seg på totalt 190 000 til slutt.. Altså en veldig dyr bil til 70 000 :(

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider